Terassi: Puu vai betonivalu?

Moro,
Ollaan piakkoin aloittelemassa omakotitalo -projektia. Taloon tulee kohtuullinen kokoinen terassi kiinni siten että takaovesta pääsee suoraan terassille. Osa terassista on myös katettu.

Kysymys kuuluukin kannattaisiko terassi tehdä betonivaluna muun valamisen yhteydessä vai puu rakenteena ?
Myös perusteluita suuntaan tai toiseen olisi kiva kuulla…

-Tero

Eikös tuo asia ole jo määritelty perustussuunnitelmissa ?

Jos muutoksia haluaa, täytyy asia käsitellä suunnittelijan kanssa, sekä päivittää uudet kuvat.

Mikäli suunnitelmia ei vielä ole tehty, ota asia esille pääsuunnittelijan kanssa.

Kysyjä taisikin kysyä mielipiteitä muilta, että kumpaa suositaan. Pääsuunnittelijakin varmaan kysyy, että kumman haluaa. ELi makuasia tämäkin. Itselle on nyt tulossa betonista terassi, noin 40m2. Tukeva se ainakin on ja nopeampi tehdä kuin puurunkoinen. Tosin vaikuttaa mitä haluaa pintaan, kaakelia vai puuta?

Minä pohdin aikanaan ihan samaa kysymystä mielessäni ja päädyin tekemään terassini betonisista pihalaatoista hyvin tehdyn penkan päälle, hohohoo. Suosittelen lisäämään tämänkin vaihtoehdon valikoimaan!

Moro,
Jep eli päätös suuntaan tai toiseen on vielä tekemättä ja työn alla.
Puupinta joka tapauksessa voisi tulla kysymykseen, lämmin jalan alla.
Tosin tämäkin vielä auki.

-Tero

Itse laskeskelin karkeasti perustarvikkeilla, että puuterassi tulee 10-20% edullisemmaksi lyhyellä tähtäimellä, mutta kivilaatoitus on toisaalta huoltovapaa. Teen parhallani pohjia betonilaatalle ja ohjeita etsiskelen.

Täältä sain hyvän vinkin kysästä rakennesuunnittelijalta uusia kuvia, niin tulee tehtyä kerralla oikein.

Jos joku tietää hyvät ohjeet botoniterassin tekoon, niin linkin voisi laittaa jakoon.

Jep,tämmöinen löytyi:

http://www.asuntotieto.com/20000i_RAKENNUS_JA_REMONTTITIETO/22000i/22830i_laatta_sopii_hienosti_terassille.html

Itse tein puusta. mutta nyt jos tekisin tekisin betonista, ja laudat siihen betonin päälle. Varsin pieni on kustannusero, ja tarpeeksi kun pistää rosterikiinnikettä menemään se erotus onkin äkkiä toisinpäin.