Tummat seinät saunaan

Tarkoituksena on laittaa saunaan lähes mustat seinäpaneelit. Nettisurffailun perusteella vaihtoehtoisia toteutustapoja on kaksi: Liberon spriipohjainen kuultomaali tai Tikkurilan Supi saunasuoja sävytettynä. Kysymys kuuluukin, kumpi näistä on parempi? Kuultomaalin laittaminen näin kuumaan tilaan arveluttaa vähän, vaikka sitä on kovasti eri paikoissa kehuttukin. Lähinnä mietityttää, että haihtuuko siitä kemikaaleja ilmaan kuumuuden takia. Myös molempien aineiden kuumeneminen, jatkohuolto ja ulkonäkö mietityttävät. Kaikki kommentit ovat erittäin tervetulleita. Aiheesta on keskusteltu jonkun verran aikaisemminkin, mutta näiden aineiden vertailua en löytänyt mistään.

Saunasuoja kuten nimikin sanoo on noihin tiloihin tarkoitettu puupintojen suoja eikä sen oikeaoppinen sävyttäminen tee siitä arveluttavampaa eli…

Paneelit on paras värjätä jo ennen kiinnitystä, jälkikäteen voi vain paikailla. Raitisilma tuulettimen putkiseinän taakse ja sieltä johdetaan kiukaan päälle vaakasuoraan. Toiseen päähän pieni tuuletin joka työntää raitistailmaa saunaan päin. Tuulettimen virran katkaisi lähelle saunaovea, ulkopuolelle tietysti. Sauna ei saa olla kuin pullo, sinne on saatava happea.

Sen huomaa heti, siellä on raikas ilma ja näin helppo olla vaikka pitempäänkin.

Värjäyksestä oli kysymys, ei ilmanvaihdosta.

Saunasuoja sävytettynä on toimiva. Jos joutuu 2:een levityskertaan, pintaan tulee samalla kiiltoa/pleximäistä vaikutelmaa mukaan.

Liberon toimii myös, ja saadaaan "nokeentunut" tunnelma, tummuus levityskertojen mukaaan. Pinnasta ei tule kiiltävää.

Tuotteiden tekninen tuki vastaa varmastikkin tuohon myrkyllisyys-kysymykseen. Tuskin on haittaa parin esilämmittelyn jälkeen. On sprii-liukoinen,- tuo Liberon.

Itse pistin k-raudan valmiiksi saunasuojattua mustaksi supilla suojattua panelia. Ihan tyytyväinen olen ollut eikä tulisi mieleenkään itse ruveta värjäilemään. Sen verran vähän hintaeroa kuitenkin sävyttämättömään ja tuossa on sitten saunasuoja valmiina.

Kiitokset hyvistä kommenteista. Taidamme päätyä tuohon valmiiseen tavaraan, jos semmoista kerran K-raudasta saa.