Tietämätön tiedustelee viisaammilta

..saako 200,000 eurolla pk-seudulla tontin plus avaimet käteen talopaketin? vai näenkö unta vaan? olen tilannut esitteitä ja olisimme kiinnostuneita erityisesti kastellin talomallista. olen kiitollinen vastauksista..pomppivaa hymyä

Saattaa jäädä haaveeksi…taitaa kastellin halvin valmistönö maksaa n.170000€

Jos pks-alueelta ostaa vapailta markkinoilta tonttia, niin helposti satanen menee jo siihen, saati että talon valmiina 200, edes ilman tonttia. Laskehan suoraan 300, niin ollaan jo sillä hehtaarilla, pistä vielä 50 päälle varoiksi, jos et itse tee puolia.

Meillä 140 m2, suurelementti, vesikattoasennuksella valmistui nyt keväällä 2008. Sähkö, lvi, valu, ja märkätilahommat, sekä maanrakennustyöt teetetty, muut tehty itse (niin, näidenkin jälkeen jää jotain "pientä" rakentajalle itselleenkin tehtäväksi). 1500€ per neliö + tontti 35000€. Tontti on erittäin edullinen, luulisin nykyhinnoilla olevan tuplat tuosta. Jos itse ei tee mitään 300te menee rikki varmasti, ellei ruotsalaista halpistaloa osta (lue --> älä osta.)

Itserakentaen vs valmistalo on aika kakspiippunen asia kustannuksien kannalta.Valmistönössä asiat päätetään etukäteen, ja sitten niistä tarpeista talo syntyy, kun taas itserakentaen on enemmän mahdollisuuksia ihmetellä ,että jospa niitä kultasia hanoja laittas tms…Mutta jos meinaa itse rakentaa samansisältöisen talon kuin valmistalot yleensä on, niin säästää ja reilusti!! Ja pienellä opiskelulla tulee talosta vähintään yhtä hyvä ellei parempi, kuin hosumalla kyhätty valmistalo

Mutta jokainen rakennettava talo on tapaus sinänsä, niin kustannuksien osalta kuin muutenkin.

Kiitokset vastauksista! Ei sillä 200 taida tosiaan saada kuin sen "ruotsalaisen valmistalon", ja luulen ettei me siihen lähdetä. Onko vinkkiä taikka ehdotusta muista valmistaloista kuin kastelli? Pyöristettynä 180000 oli haluamamme talo, 119 asuinneliötä. Eli löytyiskö vastaavaa edullisemmin? Tähän hintaan siis kuului täysin valmis talo plus perustukset. Avaimet käteen on meidän juttu, pihassa riittääkin sitten tarpeeksi hommaa... Vaikka kaipa budjettia täytyy nostaa, kun täytyy se tonttikin hommata.

Katelkaapa design-taloja sit Muurame-talot taitaa olla kans noita avaimet käteen toimittajia.

teijjo talo jos vaikka vaihtaa maisemaa niin talo mukaan

Katsoppas myös www.aatelitalo.fi

Valmistaloon ei kuulu vielä liittymät ja pihatyöt yms. Kannattaa niihinkin varata 20 000 euroa…

Katsoppa (=kissakeitto) Katsopa Sivo-talo.

“Meillä 140 m2, suurelementti, vesikattoasennuksella valmistui nyt keväällä 2008. Sähkö, lvi, valu, ja märkätilahommat, sekä maanrakennustyöt teetetty, muut tehty itse (niin, näidenkin jälkeen jää jotain “pientä” rakentajalle itselleenkin tehtäväksi). 1500€ per neliö + tontti 35000€.”

Sulevi. Mikä talo toimittaja teillä oli? Itsellä harkinnassa samantapainen rakennusprojekti. Tosin aavistuksen pienempi talo mutta toteutustapa ja teetettävät osaurakat on samat. Kauanko teillä kesti rakentaminen? Sanotaan vaikka maatöiden aloituksesta muuttoon. Pääsittekö tonniviiteensataan kaikenkaikkiaan. Siis maatyöt ym. mukana. (Poislukien tontinhankinta kuten jo mainitsitkin). Missäpäin rakensitte? Kiitos vastauksista etukäteen.

kiitoksia taas vastauksista. ongelmaksi on muodostunut pohjaratkaisu, joka on kastellin talossa aivan täydellinen, olen katsonut paljon muiden valmistajien taloja ja pohjaratkaisuja eikä mikään muu ole sykähdyttänyt lähellekkään yhtä paljon. mistä saa tontteja 35000? täällä halvimmat 60000. lisäksi olen miettinyt että jos edes maalaukset ym sisätyöttehtäisiin itse, vaikuttaneeko paljon hintaan.. ja yleensä paljonko pystyy tinkimään hinnasta?ihmetys

Kyllä niiltä muiltakin talotoimittajilta voi pyytää tarjousta Kastellin pohjaratkaisun mukaan. Tai, joitakin pieniä korjauksia voi tehdä, niin ei joudu tekinjänoikeuksista mittelemään. Talokirjat ovat kuitenkin julkisia julkaisuja, joten voi olettaa että ne pohjamallit ovat jo kaikkien tiedossa.

Katsohan sitten myös ne huoneiden neliöt. Kun meillä oli tämä rakentaminen ajankohtaista 3 v. sitten, monissa pohjapiirroksissa esim. lastenhuoneet oli jätetty niin pieniksi, ettei sinne sängyn lisäksi juuri muuta mahtuisikaan. 8-9m2:n koppiin on vaikea mahduttaa kaikkea mitä muksu tarvii.

Ja saahan noita talopaketteja muokattua mieleiseksi muillakin. Jos malli on valmiiksi mietittynä, siitä vain muuttamaan muiden mallit samankaltaisiksi ja sitten hintavertailua.