Tapetin poisto ja seinien maalaus

Olen ihan uusi remontoija - siis tämä on eka remppani - ja minun pitäisi

a) saada ilmeisen muovinen/vinyylinen tapetti irti yhdestä seinästä. Ikävä kyllä se on ikkunaseinässä ja näyttäisi olevan jo talon rakennusvaiheessa gyproc-levyyn kiinnitetty, koska reunat kääntyvät levyn taakse. Tikkurila kehoitti vetäisemään uuden 6mm gyprocin päälle, mutta sehän tulisi jo ikkunankarmien tasalle. Siis ei käy. Voisinko leikata reunat terävällä veitsellä? Lähteekö tuo muovitapetti vetämällä vai saanko käsiini yhden neliösentin palasia? Mitä tehdä?

b) Toisen seinän tapetti onkin portaikossa. Eli seinä on varmaan 4m korkea. Mistä minä saan sellaisen telineen tai tikkaat, joissa voin säätää jalkojen korkeutta erikseen? Vai pitääkö minun vuokrata/ostaa erillisiä osia? Kannattaako ostaa vai vuokrata?

c) Pitäisi irrottaa tapetti. Tiedän siihen olevan aineen, mutta onko minulla odotettavissa ongelmia, joihin voisin varautua ennalta?

Uups, olisi pitänyt jakaa viesti vuokralaitteiden ja toisen keskustelupalstan välille. Anteeksi!

Jos päädyt laittamaan tuon 6mm saneerauskipsilevyn, niin ikkunoiden listoitusta pitää muuttaa nykyisestä, eli tasaisen listan sijaan tarvitset L-tyyppisen listan (tai vaihtoehtoisesti tasaisen listan ja sen alle ikkunankarmia vasten toisen ohuen täytelistan).

Tapetin irroitustakin kannattaa ihan rohkeasti kokeilla. Jos se ei lähde irti, niin sitten voi hyvillä mielin levyttää päälle. Jos sen sijaan tapetti irtoaa nätisti, niin voit säästää hyvinkin vaivaa ja rahaa - jos allaoleva pinta on aikoinaan hyvin tasoitettu ja pohjamaalattu, niin pääset tekemään uutta pintaa helposti ilman uutta levytystä ja sen vaatimaa tasoitustyötä.

Periaatteessa tapetin pitäisi irrota nätistä, kunhan saat sen kostumaan läpi, jolloin tapettiliisteri likoaa irti. Vinyylitapettia varten löytyy kaupoista työkalu, jolla saat rikottua tapetin pinnan niin että vesi pääsee imeytymään tapetin taustaan. Sen jälkeen sivelet tapettipinnan joko tapetinpoistoaineella tai ohuella tapettiliisterillä (hyvin imevälle paperitapetille voisi riittää pelkkä vesikin). Sitten vain odottelua riittävän kauan niin, että tapettivuota ''turpoaa'' kunnolla. Jos kosteus tuppaa pikemminkin haihtumaan kuin imeytymään tapettiin, voit länttäistä muovikalvon tapetin pintaan poistoaineen päälle. Kun vuota on kunnolla kostunut läpi, pitäisi sen irrota nätisti kokonaisena reunasta varovasti vetäen.

Mahdollisia ongelmia voivat olla:
- Vinyylitapetin kostuttaminen kunnolla läpi. Hanki työkalu tapetin pinnan rikkomiseksi ja anna riittävästi aikaa kostumiselle.
- Jos allaolevaa levyä ei ole pohjamaalattu, niin tapetti voi istua hieman tiukemmassa.
- Ääritapauksissa (kuten itselläni) tapetti on kiinnitetty virheellisesti liimalla liisterin sijaan ja käytännössä sitä ei saa irti sitten millään...
- Jos haluat uudelleentapetoinnin sijasta maalipintaa, niin vanhan levytyksen pohjatyöt eivät välttämättä ole riittävän hyvät (tasoituksen epätasaisuudet näkyvät maalipinnassa selvemmin), jolloin niitä noutuu korjailemaan

Pikkuvessan seinissä on 80 -luvulla laitettu alkuperäinen muovitapetti, jonka kuosi ei tosiaankaan ole mikään ilo silmälle. Haluaisin maalata seinät muualta paitsi käsienpesualtaan ympäriltä, jonka alueen ajattelin laatoittaa.

Miten muovitapetin maalaaminen onnistuu? Entä laattojen kiinnittäminen? Isännöitsijän mukaan tapettia ei saa poistaa, ellei sitten uusi seinien vesieristystä. Se taas olisi turhan massiivinen toimenpide, kun kyseessä ei ole varsinainen märkätila.

Kysyn ja vastaan itse. Otin s-postitse yhteyttä Tikkurilan maalausneuvontaan ja sain sieltä nopeasti vastauksen, että maali ei tule kauaa pysymään muovitapetissa, joten ei kannata edes yrittää. Täytyy mennä tapettikauppaan ja koittaa löytää sopivannäköinen tapetti ja sellaiset liisterit, että varmasti pysyy kiinni vanhassa muovitapetissa.