Miten pitkästä tavarasta tehty talvikylmä pihasauna tulisi eristää? Mikä on hyvä rakenne kerros kerrokselta. Ilman ylläpitolämpöä jäävät mökithän tehdään hengittävällä ekovilla+pahvi tms. rakenteella. Saunasta pitää ymmärtääkseni tehdä ilmatiivis? Onko hirsi ainut hyvä ratkaisu. Olisi kiva rakentaa itse ja hirsihommat ei ole tuttuja.
Eristä polyuretaanilla koska turha sinne on mitään homehtuvaa laittaa. Toinen mahdollisuus on jättää eristämättä jos on talvikylmä eli pelkkä pelkkä tyhjä tila joka myös eristää. Eristävyys paranee jos ilman pystyvirtaukset estetään vaakakoolauksilla runkopuiden välissä. Ruottalaiset käyttivät tuota eristystapaa Suomelle sodan jälkeen lahjoitetuissa “hätäaputaloissa”.
+x[quote][/quote]
Miten pitkästä tavarasta tehty talvikylmä pihasauna tulisi eristää? Mikä on hyvä rakenne kerros kerrokselta. Ilman ylläpitolämpöä jäävät mökithän tehdään hengittävällä ekovilla+pahvi tms. rakenteella. Saunasta pitää ymmärtääkseni tehdä ilmatiivis? Onko hirsi ainut hyvä ratkaisu. Olisi kiva rakentaa itse ja hirsihommat ei ole tuttuja.
Kiitos vastauksestasi. Olen kääntymässä siihen, että pienehkö sauna tulee valmispakettina kevythirrestä ja rakennan kylkeen 20m2 tuvan parvella pitkästä tavarasta. Harkinnassa on, että verhoilenko kokonaisuuden ulkoa yhtenäiseksi vai jääkö "hirsi" näkyviin.