Omakotityömaalla olisi tarvetta työmaakeskukselle rakennusaikaista sähköä varten. Onko kellään jäänyt nurkkiin pyörimään vanhaa työmaakeskusta?
Vuokralaitteet ovat melko arvokkaita, joten olen etsimässä vaihtoehtoja. En ole paikallliselta sähköyhtiöltä (Oulu) kysynyt tarkempia vaatimuksia mutta jos laite on teille käynyt niin ehkä se käy meillekin.
Otan vastaan myös vinkkejä mistä kannattaisi lähteä kysymään tai etsimään.
Vuokralaitteet ovat melko arvokkaita, joten olen etsimässä vaihtoehtoja. En ole paikallliselta sähköyhtiöltä (Oulu) kysynyt tarkempia vaatimuksia mutta jos laite on teille käynyt niin ehkä se käy meillekin.
Otan vastaan myös vinkkejä mistä kannattaisi lähteä kysymään tai etsimään.
Osta lopullinen mittauskeskus kaupasta heti käyttöön.
Olen käyttänyt jo vuosia (kymmeniä) raksoilla rakennukseen lopullisesti jäävää mittauskeskusta, joka tulee lopullisesti ulkoseinään ja jää siihen, kun sen aika koittaa eli aamu sarastaa. Mitoita se letku siten, että siinä syöttöletkua riittää lopulliseeen paikkaan. Jos ylimääräistä säädyllisen verran, niin sen voi kiepillä piilottaa maahan. Pistä sopivasti liikuteltavaan telineeseen, jota voit tarvittaessa siirrellä paikasta toiseen syöttöä irroittamatta ja ei lopullisessakaan kannata irrottaa, jolloin säästät pitkän pennin ja euronkin, eikä tarvitse sähkölaitosta vaivata kuin sen kerran eli alkukytkentä. Ilmeisesti tätä kikkaa ei osaa kuin... kuin... (olen jäävi sanomaan). Jos joku sanoo edullisemman kikan, niin valehtelee.
En viitsi tutkailla sähkölaitoksesi vaatimuksia, mutta yleisellä tasolla toimii eripuolella maata, joten miksei Oulussakin eli ookkonä oulusta juokkona piimää? Kuten vanha sanonta kuuluu vai miten se oli?
Aina valmis! Sanoo reipas osaava partsikkalainen, joka ei kuitenkaan ole koskaan ollut partiolainen. Jos haluat tietoa, minkälainen, niin kysy lisää tai jotakin muutenkin.
Huom! Tähän saat satavarmasti Ti-mieheltä väärää eli täyttä soopaa olevaa tietoa, anteeksi "tietoa", mutta pyyhi sillä ...niin jotakin...
Kerrankin olen ihan samaa mieltä kuin J881572161 eli osta tosiaan ihan suoraan lopullinen sähkökeskus. Tarvitset sähköä kuitenkin vielä rakennusprojektin jälkeenkin joten miksi ihmeessä alkaisit hankkimaan jotain työmaakeskusta?
Ja itsekin ostimme lopullisen sähkökeskuksen jo rakennusprojektin alussa (kesällä 2012) vaikka ensimmäinen harjannostajainen työmaalla oli vasta vasta elo-syyskuussa 2013.
Mittauskeskus ulos ja pääkeskus, jonka kytkee sähkäri eli ei vaivata koskaan sähkölaitosta kuin kerran työmaata kohti. Pääkeskus on nykyisin hirvittävän suuria ja niitä ei asennella kuin sisätiloihin sopivaan paikkaan. Usein tekninen tila tai tuulikaappi, joiden vastakkainen seinä oltava riittävän kaukana.keskuksesta. On edullisin ratkaisu, koska molemmat pystyy mitoittamaan (kannattaa tehdä ja ennakoida) sopivasti eli täydetämään toisiaan. En lähde keskustelemaan tästä asiasta, olen sanonut sanottavani ellei joku tarvitse muuta lisätietoa.
Missäs se pääkeskus on rakentamisen aikana . Kaupassa vai? Mihin se mittarointi on suoritettu rakentamisen ajaksi? Tuskinpa pelkällä mittarilla rakentamisesta selviää?
Pääkeskus mittaripaikalla on lähes saman hintainen kuin mittauskeskus ilman pääkeskusta. Sähkölaitos asentaa mittarin keskukseen, lopulliseen tai tilapäiseen, mittarointimaksu tulee kun mittari irroitetaan ja taas uudellen kytketään samaan tai toiseen keskukseen. Tarkoitin että ostamalla vain yhden keskuksen, pääkeskuksen jossa on myös mittaripaikka, niin säästää muutaman satasen eikä tarvitse jättää keskusta ulos sään ja vandaalien armoille. Oikeudessa ollut tapauksia joissa on tehty kiusaa asukkaalle katkaisemalla virta mittauskeskuksesta, siis ulkona olevasta, tai muuten vaurioittamalla sitä. Juuri tämän takia en jättäisi sähkökeskusta sään ja vandaalien armoille, puhumattakaan mahdollisesta lasten siihen koskemaan pääsemisestä. Nykyiset pääkeskukset mittareineen mahtuvat ohuoen väliseinän “sisään” ja kannellisena ovat siistejä, luku tapahtuu etänä joten lukija ei häiritse tai sotke siistiä kotia.
Kysyjä hyvä! Älä missään taupauksessa noteeraa noita täysin tietämättömyydestä suollettuja ja harhauttavia tuhannen ja yhden yön jorinoita. Käytä omaa tervettä järkeäsi.
J12287091325 lueppas tämä keskustelu