Taloyhtiössämme päätettiin yhtäkkiä uusia kaikki bakeliittiset pistorasiat ja katkaisijat koska bakeliitti kuulemma hapertuu. Olen ollut sähköalalla yli 50 vuotta enkä ole moiseen törmännyt ainakaan upotettujen kalusteiden kanssa.
Taloyhtiömme on rakennettu 1979 ja pistorasiat ovat lapsisuojaamattomia 0-luokan rasioita. Olen suositellut niiden vaihtamista turvapistorasioihn mutta nyt kerrotaan, että kaikki yli kahdeksan vuotta vanhat pistorasiat ja katkaisijat vaihdetaan (0-luokan kalusteisiin) vaikka olisivat lapsisuojattuja ja hyvässä kunnossa. Onko kukaan kuullut tällaisesta bakeliittikansien hapertumisesta? Minulla on täysin päinvastaiset kokemukset. Nyt siis kyse upotetuista kalusteista. Vanhat pinta-asennetut bakeliittikannet toki rikkoutuvat helposti.
Korjaus on perusteltu siksi, koska pistorasiat ja katkaisimet ovat taloyhtiön vastuulla, minkä vuoksi osakkaat korjauttavat niitä taloyhtiön laskuun, varsinkin katkaisimia. Yksittäin tehtynä tuo on huomattavasti kalliimpaa kuin näin keskitetysti kerralla.