Terassin kiinnitys harkkoperustukseen

Eli millä kiinnittäisitte kakkosneloset harkkoperustukseen? Ja niin, että pysyy kanssa. Toisessa reunassa (ulkoreunassa) kakkosneloset tulee terassin reunassa olevien pilariharkkojen päälle, joten se reuna on helppo, mutta se toinen...

Kai harkossakin kestää kiila-ankkuri? Vai kestääkö, kommentoikaa muut kenellä on kokemusta… Terassin tapauksessahan tuohon ei kohdistune juurikaan vetorasitusta, lähinnä vain leikkausrasitusta.

Ei siihen kiila-ankkuria kannata laittaa, ihan yhtä tyhjän kanssa. Kemiallinen ankkurointi mielestäni hyvä keino. Harkkoon tuppaa tulemaan melkoisen “holjo” reikä, joten kiila-ankkuri ei kiristy juuri nimeksikään, ja kun terassilla kävellään, rupeaa liitos ikävästi elämään.

Käytäpä kvg-keinoa eli katso v**un googlesta esim. kaikilla sanoilla-osiosta: harkko kiinnitys!

ei kiila-ankkuri siinä kestä mitään. jos harkosta löytyy betonipalkki, niin siihen kiila-ankkurilla kiinni. Jos ei löydy, niin yksi keino on tehdä harkkoon reilut lovet (parikymmentä senttiä kanttiinsa) ja valaa niihin betonilla tartunnat. Jos harkkoperustuksen taakse pääsee, niin yksi keino on pultata seinän läpi.

Itse löin terassin kohdalla Hiltin 23 cm pitkillä HRD-U koolaustulpilla. Muista jättää ilmankierto eli 2 cm palikat väliin. Tuon takia sen verran pitkät, että uppoaa harkkoon n. 16 cm. Tuolla terassilla on sittemmin tanssittu isollakin poppoolla…on ja pysyy.

Harkkosokkeli: suoraan kulmaan taivutetut harjateräkset viimeistä edellisen harkkokerroksen päälle ja viimeisen harkkokerroksen väleistä ylös. Alajuoksuun reijät terästen kohdalle ja terästen taivutus alajuoksun päälle.

Pilariharkko: leveä vannekisko pilarin sisälle valettavaan betonimassaan, vannekiskon pää jätetään pilariharkon yläpuolelle ja siihen kiinnitetään alajuoksu tai kehäpalkki.

Kummassakin tapauksessa tartunnat on asennettava sokkelin tekovaiheessa.

Itse käytin kemiallista ankkurointia ja m12 rst kierretankoa. Ei tarvitse ikänä miettiä että lähteekö irti.

Fisheriltä löytyy FUR harkkokiinnikkeitä. Niillä itse laitoin ja on pysynyt. Saksassa hyväksytty ulkopuolisiin rakenteisiin.

Googelilla löytyy Maxit:n harkkoihin läjäpäin ohjeita eri valmistajien ankkureille ja liimoille…

Itse äänestäisin Veetun systeemin puolesta, eli liimalla rosteritankoa kiinni…

Rautakaupat myy ruuviankkuria, eli harvakierteinen tasavahva n. Ø10 tai 12 ruuvi, jonka pitäisi pysyä myös harkossa. No eipä oikein pysynyt… Löin jälkikäteen tavalliset naulatulpat jokaiseen väliin, kun ei siinä enään oikein voinut muuta tehdä. Ne on pysyneet, vaikkei ole harkoille tarkoitettu. Ulospäin vetoa eivät varmaan paljoa kestä.

Fischerin tulppa, muistaakseni tyyppi SX, on aika hyvä. Siinä on sellainen pitkä harmaa muovitulppa joka laajenee, ja ruuvi siinä sisällä valmiina. Ruuviankkurit murtaa harkkoa sitä mukaa kun kiristää, eikä ainakaan meillä onnistunut niillä kiinnitys, mutta noilla tulpilla tarttui terassi seinään.

Yes, sellaisella isolla Fischerin tulpalla kiinnitin minäkin 2x4 :sen harkkosokkeliin ja tuntuu pysyvän vaikka vielä on ennenaikaista sanoa varmasti.