Niin lisättäköön vielä, että kun omaa eo. viestissä mainitsemani tietotaidon, niin silloin ko. henkilö ei noita ohjelmia välttämättä edes käytä kuin mahdollisesti omien laskelmiensa suuntaa antaviin tarkistuksiin.
Itse ajattelen myös tuota taipumaa tyyliin -"mikäli siitä ei ole haittaa"
Monin paikoin siitä ei haittaa juuri ole. Esim. tasakatossa siitä on vaan hyötyä. Terassin lattiassa siitä on valitettavasti haittaa ja itse ainakin soveltaisin ruotsalaisten värähtelynormia.
Rajusti yksinkertaistettuna sillä mitoitetaan rakenteet taipumalle L/600. Ei värähtele eikä notku.
Jos itse tekisin terassin puurunkoisena niin yrittäisin tehdä lattiavasat lisäksi moniaukkoisina palkkeina. Vähenisi taipumat ja värähtelytkin samalla sopivasti.
Juuri noin. Normit ja määräykset eivät täytä hyvän rakennustavan edellytyksiä (aina), vaan ne ovat minimihommia, joilla pyritään estämään "täyssusi".
DonHuanit eivät hyväksy edes normeja, vaan ne maalailevat taivaanrantoja omilla heppasilla rakennelmillaan, joita ovat värkänneet tai käydessään siivoamassa/luuhaamassa harakirirakennuksilla nähneet tehtävän/tehdyn.
Perustukseen voi käyttää myös ruuviperustusta, jos sopiva maalaji. Ei tarvi kaivaa eikä valaa mitään.