Aloitanko uuden ketjun vai jatkanko tuohon toiseen... hmm, no onhan tämä eri kämppäkin.
Kyseessä on kaksio 1959 valmistuneessa betonirakenteisessa kerrostalossa. Olen tässä muutaman viikon ajan siinä asumista treenaillut ja hämmästynyt, sanoisinko jopa järkyttynyt, siitä paljonko kuulen naapurin puuhailusta. Olen nyt lukenut täältä kysymys- ja vastauspalstalta monesta tilanteesta ja ymmärrän valmiiksi että helppoa patenttiratkaisua ei ole olemassa.
Mutta jotain nyt pitäisi pystyä tekemään. Tiedän olevani tavallista herkkäkuuloisempi ja ärsyyntyväni ylimääräisistä äänistä selvästi tavan ihmistä enemmän, joten sekin epäilyttää että ongelma on ihan omien kultakorvieni välissä. Mutta eihän nyt voi olla tarkoituksenmukaista että kuulen kuinka naapurissa keskustellaan, siis normaaliäänellä eikä huutaen? Sanoista en sentään ihan saa selvää.
Yksi kysymys onkin siis tämä: mistä löytyy tai onko olemassa auktoriteettia tai asiantuntijaa joka voisi todeta pitäisikö tähän tottua vai ei? Omasta mielestäni tilanne on jossain sietämättömän ja asumiskelvottoman välillä, mutta mutta... terveystarkastaja? isännöitsijä? kummin kaima?
Toinen kysymys on syyllisten etsintä, ja tähän minulla on toistaiseksi kaksi tarjokasta. Yksi on lämpöpatterin putkiston läpivienti olohuoneestani naapurin puolelle: patterin putki ei nimittäin mene tarkkaan ottaen seinään, vaan seinässä olevaan hieman isompaan putkeen. Olisiko siis niin että alkuperäiset putket on jossain vaiheessa katkaistu ja uudet vedetty niistä läpi? Tai oli syy mikä tahansa, voiko tosiaan olla niin että kyseinen putki on avoin ilmareitti asuntojen välillä? Jos voi, millä tukin sen?
Toinen on sitten ihan se itse seinä, joka vaikuttaa hyvin kevyeltä tai jopa ontolta. Ihan sormilla kevyesti napauttaen huomaa kuinka se kaikuisasti kilahtaa tai kumahtaa. Tämä seinä on siis samassa rapussa olevan asunnon ja minun asuntoni välinen, ja se sama josta em. lämpöputki menee läpi. Vastakkainen seinä on kahden rapun välinen seinä ja se taas vastaavassa kopautustestissä tuntuu hyvin kiinteältä eikä jää "soimaan" samalla tavalla - enkä sieltä puolelta ole mitään kuullutkaan. Jossain täällä puhuttiin kitarankoppa-efektistä, ja asiasta mitään tietämättä voisin veikata että juuri siitä on kyse. Koska olen myös musiikin ystävä ja hifisti tämä kaikuisuus on senkin takia häiritsevää ja selvästi kuultavissa, mutta voiko se selittää myös naapurin äänien selvän kuulumisen? Olisiko akustointilevyjen asentamisesta seinään mitään apua? Vai pitäisikö se seinä repiä auki ja katsoa mitä se on syönyt tai ollut syömättä, jos haluaa päästä asiasta perille?
Naapuria olen toki yrittänyt jututtaa ihan senkin takia että miten minun musiikkini kuuluu hänen puolellaan, mutta joko olen yrittänyt väärään aikaan tai häntä ei vaan huvita avata. Pitänee lähestyä postikortilla.
Kiitoksia jos jaksoitte lukea kaiken, vielä enemmän kiitoksia jos osaatte neuvoa :)