Taloyhtiön teettämä kylpyhuoneremontti

Meidän taloyhtiössä Helsingissä alkoi kylpyhuoneiden remontttiurakka. Isännöitsijän antamassa tiedotteessa lukee, että asukkaan on valittava urakoitsijan valitsemista laatoista sopiva vaihtoehto. Mikäli urakoitsijan tarjoamat laatat ei sovi asukkaalle, hän voi valita urakoitsijan käyttämästä liikkeestä /RTV:sta) toiset samanhintaiset ja kokoiset laatat. Asiakas voi hankkia laatat myös muualta, mutta joutuu silti maksamaan myös urakoitsijan valitsemat laatat (n.30e/m2). 
Kun soitin isännöitsijälle ja kysyin, miksen voi saada hyvitystä omista laatoistani, hän selitti, ettei rupea laskemaan joka ikisen asunnon laskuja erikseen. Hän on kuitenkin valmis laskemaan niitä laskuja, mikäli kyseessä on urakoitsijan valitsemat lisähintaiset laatat.
Onko se laillista? Osa osakkaista on teettänyt kylpyhuoneremontin viime vuonna ja heille taloyhtiö korvaa kustannukset ja valitsemansa laatat, mutta meille ei. Kuulostaa epäreilulta, että joudumme maksamaan kalliin remontin emmekä saa vaikuttaa oman kylpyhuoneeidemme ulkonäköön ilman korkeita lisähintoja.
Pettynyt osakas

On laillista. Jos joku saa hyvitystä, se on eri tilanne. Urakkahinta on könttäsumma eikä siinä ole otettu huomioon laatan neliöhintaa kuin viitteellisesti, joten on mahdotonta laskea hintahyvitystä oikein. Urakoitsijalla on taas RTV:n kanssa oma sopimus joka on kirjattu myös taloyhtiön allekirjoittamaan urakkasopimukseen (oletettavasti).

Eikö sieltä RTV:n kalliimmasta valikoimasta nyt löydy sopivaa laattaa ?
Aivanhan tuo menettely on mielestäni verrattavissa siihen kun vuokra-asunnossa tapettia ja mattoja tietyin väliajoin vaihdetaan: On se budjetoitu yläraja mitä neliö saa maksaa; ja tässä se siis on 30€. Jos siitä yli mennään niin saa maksaa erotuksen itse! Aika soppa siitä syntyisi jos jokainen saisi itse valita laattojen toimittajat ?  

Tuo on sitten tosiaan “eri” ja ihmeellinen juttu jos “toiset saa hyvitystä ja minä en…” ? Vaikea tietää; voi vaikka olla kaverikorruptiota!