Kaikkinimimerkitvarattu! Ja rklhuttunen! Sinulle Ja Sinulle YV!
“Kun räystään otsa- ja aluslaudat maalataan esim. mustiksi, niin silloinpahan ei näy se törky”.
Tehkää niin kuin Monta neuvoo niin hyvä tulee. Kävin muuten katsomassa Montan talon räystäitä ja yllätys, yllätys räystäät olivat erittäin tummat. Törky ei näy.
konsultti hyvä! Suorititko oikein pyhiinvaelluksen? Ja varta vastenko? Kiitoksia käynnistäsi ja huomiostasi. Eikö joutilaalla ole muuta hommaa vai muuten vaan ja otitko jopa oikein tikitaalisia kuvia. Vastavuoroisesti, kun liikun siellä Teillä päin, niin ajan kaukaa ohi.
Monta hyvä! Asumme yllättävän lähekkäin. Joudut menemään kiertoteitä kotiisi. Hyvää Uutta Vuotta kuitenkin!
konsultti hyvä! (Mukaellen “kansansävelmää”) “kotipolkuja tallaan kai viimeiseen asti ja suorinta tietä löytyy kuitenkin se viimeinen rasti”. Onhan se hienoa, että naapurina huolehdit jopa räystäistämmekin ja ilmoittanet sitten, milloin meidän on syytä tehdä noin 30v-remppa räystäisiimme. Minä luulen, siis luulen, että se on vähintään 50v-remppa, joten saanet vielä rauhassa katsella ja kierrellä ja poiketa sisäänkin. Tarjoampa kahvitkin nisulla, jos sattuu olemaan, kuitenkin ilman “corviketta”.
Hyvää Uutta Vuotta Sinullekin ja “ovikolkottimella” kolkuttavalle avataan (ovikelloa ei ole, ei ollut varaa enää siihen).
No jopas jotakin. Eihän tämä tähän otsikkoteemaan mitenkään mahdu, joten toivottavasti annatte tämän synnin anteeksi näin uuden vuoden kynnyksellä (muista synneistäni en pyytele anteeksi, enkä tarvitse anteeksiantoa.)
Ai,niin “Monta” Unohdin että olet teoreetikko…valitettavasti!
Kannattaa vaihtaa kateasentajaa mikäli aluskatteella niin paljon vettä että aluslaudat kärsii.
Kyllä asia niin on että varsinainen kate on se mikä ne sadevedet ränniin johtaa…ei aluskate!
Omakohtaisena kokemuksena kertoisin, että sekä talossamme että autotallissamme on yli 20 vuotta vanha tiilikatto sekä aluskate, joka ulottuu seinälinjan yli. Tähän mennessä en ole huomannut kertaakaan, että vettä valuisi aluskatetta pitkin kovallakaan sateella, tai ainakaan sitä ei tule räystäiden alta näkyviin. Räystäslaudoitus on kauttaaltaan hyvässä kunnossa. Purin viime kesänä jonkun verran autotallin tiilikatetta laajennuksen yhteydessä. Ainakaan sillä kohdalla ei ollut näkyvissä veden valumajälkiä aluskatteessa.
Yhksi tuttavani on rakentanut aika ison ulkokatoksen, jossa ei ole aluskatetta lainkaan. Tiilit näkyvät alhaalta päin ruoteiden päällä. Hänkään ei ole kertomansa mukaan huomannut katon vuotavan milloinkaan.
Täytyy kyllä sanoa että aikapaljon on teillä kaikilla aikaa roikkua täällä ja arvostella toisten kommentteja. Pyytäisin että Pysytte aiheessa. Jos on jotain uutta asiaan liittyvää niin jakakaa ihmeessä mutta lopetetaan tämä … hei äiti, toi sano silleen…
Kuten myös itse arvoisa “Pirkkalanautotalli”.
Aiheestahan tässä ollaan kommentoitu.
Aiheessahan tässä pysytään, ohjeita kysellään mutta joku palstan "lapsista" on sillä tuulella, että minäpä tiedän mutten kerro…
Mutta ei ne aluslaudat miksikään mene vaikka se aluskate nyt sinne ihan päin per***ttä asennetaan, koska ei osata hyvää rakennustapaa.
Ihmettelen vain onko Montan ohje sittenkään kaikinpuolin paras, koska ei sitä uskalla yleisesti tänne laittaa…
Haluaisin kysyä, mikä menee pieleen, jos kertoo omakohtaisia kokemuksia tiilikaton vedenpitävyydestä? Kriittiset arvioinnit ovat tervetulleita, mutta kokemusten leiimaaminen huonoksi asiaksi on minusta aika kummallista. Mihin tämä keskustelupalsta on menossa?
“montan” ohjeistuksessa oli hyvät kuvat siitä, miten vedet johdetaan aluskatteen reunan jälkeen pois turmelematta aluslautoja. hiukan isompi töinen kuin “normaali” asennustyyli, mutta syytä olisi tehdä se niin kuin kuvissa oli (tai muuten vastaavasti).
Ryöppy hyvä!
"...kokemusten leiimaaminen huonoksi asiaksi on minusta aika kummallista. Mihin tämä keskustelupalsta on menossa?"
Nii-in, Monta muutakin ihmettelee suuresti (siis muutakin).
