Tervaleppä?

Moi vaan..saunaremontti edessä, materiaaliksi valittiin tervaleppää lauteisiin....kunnes kuulin että se ei olisi kestävä laudemateriaali...mikä sitten olisi kestävin...ja onko terväleppä sitten todella huono vaihtoehto...kenellä kokemusta....tietoa...

Kaakeli tai teräs kestää varmaan paremmin vaikka kyllä se leppäkin kestää jos ei satu olemaan varsinainen raspiperse.hymy

Kokemusta vasta kolme vuotta, mutta väittäisin enemmänkin että syyllinen löytyy itse saunan hoitajasta ja saunojista. Lauteet on syytä käsitellä hyvin ennenkuin ensimmäistäkään kertaa painaa persustaan penkkiin (ja toki myös useamman kerran oletetun elinkaaren aikana). Itse ainakin pidän tervalepän ja lämpökäsitellyn haavan tuoksusta.

Ehkä olen tiukkapipo, mutta meidän saunassa ei roiskita vettä ympäriinsä kattoa myöten. Sitä varten on suihkutilat, jossa suoritetaan pesujen lisäksi vesileikit. Saunomisen jälkeen myös saunan "kuivattaminen" ja tuuletus ensiarvoisen tärkeää.

"YYKAAKOO" totesikin sen olennaisen eli lauteiden ollessa puuta ja mielyttävyys syistä persuksia kohtaa vielä pehmoista sellaista; haapa, leppä jne.., on hoito tässä tilanteessa kestävyydestä yms. puhuttaessa olennaista.
Minulla ollut tervaleppalauteet käytössä 7 vuotta, mutta vielä kuin uudet; Ensikäsittely "Kiinan puuöljyllä", mikä oli Suomen Tervaleppä Oy:n suositus ja sen jälkeen olen tehnyt ns. huoltokäsittelyn 1 - 2 kertaa/v. Itsellä myös seinät ja katto tervaleppäpaneelista, mutta niitä ei tarvitse käsitellä öljyllä (Suomen Tervaleppä Oy:n) enkä ole käsitellytkään.
Pistä vaan "Näprääjä" tervaleppää saunaasi; öljyttynä tervalepän punertavuus ja tuoksu vain korostuvat , mitkä mitä ominta suomalaiseen saunaan.

TKT:lle

"Näprääjällä", siis minulla, on sitä tervaleppää ja olen tyytyväinen, varsinkin hoidettuani lauteita (ja itseäni sekä persusta )

"yykaakoolta" , eli viestiketjun aloittajalta, lauteet vielä puuttuvat, mutta uskoakseni sekä minun että sinun viestien perusteella huomaa tehneensä hyvän ratkaisun

Onko pitkä päivä takana vai rakennusväsymystä? Pieni sekaannus nimissä hyväksytty

Kiitos vaan kommentoijille... Nyt rohkeasti puuhailemaan tervalepän parissa ja paneeleja myöten... Melkein jo menetin yöunet moisista kun tervaleppä haukuttiin minulle...Juuri sen ihanan tuoksun takia halusin ne, asuntomessuilla aina juutuin kyseisiin saunoihin enkä meinannut päästää muita nuuskimaan....meidän perheessä vietetään paljon aikaa saunassa, kaikki tärkeät päätökset on tehty , missäpä muualla kuin saunassa...ja siinä pitää olla sille persuksella hyvä olla.....hyvää syksyn jatkoa kaikille keskustelijoille..met pannaan hihat heilumaan...

Sori! Ihan epähuomiossa sekoitin henkilöt, mutta itse kukin "löysi" sen , mikä oli tarkoituskin. Ei muuta kuin tervalepän tuoksuisia saunomisia ilman, että tarvitsee yöuniaan menettää!!