Elämä tuntuu jotenkin liian helpolta ja välillä hymyilyttääkin, niin nyt on aika varmaan alkaa miettimään rakennusprojektia. Mielessä on eräs tontti ja budjetti on tiukka, mutta ei mikään yltiöoptimistinen. Montaa monen kympin ekstraerää ei kuitenkaan perse kestä joten kustannukset pyritään pitämään kurissa huolellisella ennakkosuunnittelulla.
Minulla olisi kysymys tontin perustamisesta. Tontille on tehty summittainen maaperätutkimus, jonka lopputulema on "Kaksikerroksisen asuinrakennuksen pohjarakennuskustannukset ovat noin 295 eur/kem2 perustettaessa anturoilla ja alapohjan ollessa kantava. Tähän ilmeisesti kuuluu talon perustukset. Miten tässä tapauksessa voisin arvioida tontin perustamiskustannuksia, kun itse asiasta en riittävästi ymmärrä? Tunnustan osamattomuuteni ja myös riskinhallinnan näkökulmasta vaihtoehtoina on avaimet käteen/viittä vaille valmis joihin perustukset ja perustussuunnittelu kuuluu. Mutta eihän se talopakettifirma voi ottaa riskiä minun tontista esim. paalutus, joten missä menee vastuuraja?
Olisiko fiksua palkata joku konsultinretku pyörähtämään tontilla ja arvioimaan perustamistapaa ja -kustannusta. Hirvittää painaa silmät kiinni tarjousta sisään ja ryssiä budjetti jo ennen ensimmäistä perustuskiveä. Ilmeisesti hintahaitari voi kuitenkin olla 10-50 ke riippuen tuurista. Osaako joku konsultti hieman kaventaa tuota vaihteluväliä vain käymällä tontilla ja kuittaamalla siitä muutaman satkun.
Siinä rakennusvaiheessa viimeistään pitää palkata valvoja ja vastaava työnjohtaja. Palkka jompi kumpi heti avustamaan tarjouspyynnötöjen teossa ja tarjousvertailuissa. Hankkeen pääsuunnittelijakin tarkoitukseen tietenkin kelpaa.
No siinä jonkun täysin ulkopuolisen “konsultin” paikallekutsumisessa en minä ainakaan näe mitään järkeä. Kuittaa vain sen muutaman satkun…! Pitäisikö aloittaa siitä että valitaan se talo, mikä siihen tontille halutaan, ja minkälaiset perustukset se vaatii ! Sitten vaan piirustusten mukaan tarjouspyyntöjä sisään:
Tarjouksen tekijät yleensä tutkii paikat ilmaiseksi ? Tarjouksien vertailuun ei kai tarvita muuta kuin aivan normaalia luku- ja laskutaitoa ? Turha mielestäni näin alkupelissä ruveta kenellekkään palkaa maksamaan…!
Sitäpaitsi kannattaa huomioida että usealla talotoimittajalla on yhteistyösopimus jonkun maanrakennusurakoitsijan kanssa; tai päinvastoin…! Ei ehkä aina se halvin ratkaisu; mutta turvallisin esim. mitä vastuunjakoon tuleee, perustusten tekijä on talotoimittajan hyväksymä!
Siis käsitin tämän että ei NIIN nuukaa mitä maksaa, kunhan vain tietää MITÄ maksaa ja vältytään niiltä “yllätyksiltä” ?
Minä taas käsitin niin, että asianomaista arveluttaa kykynsä välttyä yllätyksiltä.
Kun yleensä so. lähes aina rakennuttajalla tai omatoimirakentajallaeli ns. hartiapankkirakentajalla ei ole sitä riittävää tieto/taitoa, niinkannattaa ehdottomasti ottaa kuvioihin mukaan se valvoja, jolla on rakentaminenhyvin hallussa ennen kuin mitään tai minkäänlaisia päätöksiä on tehty.
Valvoja on
- mies tai nainen
- terveen arkijärjen omaava
- neuvottelutaitoinen
-yhteistyökykyinen
- luotettava
- vastuuntuntoinen/ vastuunsa tunteva
- perehtynyt hyvin rakennusaineisiin ja -tarvikkeisiin
- osaava myös suunnittelussa ja ohjauksessa
- ollut itsekin lapion ja vasaran varressa, mitä enemmän sitä parempi
- siis teoria ja käytäntö hallussa mahdollisimman hyvin
- rakennusaineiden ja -tarvikkeiden hankintapaikkoja tunteva
Valvoja ei ole
- kytköksissä mihinkään mahdolliseen urakoitsijaan (saatietenkin tuntea)
- kytköksissä mihinkään talopaketintoimittajaan
- ei ole rahastaja ts. omakukkaro ei ole etusijalla
Valvojalle kohtuullisesti maksetut palkat/palkkiot tulevatmoninkertaisesti takaisin jo rakennettaessa ja sitten siitä eteenpäin.Rakennuttajan ei missään tapauksessa kannata ajatella suoranaisesti sitä mitäse ”tänään” maksaa, vaan myös mitä se tuo säästöjä tulevaisuudessa.
Ei silloinkaan, vaikka tähtäin on siinä "kahdessa vuodessa",sillä silloin se saattaa maksaa ja paljon.