Monta hyvä! Tahtoisin nähdä kohutun kuvan,vaikka yv:nä jos onnistuu? siis aluskatteen asennuksesta
Kiitos!
Vielä kun kauan jatketaan tätä YV:en lähettelyä, lähtee sekin toiminto pois. Se on nääs sitä kehitystä vissiin…
Itselläni on mielessä jo villi arvaus “Monta-mallisesta” aluskatteen asennuksesta mutta olishan se mukava nähdä siitäkin huolimatta, tai juuri siksi. Oma (perheeni) aluskate on perinteiseen tapaan “päin puota”. Vesikate pitänee kuitenkin pahimmat painajaiset vain unissa.
Tuo Ruåtsin malli ei kyllä meikäläisen järkeen käy, ei sitten millään.
Peloton hyvä! Olet aivan oikeassa ja olet varmaan nähnyt/lukenut noita tässäkin ketjussa olleita suoranaisia v****luja ja muitakin, joten jossakin se raja menee ja se meni tällä kertaa yli rajan eli vielä kerran "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".
Näillä sivustoilla ei ole kohtelu tasapuolista. Ei vaikka kuinka katselee värittömien linssien läpi.
Huomautan tässä, että asennustapa ei ole eikä tule olemaan " "Monta-mallisesta" aluskatteen asennuksesta", vaan keksintö on tarttunut vain johonkin pinttyneenä sinne jonnekin ja käyttöön otetaan vielä parempi malli, kun kohdataan tai sitten itse kehitellään (on jo).
En ole pantannut enkä panttaa tietoa, jonka olen käsittänyt hyväksi, vaan mielelläni annan myös kokemusperäistä omaa ja muiden tietoa. Asiallisiin kysymyksiin on vastattu asiallisesti tai kysyjää asiallisesti yritetty opastaa kysymään, jotta kysymys tulisi mahd. perusteellisesti esitetyksi, mutta sitten on näitä/noita, joitten pirtaan ei meme asiallisuus, vaan on käännetty asia pelkäksi v***ksi.
Mielestäni suorapuheinen tyyli(ni) on parempi kuin "kuinkahan sen nyt noin niinkuin liirumlaarum-hupailu". Monet asiat, siis monet asiat ovat vain ja ainoastaan muilta opittuja, eikä välttämättä omia "suuria keksintöjä".
Jos suorapuheisuus on jollekin pahasta, niin tehköön sitten sitä mahd. päin peetua ja aina pitää itse sisäistää harkintansa mukaan, miten asia on. Kaikki pitää asiallisesti kyseenalaistaa. Terve talonpoikasjärki on parasta. Sitä ei voita mikään (minun mielestäni).
Ja kaikki ei ole sitä, miltä se näyttää.
Ja jos paukautan näille sivustoille muutaman à 10-11 megaakin olevan kuvan, niin entäs sitten tai sitten minulle vielä helpommin kuvat siinä muodossa, että käsittääksen hyvin-hyvin harva eli arvaus 1/1000 halukkaasta saa auki? Niin entäs sitten!!!???
Lopuksi:
Samaan syssyyn einarinari Sinulle YV:tä. Tässäkin on rajansa.
Totuushan on tässäkin asiassa on, ettei se aluskate ole paikkaansa vahingossa hakenut. Kyllä se on vakavasti harkittua ja hyväksi koettu tapa.
Moni asia kieltämättä paperilla kaunis ja hieno, mutta käytännön rakentamiseen ne eivät vaan aina sovellu...se nyt vaan on näin !
Pystyyhän sitä "ingenjööri" suunnittelemaan paperilla vaikka kuinka hienon ratkaisun mutta harvempi on se suunnittelija joka tulee käytännössä työmaalle ko.virityksen asentamaan niin kuin on ajatellut toimivaksi kokonaisuudeksi.
Usein käy niin näiden "hienojen" ajatusten kanssa että itse ruudinkeksijäkin asian työmaalla nähdessään käskee unohtamaan koko homman.
Juu, epäilyttää myös tuo ettei "Monta" uskalla ajatustaan avoimesti tänne laittaa..
Ei ole vi***ilua tämä, ainoastaan sitä kuuluisaa suorapuheisuutta. En tyrmää välttämättä mitään tapaa ennen kuin sen itse sellaiseksi todistan.
“Juu, epäilyttää myös tuo ettei “Monta” uskalla ajatustaan avoimesti tänne laittaa…”
Nyt meni taas arvaus- tai jollekin muulle puolelle. Mitähän se kettu sanoi pihlajanmarjoista?
Näin se on! Se vain on näin!
Monta, ole hyvä, ja mene nyt katsomaan itseäsi peilistä!
Voisit lisäksi perustella, miksi omien kokemusten kertomista pidetään niin huonona asiana, että siitä pitää antaa kielteistä palautetta. Kielteinen palaute ei sinänsä haittaa minua pätkän vertaa, mutta ihmetyttää kyllä.
Minusta tuo Montan YV -touhu menee yli ymmärryjksen. Hyvä tietysti, että kyselijät saavat asiallisia ja heitä auttavia vastauksia ongelmiinsa, mutta onko tällainen menettely keskustelupalstan hengen mukaista?
No,laita sitten tuo ajatus tulemaan. Mistäs sitä tietää vaikkapa otan siitä uuden tyylin asennustöissäni. Jos hyväksi totean.