Pistäkeepäs mutu-tuntumalla tai perusteellisesti pohtimalla seuraavat toimittajat paremmuusjärjestykseen ajatelleen heidän tuotteidensa laatua ja imagoa (tässä aakkosjärjestyksessä):
Herrala, Jetta, Jukka, Kannus, Kastelli, Lappli, Puutalo, Vieska.
Saa perustella tai olla perustelematta ;-)
Talopakettien imagoista löytyy tutkittua tietoakin, eri asia kuinka tärkeänä ostaja sitä pitää. Valitut Palat selvitti tätä hiljattain osana “Luotetuin Merkki” kuluttajatutkimusta.
Kastelli ja Jukka todettiin tämän mukaan “luotetuimmiksi”…
Tutkimus: Suomen luotetuimmat talopakettimerkit Kastelli ja Jukka-talo | Rakennuslehti
Tuotteiden laadukkuutta voisi arvioida ainakin talojen sopivuuden/toimivuuden/muunneltavuuden, materiaalien, rakenneratkaisujen, energiatehokkuuden, valmistuksen, toimitusten oikea-aikaisuuden, asennuksen, laatukontrollin ja asiakaspalvelun suhteen. Osa noista ominaisuuksista lienee toisille tärkeämpiä kuin toisille.
Ei noita voi laittaa mihinkään järjestykseen ennenkuin tietää millanen asennusporukka torpan kokoaa.Kaikenmaailman tutkimuksilla ei ole mitään virkaa siinä vaihessa kun asennusporukka on huono…
Itte olen asustellut kuukauden verran Jetta-talossa ja itse olin aktiivisesti rakentamassa taloa, joten tietoa on vähän syvällisemminkin. Jetalla tavara oli laadukasta ja palvelu pelasi tehtaan osalta hyvin. Ne vähät mitä puuttui tai oli liian vähän sai muutamassa päivässä tontille. En ole rakentanut kuin yhden talon, joten vertailu omakohtaisesti ei onistu, mutta meillä oli muutamat kritteri millä lähdettiin talopaektteja vertailemaan ja toimittajia valitsemaan. Ensinnäkin piti olla oma pystytysporukka, toiseksi suurelementti toimittaja (talvirakentajia, joten säät piti ottaa aika tarkkaan huomioon)ja tietenkin hinta. Laatuahan on vaikea talotoimittjia valittaessa etukäteen tietää omakohtaisesti ja taas ylensä netissähän kaikki tahtoo kehua omia valintojaan, vähän niin kun mä aluksi. Omapystytysporukka takaa sen, että ongelmatilanteissa ei tarvise tapella kuin talotehtaan kanssa eikä kahden kanssa, jos pystytsporukka ja talotoimittaja on eri.
Mutta kukapa noita järjestykseen laittaa. Kannustalo on kallis, onko hintansa väärti, puutalo oli kalliimpi kuin Jetta, Jetta oli meidän tapauksessa oli kohtuu edullinen,mutta ei meidän vertailussa halvin. Jetta otettiin ja ollaan oltu tyytyväisiä, niin laatuun, tehtaan toimintaan ja ennen kaikkea talon ulkonäköön ja moni muukin kehunut, mutta makuasioista ei sovi kiistellä.
Mun Jukka-pienelementtipaketti ei ainakaan laadulla komeile. Elementeissä paljon mittaheittoja, joita jouduimme paikanpäällä korjailemaan. Seinistä ei myöskään tullut suoria. Asennustyön suoritti Jukka-Talon porukka.
Meillä on myös Jukka-talo, pienelementteinä. Talotehtaan asennusporukka asensi vesikattovaiheeseen, eikä yhtään mitään moitittavaa ole! Aivan loistavaa työtä tekivät! Muutamia rakennusmateriaaleja jäi alkuperäisestä toimituksesta puuttumaan, mutta Jukka-talo on toimittanut ne lähes heti tontille tai olemme itse hakeneet esim puutavaraa Puukeskuksesta.
Itse en ole tyytyväinen jukka-talon tuuletusikkunoiden aukipitolaitteisiin, enkä väliovien lukkoheloihin.. jouset natisee, niin että lähinaapuri herää 500m päässä. Myös ulko-ovien abloy kahvoista maalit tippuu, vaikka ne uutuuttaan jo vaihdatutettiin. Pienelementeissä oli kipsilevyissä nauloja ja ruuveja sekaisin ja molemmat pinnassa joka toi tasoituksiin oman lisämausteensa.
Muuten en osaa kovin pahaa sanoa.. tavaraa tuli aina pyydetty määrä lisää mikäli sattui kesken loppumaan. Laatu tosiaan enemmän tekiöiden käsissä. Ikkunat tosiaan ottakaa muualta kuin paketin mukana. Jukka-taloilla ihan omat ikkunat ja niissä on helppo säästää.
Meillä ei kuulunu Jukka-pakettiin ovien kahvoja, ja jos ne abloyta teillä ovat, niin samoihin ongelmiin olisitte voinut törmätä myös kaupasta ostettujen helojen kanssa. Meillä ikkunoiden aukipitolaitteet toimivat moitteettomasti. Ehkä meille sattuikin kohdalle jokin muu kuin se kuuluisa maanantaikappale…
Elementtien saumoissa olisi tosin ollut hieman parantamisen varaa: kipsilevysaumojen tasoittamiseen meni tovi jos toinenkin, kun kaikki saumat eivät olleet reunaohennettuja.
Rakennustutkimus RTS 2007 tilastoissa 29:n talotoimittajan listalla kun kysymyksessä on laatu, sijoittuvat Herrala, Jetta, Jukka, Kannus, Kastelli, Lappli, Puutalo, Vieska seuraavasti:
Herrala 8. Jetta17. Jukka18. Kannus 3. Kastelli 6. Lapli15. Puutalo 14. Vieska 24.
Luotettavuudessa Kastelli oli paras.
Meillä täällä hiljan muutettu Teri-taloon, eikä valittamista kyllä talotehtaan toiminnasta. Kisaili meillä tuon Kannuksen kanssa aikanaan loppuviivalla. Myös Jukka ja Kastelli oli viivalla, mutta tässä mansardi-malleissa meni hinnat pitkiksi ja mallit oli hiukan karuja…
Tämä on ihan off topic mutta jos saa kysyä niin mikä on "Nupaha" teillä Jetta talon malli? Vain onko joku yksilöllinen suunnittelu? Itellä on Jetta tällähetkellä ehkä ykkösvaihtoehtona jos kevään mittaan polkaistaan projekti käyntiin. Tästä syystä kiinnostaisi kuulla lisääkin ko. firman toiminnasta.