Kuinkakohan kauan pitäisi odotella tiilitasoitteen kuivumista ennen päällemaalausta pohjamaalilla? Olen levitellyt tiilitasoitetta melko ohuita kerroksia, aina joutessani, noin parin viikon ajan. Ts. aloitin tiilitasoitteen levittämisen noin kaksi viikkoa sitten ja viimeiset tasoitteet levitin nyt, noin kaksi viikkoa myöhemmin. Tarvittaessa olen hionut edellistä kerrosta ja levittänyt tasoitetta ohuelti lisää. Ohuita tasoitekerroksia on siis 1-2. Välillä kerokset ovat saaneet kuivua viikonkin ennen uudelleenkäsittelyä. Ainoat paksummat tasoitekohdat ovat seinien välissä olevat raot, jotka täytin “pursottamalla” sen verran, että sain raot umpeen. Nämäkin hioin kevyesti seuraavana päivänä ja levitin tasoitetta lisää jos sauma oli kuivuessaan vetäytynyt. Tiilitasoitesäkissä oli annettu kuivumisajaksi ennen uudelleenkäsittelyä 1 vrk mutta loppulujuuteen noin 4 viikkoa. Tasoitettu seinä on sisätilassa, eli huoneen lämmössä. Pitäisikö siis vain odotella kuivumista kärsivällisesti 4 vkoa?
Eikun maalaten vaan. Ethän suotta ole hiomapaperilla välihiontaa tehnyt?
Irtonaiset vain olen hionut alta pois ennen kuin olen lisännyt uuden kerroksen tasoitetta ja jatkanut hommaa. Maalikaupassa mietimme, että jos tasoite on vielä kosteaa kun päälle vetää pohjamaalin, joka tekee tasoitteen päälle “suojaavan kalvon”, ei tasoite pääse kuivumaan. Toisaalta - ei ne rakenteet niin tiiviitä ole (ainakaan meillä), ettei se kosteus jotain kautta pois pääsisi. Hotsittaisi vain päästä tekemään työ loppuun mutta ei viitsisi hosua enää tässä vaiheessa, ettei joudu jälkeenpäin katumaan…
Niinpä. Yhsi tosiasia on kuitenkin kaikessa maalaamisessa.
POHJAN OLTAVA IMUKYKYINEN JA KUIVA. Pohjamaalin on kuivuttava ennen seuraavaa käsittelyä. Muutoin seuraavan kerroksen maali imeytyy edelliseen, eikä tarkoituksenmukaista peittoa saada aikaiseksi.
Muuten; pohjamaali kyl tietääkseni "henkittää", sen tarkoitushan on olla vain pohjalla= tartunta alustaan ja ote pintamaaliin parempi. + halvempi kuin monta kerrosta pintamaalia.
On sitä useimmatkin telannu ja telannu ja t.............., yhteen soittoon. Näi maalia saa kyllä kulumaan, mut tasaisen peittävää kerrosta ei tahdo syntyä millään.