Tuuletusputketon WC

Löytyykö tietoa ja mieluiten omaa kokemusta tällaisesta?

Hankin jokunen vuosi sitten omistukseeni kesämökin. Nyt kun olen siellä ehtinyt aikaa viettämään, huomasin että toisinaan umpikaivoon liitetty WC "vetää" vähän heikosti.
Kun systeemiä tutkin, huomasin että siinä ei ole tuuletusputkea lainkaan, eikä edes mitään venttiiliviritystä missään. (Joo, olisi pitänyt tutkia ostettaessa, vaan ei olisi välttämättä vaikuttanut päätökseen.)
Umpikaivon kansi on kierteellä oleva varsin tiivis korkki. Korkeuseroa systeemissä on arviolta noin 2.5 metriä (WC lattiasta kaivon tuloputkeen) n. 30 m matkalla.

Arvioni on että tuo ajoittainen huono veto, joka esiintyy erityisesti useamman kerran peräjälkeen huuhdeltaessa, johtuu systeemin "ilmavaivoista". Onko kukaan sitä mieltä että olen oikeilla jäljillä?

Minulla oli aikoinaan rintamamiestalo, jonka kellariin oli rakennettu WC myös ilman tuuletusputkea. Etäisyys kaivolle oli vähän lyhyempi, mutta niin oli korkeuserokin hyvin pieni. Tuossa systeemissä kaivon päällä oli 1.5 tuuman avoin putki n. 0.5 m maanpinnasta ylöspäin. Kansikaan ei ollut tuollainen kierrekorkki.

Olen miettinyt että josko a) tekisin tuollaisen putken tuonne kaivon päälle, ja/tai b) kaivaisiin putken esiin seinän ulkopuolelta ja tekisin siihen haaran tuuletusputkelle.

Onko arvioita, olisiko noista apua?

Avaa se korkki raolleen ja pasko viikko putkeen, niin eikö se lie selviä auttoiko… (kannattaa estää sadeveden ja kaiken muun pääsy säiliöön)

ElMacon neuvo on hyvä!

b) Tuuletusputki seinänvierellä voi tuoda hajuhaittoja.
a) Tuuletusputki kaivonkanteen, putki piiloon tuulimyllyn tms sisälle.