Terassin vedeneristys

Rossipohjaisen hirsitalon laajennusosa on tehty betonilaatan päälle. Tästä toinen puoli on lämminta eteistä, toinen kylmää, katettua terassia. Laatta on samassa tasossa. Olen vuosia sitten tarkistanut pohjan, kun paransin eristystä. Tällöin todettu, että kosteutta ei ollut, vaikka laatta on itse asiassa keskeltä hieman notkolla, ja vettä välillä jääkin seisomaan terassille. 

Olen ollut aikeissa laatottaa tuon terassin, ja samassa yhteydessä tehdä kaadon oikeaan suuntaan. Samalla kuitenkin terassin lattia nousisi lämpimän puolen laattaa korkeammalle. Siksi näkisin, että tuo kylmä puoli pitäisi jotenkin saada vesieristettyä ja eriste nostettua myös seinälle niin, ettei kosteus pääsisi siirtymään eteisen lattian alle. 

Onko tällaiseen kohteeseen olemassa mitään fiksua ratkaisua? Tuohon pystyisi kyllä vesieristeen levittämään, mutta kestääkö joku tuote tuollaisessa paikassa? Hätäpaikkauksena L-listakin seinän ja kylmän terassin väliin olisi entistä parempi, kun samalla lattian kaato kääntyy oikein päin. Periaatteessa kosteus pääsisi kuitenkin edelleen siirtymään listan alta, vaikka tuon kiinni hyvin liimaisikin?

Ideoita kaipaisin, ennen kuin aletaan sutta synnyttämään.

+x[quote]
[b]MusanMestari - 7/25/2016[/b]
Rossipohjaisen hirsitalon laajennusosa on tehty betonilaatan päälle. Tästä toinen puoli on lämminta eteistä, toinen kylmää, katettua terassia. Laatta on samassa tasossa. Olen vuosia sitten tarkistanut pohjan, kun paransin eristystä. Tällöin todettu, että kosteutta ei ollut, vaikka laatta on itse asiassa keskeltä hieman notkolla, ja vettä välillä jääkin seisomaan terassille. 

Olen ollut aikeissa laatottaa tuon terassin, ja samassa yhteydessä tehdä kaadon oikeaan suuntaan. Samalla kuitenkin terassin lattia nousisi lämpimän puolen laattaa korkeammalle. Siksi näkisin, että tuo kylmä puoli pitäisi jotenkin saada vesieristettyä ja eriste nostettua myös seinälle niin, ettei kosteus pääsisi siirtymään eteisen lattian alle. 

Onko tällaiseen kohteeseen olemassa mitään fiksua ratkaisua? Tuohon pystyisi kyllä vesieristeen levittämään, mutta kestääkö joku tuote tuollaisessa paikassa? Hätäpaikkauksena L-listakin seinän ja kylmän terassin väliin olisi entistä parempi, kun samalla lattian kaato kääntyy oikein päin. Periaatteessa kosteus pääsisi kuitenkin edelleen siirtymään listan alta, vaikka tuon kiinni hyvin liimaisikin?

Ideoita kaipaisin, ennen kuin aletaan sutta synnyttämään.
[/quote]

Google: pakkasen kestävä  vesieriste.
Edit: On siis Kiilto Kera MIX, eikä Kerabit kuten tässä aikaisemmin oli luettavissa...!

Laajennuksesta puhut, mut onks tuo tavallaan kuisti, eli räystäänalussivulle rakennettu poikkiharjainan kokonaisuus?

Eniten kiinnostaa se, et rajoittuuko tuo avoin osa yhdeltä sivultaan vanhaan rakennusosaan, vai onko se vain tämän uuden rakennusosan “jatke”?

Rautakaupan “ekspertti” totesi, että laattaa vaan pintaan, ei siitä mitään haittaa ole.

No maalaisjärki sanoo, että tuskin tuo huonompaan suuntaan menee, jos vaikka vain ohutlaastilla suoristaa keskellä olevan notkon ja tekee pienen kaadon seinästä pois päin. Kun tuon sitten laatottaa, tuloksen pitäisi kai olla parempi, jos samalla saumaa vaikka tuon seinänoston ja seinän viereisen lattialaatan välisen sauman silikonilla?

Poikkiharjainen kokonaisuus on kyseessä, kyllä. Yksi pitkä sivu rajoittuu hirsitalon vanhaan runkoon, Puolet laatan päällä lämpimää tilaa, puolet tätä nyt laatoitettavaa kuistia.

No joka tapauksessa tuo pieni kaato seinistä ulos päin voidaan varmasti tehdä sillä ohutlaastilla. Bituminauhaa (?) tai muovia seinää päin, niin ei tuo nosto siirrä kosteutta suoraan lämpimän puolen puurakenteisiin. Jos sopiva eriste löytyy, ei tuosta ainakaan haittaa ole? Nyt on sellainen olo, että joka tapauksessa rakenne on parempi. Jos se lattia oli kuiva jo nykyisellään, kun laatta on keskeltä notkolla ja kovilla sateilla kerännyt vettä laatan päälle, suoristuksen ja laatotuksen jälkeen ei ainakaan vesi jäisi tuohon seisomaan.