Minulla on keittiössäni sekä tiskikone että pesukone. Aikoinaan on sukulaismies jakanut veden kahdelle laitteelle keittiöhanassa olevan vesisulun jälkeen. Hanan vesisulku siis katkaisee ja avaa kummankin laitteen veden samaan aikaan. Minulla on asunto myynnissä ja vasta nyt muistin tämän liitoksen, joka luultavammin ei ole minkään asetuksen mukainen tai ainakaan putkimiehen asentama. Tarkoituksena oli purkaa liitos ennen myyntiä ja ottaa pesukone pois, mutta unohtui ja nyt olen jo hyväksynyt ostotarjouksen asunnosta. Kylpuhuoneessa ei ole pesukoneliitäntää ollenkaan.
Onko laillista, että sekä tiskikone ja pesukone käyttävät samaa sulkua, vai tuleeko minun ottaa putkimies paikalle, joka jakaisi veden ennen keittiöhanaa ja lisäisi oman sulun pesukoneelle? Entä saako mahdollisen uuden sulkuhanan asentaa kaapiston sisäpuolelle? Ongelmana on, että tasolle tuleva hana olisi pitänyt asentaa ennen näyttöä.
Ei Sinun kannata tehdä mitään. Se ei ole piilovirhe. Sehän on ollut koko ajan tarkastettavissa ja nähtävissä. Ole niin kuin et olisikaan.
Asia varmaankin tulee esille viimeistään siinä vaiheessa kun ostajat vaativat kosteuskartoitusta tehtäväksi…kartottaja sitten kertoo asiasta oman mielipiteensä ja antaa korjauskehoituksen (jos sellaisen katsoo tarpeelliseksi). Voitte sitten ostajien kanssa sopia menettelystä…jos ostajat hyväksyvät sen sellaisenaan ja ottavat mahdollisen korjauksen omalle kustannukselleen, asia ok. Jokatapauksessa tuosta ei jälkisanomista pitäisi syntyä, koska asia tosiaan sovitaan sitten kauppaa tehdessä kenenkä pussista mahd. korjaus tehdään…ja silloin sen tietysti tekee asiansa osaava putkimies ja ostajat saavat ko. putkimiehen kanssa keskustella niiden sulkujen paikoista.
Jos keittiö on jo ´vanha` ja ostaja tekee keittiöremontin niin vesikalusteiden kytkennät tehdään uudestaan.
Ps. Ehkä kannattaa jäädä odottavalle kannalle asia ei ole suuren suuri.
Niinpä! Asia tai "ongelma ei ole suuri, tai onko sitä ollenkaan.Eikös tuo ratkaisu ole kätevä ja yksinkertainen! En itse ole ainakaan nähnyt missään sääntöjä ettei niin saisi tehdä! Sääntö on se että sulkuhana pitää olla. Eikös niitä liitoksia, ts. mahdollisia vuotomahdollisuuksia tule enempi sillä kahden kraaanan systeemillä? Jos on tiivistä ja toimii niin antaa olla. Värkätköön sitten tulevat miten haluaa. Ja sitten jos toisen kraanan haluaisi laittaa, niin en minä sitä minnekkään kaappiin laittaisi, vaikka saisikin! Sieltä sitä sitten aina haparoida käteensä!Tärkeämpää on että on ne “kaukalot” koneiden alla!
Tätä juuri tarkoitinkin, että mikäli ostajat vaativat kohteeseen kosteuskartoituksen (mikä tietysti myyjän nyt ainakin kannattaa teettää ajatellen tulevia vastuunjakoja) niin silloin kartottaja kyllä kertoo mikäli ko. ´virityksessä´ on jotain sanomista.