Toimenpidelupa teltalle

Hei

Minulla on pihallani rautakaupasta ostettu autokatosteltta, joka palveli hyvin viime talven ja nyt kun kesä tulee, se näyttää tarjoavan suojan meidän polkupyörille. Tiedän, että se ei ole mikään nätin näköinen, mutta rakennusoikeutta on vielä, joten kunhan talous sallii, rakennan kunnon autokatoksen.

Tänään tuli kunnan rakennusvalvonnasta sähköpostia, jossa kerrottiin minun tarvitsevan toimenpideluvan teltalleni. Lähettäjä oli tarkastusinsinööri, joten luulisin hänen tietävän asiansa. Ihmettelen kuitenkin, onko oikeasti näin vaikeaa saada laittaa teltta omalle pihalle?

Tarkastusinsinöörin mukaan minä tarvitsen:

- Lainhuutotodistus tai kopio kauppakirjasta
- Kaavaotteita 2kpl
- Asemapiirroksia 3kpl
- Esite tai suunnitelmat teltasta
- Naapurin kuulemiset

http://img836.imageshack.us/img836/8879/teltta.jpg

Olen aikaisemmin asunut kerrostalossa ja nyt reilun vuoden omakotitaloasumisen jälkeen olen huomannut, kuinka vaikeaa ja byrokraattista tämä omakotitaloasuminen oikein on :slight_smile:

Katsot kuntasi rakennusjärjestyksestä, mitä siellä on määritelty noista. Sieltä se selviää. Pitäisi löytyä kunnan nettisivuilta nämä tarpeelliset asiakirjat.

Katsoin tietenkin jo sieltä ja siellä ei kyllä puhuta teltasta mitään toimenpideluvan kohdalla. Mietin vain, että nauretaanko minut pihalle, jos lähden hakemaan tuollaiselle teltalle lainhuudatusta?

Tiedä sitten nauretaanko, mutta lainhuudatusta sille et saa. Se koskee kiinteistöä. Tarkemmin sanottuna maata eli siis tonttia.

Eriskummalliselta tuo vaatimus kyllä kuulostaa. Onpa kunnassasi “kehitys kehittynyt”, jos tuo totta on. Ei kai sitä mitenkään pysyväksi rakennukseksi tai rakennelmaksi nykysäännöksilläkään voi tulkita?

Heko heko! 

Olihan hauska pila…          

Sen verran olin ymmärtänyt väärin, että se kopio kauppakirjasta tai lainhuudatus tarvitaan tietenkin tästä minun kiinteistöstäni, jotta todistan omistavani kiintöistön, johon olen hakemassa toimenpidelupaa teltalle. Ja ei ole Ötzi pila, minä olen kyllä tuollaisia kommentteja saanut muiltakin, joille olen tätä kertonut.

Koko tarina menee niin, että ostin teltan viime syksynä. Laitoin sen samalle paikalle, missä olen aina pitänyt autoani. Tammikuussa 2013 naapurini valitti siitä ja sanoi sen olevan liian lähellä hänen tonttiaan, pitäisi olla yli 4m etäisyyttä. Vähän tämän jälkeen minuun otti yhteyttä valvontainsinööri rakennusvirastolta, joka myös sanoi telttani olevan liian lähellä naapurin tonttia. Vaihtoehtoja oli kaksi. Joko siirtää teltta tai tehdä sen naapuritontin puoleinen seinä palonkestäväksi. Kertoi myös, että tarvitsen telttaan toimenpideluvan.

Laitoin hänelle viestiä, että teltta on jo jäätynyt niin kovasti maahan kiinni, että sen saa siirrettyä parhaiten keväällä. Nyt olen sen siirtänyt ja laitoin viestiä valvontainsinöörille, että eikö siihen nyt riittäisi ilmoitus, kun se nyt on riittävän kaukana naapurin tontista. Vastaus oli tällainen:

Autokatokseen pitää hakea toimenpidelupa, vaikka onkin siirretty. Toimenpidelupaan tarvitaan:

•      lainhuutotodistus tai kopio kauppakirjasta<br>

- kaavaotteita 2 kpl

- asemapiirroksia 3 kpl

- esite tai suunnitelmat teltasta

- naapurien kuulemiset

Eli kyllä multa vaaditaan toimenpidelupa tuollaisesta teltasta ja sitä nyt kovasti ihmettelen.

Jos olet puhunut autokatoksesta, niin siinä on Sinun virheesi, sillä rakennelma on sen mukainen mikä on käyttötarkoitus eli miksi sitä sinä nimität. On tietenkin rakennelmia, joista ei saa nimitykselläkään muuksi muutettua kuin miltä se näyttää.

Tuossa on ainakin yksi varmaa eli ainakaan jalasmökiksi sinä et väittämällä sitä saa. Vai onko siinä pränttynä "seinään" autokatos-teksti?

Siihen on ainakin näin yhtäkkiä nyt tilapäisesti "jatkolupa": ilmoita sen olevan tulevan rakennelman esim. maitolava, lintutorni, liukumäki jmv. rakennusaikainen sääsuoja.

