Eli kuulin tälläisen jutun, mihin en kyllä luota yhtään, mutta tarviiko parketin alle laittaa askeläänieristeen lisäksi jokin muovi? Tammiparkettia vahvuudeltaan 14mm oltais asentamassa ja lämmityksenä vesikiertoinen lattialämmitys.
Mä olen kanssa kuullut tollaista puhetta. Liekö citylegendaa. En itse laittaisi. Jos joku tietää, mihin teoriaan tuo perustuu, kertokoon meille tietämättömille.
Kyllä noissa ohjeissa taitaa liki aina olla maininta, että askeläänieristeen (ts. solumuovi) alle pitää laittaa vedenpitävä muovikerros. Onhan noita askeläänieristeitäkin, jossa on myös se vedenpitävä kalvo ja välissä styroksia tai muuta sälää. Se että lattiassa on kosteutta ei ole kyllä normaalia, mutta tuolla valmistaja vetää vastuun pois, jos sitä sieltä nousee.
Uusi lattiavalu, niin muovi alle ja askeläänieristys + parketti.
Huolellisesti tehtynä ja saumat teipattuna tuplex tai korkkiraehuopa myös riittää.
Aluslattia ei saa kuitenkaan ylittää annettuja kosteusarvoja.
Vanhoissa kuivissa alustoissa riittää, että sinne asentaa sen askeläänieristeen ääniä vaimentamaan.
Valitettavasti parketin valmistajan asennusohjeessa ei ole mainintaa tuosta, vanha lattia ei muovia tarvitse.Kyllä se muovi pitää parketin / laminaatin alle asennusohjeen mukaan maanvaraisessa lattiassa laittaa.Lukekaa se asennusohje tarkasti.Ette tee ainakaan virhettä.
Mainittakoon, että kylläkin jo vuosia sitten hyvin “suuri” parketin asentajayhtiö piti asentamelleen parketille takuuehtona, että maanvaraisissa lattioissa on sen laatan alapuolella olla muovikalvo, ei siis riittänyt pelkästään se rytöksi.
Ai siis betonilaatan alapuolella on muovi?
Entäs päällä, eli parketin tai laminaatin alla?
Ainakin kun itse laitoin vuosi sitten laminaatit lattiaan ohjeissa sanottiin että muovi laminaatin alle, ja vielä höyrynsulkumuovi eli tavallinen ei kelpaa…ja k-raudassa oltiin samoilla linjoilla.
Mites se kosteus uudehkossa betonissa siellä muovien välissä käyttäytyy?
Meillä on 2 laatalla perustukset ja vastaava mestarini sanoi, että on tietoinen että jotkut valmistajat tätä vaatii, mutta hän ei itse suosittele sitä laittamaan.
Kannattaa välillä lukea niitä tuotetakuuehtoja eikä sokeasti kuunnella vastaavaa mestaria - tai ainakin kysyä perustelu vastaavalta ja vaatia perustelemaan hyvin, ei mitään "musta-tuntuu" mielipiteitä. Ei se muovikalvo siellä betonilaatan ja parketin välissä ainakaan mitään haittaa tee joten miksi jättää pois jos lattiapinnoitteen tuotetakuu sitä vaatii?
Niin, mistä tai keneltä toi muovin laittaminen parketin/laminaatin alle tulee?
Onko se vain parketin/laminaatti-valmistajan ohje jolla se vain turvaa oman selustansa…vai onko se myös muutenkin hyvä rakennustapa?
No niin, soitin vielä novafloorille ja sieltä sanottiin että nykyään niissä askeläänieisteissä on jo se höyrysulku muovi, eli turhaa kiistelyä. Ongelma siis ratkaistu. Eli ei erillistä muovia nykyaikana.
minun mielipide (tällä hetkellä;) on että EI parketin alle muovia.
ja maanvaraisen laatan alle muovi, styroxin väliin. vaikka toisinkin väitetään, ettei muoveja ollenkaan. mikä sitten on oikein, ja mistä saa oikean vastauksen? ei varmaan mistään, noi on niin teoreetisia juttuja ja mielipiteitä on suuntaan jos toiseen.
pitäisikö tollaiset parketinvalmistajan ohjeet kieltää jollakin lailla??
Mutta entäs sitten kylpäreiden vesieristykset? sekä jos laittaa muovimaton? päästääkö muovimatto kosteuden läpi? ja jos laminaatin alle laittaa muovin, jäähän noita hengittäviä kohtia (seinät, kaapistot..)
Asiasta hieman poiketen… eikös betonisen rossipohjan betonin pintaan kuulu laittaa höyrynsulku, eli parketin alle?
Askeläänieristeet, joita on nyt esitetty (ei solumuovi), toimivat myös höyrynsulkuna oikein asennettuna. Se tulee myös asentaa - aina, -jo äänienkin takia. Kyseessä parketin aluskate. (käytetään myös laminaattien kanssa).
Se erillinen höyrynsulku siihen betonilattian pintaan, ennen askeläänieristystä on "varmuuden maksimointia". Eipä siitä tosin haittaakaan ole.
Tarkoitushan on turvata mahdollisimman tasainen olosuhde (kosteus) niin pinnoitteen ylä-, kuin alapuolella / -pinnalla. Ei kipristele, ei käpristele, eikä haristu niin herkästi, - se parketti.
Ne muovit taas siellä valun alla, eivät suoranaisesti kuulu koko kysymyksen piiriin.
Eihän ongelmaa ole ratkaistu;)kysymyshän oli höyrynsulusta jne. ja kuuluuhan koko lattian rakenne maaperästä lattiapinnoitukseen saakka sen toimivuuteen.
No kyllä kyllä. Parkettia ei asenneta kosteusteknisesti virheelliselle alustalle. Tällöin korjataan ensin jotain ihan muuta.
Kysyjän kysymys kohdistui nimenomaan aluslattian, ja sen väliin tulevaan aluskatteeseen ja muoviin.
Lueppa kysymys uudestaan.
Se höyrynsulku siellä valun alla on ihan toinen juttu !
no mikä on oikea rakennustapa maanvaraiseen lattiaan? muovi betonin alle ja päälle, vai alle, vai päälle, vai ei kumpaankaan? tuntuu että jokaiselle vaihtoehdolle on hyvät perustelut, ja kannattajat…
minä en tiedä, ja siksi kysynkin asiaa. voi kai ketjuissa tehdä lisäkysymyksiäkin?
Betonin alle myös “höyrynsulku”, jos käytetään eristeenä rytöksiä (hiekan päälle muovi, sitten rytöksi ja betoni, tämä järjestys “lain” vastaisesti), mutta jos käytetään hyvää eristettä, niin sitä ei tarvita.
Mikä tuo muovin tehtävä betonin alla oikein on? Valistakaa tietämätöntä.(kuulostaa vain oudolta paikalta)
toisessa ketjussa oltiin huolissaa että on kapilaarikatkon päälle laitettu suodatinkangas ja sitten tasaushiekka. Nyt ehdotetaan jo muovia lattiaeristeiden alle. Kuinkahan hianosti se siellä pyssyy ehjänä kun sen iskee siihen kapilaarikatkosoraan - vai nytkö käykin hiekkakerros?
Itse en ole enää viimeaikoina törmännyt rakenteeseen jossa betonilaatan alle laitetaan muovia