Kävikö naapurisi ensin ennen valitustaan rauhallisesti ja asiallisesti keskustelemassa kanssasi ko. sääsuojasta?

Kun keinot loppuu, niin viisaus alkaa. Vai miten se oli! En kehoita mihinkään, mutta pidä pääsi - kylmänä ja rauhallisena. Kyllä se siitä ja naapurin harmiksi. Senhän on naapurisi ansainnut, kun pipo onkin jäänyt kireälle.

Kiitos Jaakko hyvästä vastauksesta.

Teltan seinään ei ole präntätty “autokatos”-tekstiä. Insinööri itse nimitti sitä autokatokseksi, sen jälkeen kun naapurini oli ottanut yhteyttä rakennusvirastoon ja sieltä tämä insinööri kävi paikanpäällä katsomassa tilannetta ja laittoi minulle ensimmäisen sähköpostin, jossa kertoi sen olevan liian lähellä rajaa ja minun tarvitsevan siihen toimenpideluvan.

Naapurini ei todellakaan käynyt rauhallisesti ja asiallisesti keskustelemassa kanssani ko. sääsuojasta, vaan hän ei puhunut asiasta mitään loka-tammikuussa, kunnes tammikuun lopussa alkoi räyhäämään siitä. Paikalla joutui käymään poliisikin kolme kertaa häntä rauhoittelemassa. (Tiedän että kuulostaa uskomattomalta, mutta näin vain kävi)

Minulla on vanha talo, johon tulee tulevaisuudessa tehtyä remonttia, joten taidan tehdä teltasta rakennusaikaisen sääsuojan. Viisainta ehkä olisi kokonaan purkaa se, mutta se hoiti hommansa hyvin viime talvena, ei tarvinnut raaputella ikkunoita eikä putsata lumia autosta aamulla kun lähti töihin. Minulla on vielä rakennuslupaa, joten heti kun tilanne sallii, rakennan tähän kunnollisen autokatoksen, mutta tänä kesänä en sitä vielä voi tehdä. Mielellään siis pitäisin tuon teltan myös ensi talvena autoni suojana.

Minäkin panen lusikkani soppaan, joten järkevästi toimien se kannattaisi ainakin siirtää, mutta silloin Sinä taivut räyhääjän tahtoon ja se sitten myöhemmin kostautuu eli haittaa tulee siitäkin ts. myöhemmin Sinä olet täysin naapurin marhaminnassa/ketjussa, jolla se taluttaa Sinua.

Kukaan eli mikään instannssi sitä ei muutamaan vuoteen saa siitä nykypaikasta pois, mutta mahdollisesti se aiheuttaa Sinulle paperitöitä. Älä missään tapauksessa turvaudu ainakaan juristiin, vaikka naapurisi ehkä puolestaan turvautuu.

Olen samaa mieltä kuin tuolla edelläkin, että räyhänaapuri saa mitä tilaa. Se vielä, että tervehdi naapuria aina iloisesti, sillä se lisää sitä hänen haluamaa tuskaansa. Muista myös, että se, joka huutaa, on hävinnyt.

Tietenkin Sinä teet päätöksesi!

Vanha viisaus: "Parempi laiha sopu kuin lihava riita."    

Teltan pinta-ala on 12,75m2, joten kaupungin rakennusjärjestyksen mukaan se vaatii toimenpideluvan koska on yli 12m2, jos teltta lasketaan joksikin näistä:

kevytrakenteinen huvimaja, grillikatos, vaja, varasto, jäteaitaus tai -katos, terassi tai muu vastaava kevytrakenteinen piharakennelma.

Ainoa telttaa koskeva maininta rakennusjärjestyksessä on tällainen: yleisöteltta, ala yli 100 m2, vaatii ilmoituksen.

Saiskos sen teltan jollain vippaskonstilla menemään alle 12m2 pinta-alaan? Toista päätyä liikautat joitain kymmeniä senttjä sisäänpäin ja annat sen pressun mennä hieman löysäks kun kuitenkin on tilapäinen rakennelma ilmeisesti! Sitte vaan pokkana ilmotus rakennusvalvontaan että on alle 12m2 rakennus nykyään… vaikka sitten myöhemmin kun homma on taputeltu niin hiljakseen naapurin poissaoleessa liikuttelet sen takas mittaasa :smiley: Aika uskomattomalle tuntuu tuommonen venkoilu naapurin taholta!!! nämä on niitä elämääsä kyllästyneitä perusvalittajia joillekka mikkään ei ikinä mee oikein!

Tuollainen "teltta" ei täytä ajoneuvosuojan pintakerrosvaatimusta D-s2, d2. Eli sellaista ei voida hyväksyä autosuojaksi - ainakaan Suomessa!
Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei sellainen ainakaan taajamaan sovi!
Haja-alueelle sellaisen voisi pystyttää, mutta ei ajoneuvosuojaksi, vaan vaikkapa väliaikaiseksi sääsuojaksi.