lOlisikohan täällä palstalla ketään sellaista joka tietäisi, mitä tehdä? Nimittäin muutimme reilu vuosi sitten uuteen Kastellin 80 Ecomomy taloon, joka valmistui silloin. Heti ensimmäisenä talvena ilmeni ilmanvaihdossa ongelmia. Heti pakkasten leskettua -20 een ja se alle ilmastointikoneen (Ilto 290) kenno alkoi jäätyä. Saimme suletella sitä neljäkin kertaa päivässä. Aamulla yön jälkeen kenno oli ankkana jäässä ja katosta puhalsi +10-15 asteista, jäätävää ilmaa, joka laskeuti lattialla ja teki lattiasta jäätävän kylmän. Reklamoimme asiasta Kastellille monta kertaa. Pitkän tappelun jälkeen Kastelli lähetti miehen katsomaan konetta. Monta miestä kävi katsomassa ja jotain tärkeän näköisenä tekemässä, mutta mitään ei tapahtunut. Kaikenlisäksi kone poltti sulaketta mittaritaulussa monta kertaa päivässä.
Sitten lähettivät Ilton tehtaanmiehen katsomaan konetta ja muutaman kerran käytyään tehtaan mies sanoi, että tämä kone on paska, koska tässä koneessa ei riitä teho. Vastus on liian pieni, eikä riitä pitämään kennoa sulana. Kysyin tehtaan mieheltä, että voisiko antaa saman kirjallisena niin reklamoin Iltoa. Hän sanoi ettei voi koska hänellä on työpaikka kyseessä.
Koko viime talven tappelimme Kastellin kanssa. Valitimma monta kertaa, että talossa ei tarkene ja lapset paleltuvat huoneisiinsa. Lisäksi talon ikkunat olivat ihan huurussa. Viimein sitten tulivat monen miehen kanssa tutkimaan asiaa. Kävi sitten ilmi, että oli unohtunut yläpohjasta villat pois. Yläpohjassa ei ollut kuin ohut ensimmäinen villa ja puhallusvilla oli jäänyt pois. Suom. Huom.!!!
Panivat sitten puhallusvillat ja pääsimme uudelleen ihmettelemään asiaa.
Edelleen sama rumba jatkui. IV-kone poltti sulaketta ja kenno jäätyi. Loppukeväästä, kun ilmat alkoivat lämmetä, lähettivät kuitenkin korjausmiehen, joka vaihtoi keskukselle hitaammat sulakkeet ja se auttoi ainakin kesäksi, ettei sulkae palanut. Sitten myöhemmälllä keväällä lähettivät IV-konetta huoltamaan jonkun korjausmiehen, joka kävi siirtämässä IV-koneessa lämpötilan tunnustelijan keskelle IV-kanavaa ja teki koneeseen jonkun ilmanohjauspellin.
Vuosia autonasentajan työtä tehneenä tajusin, että kyseessä oli vain "meikkaus" jolla saatiin tietämätön asiakas tyytyväiseksi. Tajusin heti, että ei tuo korjaus mitään auta, mutta miten sen todistan Kastellille? Ei auttanut muuta kuin odottamaan uusia pakkasia. Olihan jo toukokuu ja turhaan niitä pakkasia enää odotin. Tiesin, että sitten ensi talvena nähdään…
Nyt siis on se "ensi talvi" ja asiassa kävi juuri niinkuin asian olin ymmärtänyt. Pakkasen laskiessa viimeviikolla -20 een IV-koneen kenno meni jäähän lähes samalla tavalla kuin ennenkin. Nyt siis alkaa sama rumba kuin viime talvena. Teimme viime viikolla valvojan kanssa reklamaation Kasellillle, mutta siinäkin tapahtui juuri niinkuin ennenkin. Emme saaneet Kastellilta minkäänlaista vastausta reklamaatioon, vaikka laitoin siihen, että jos vastausta ei tule määräpäivään mennessä, asia menee kuluttaja-asiamiehelle. Mutta emme saaneet vastausta en minä eikä valvoja. Soitin kuitenkin työpäällikölle ja hän vastasi samalla tapaa kuin ennenkin, että asia on hoidossa…Niinpä niin…Saman virren olen kuullut liian monta kertaa. Mikähän olisi viisain tapa toimia tässä asiassa? Olisiko jollain hyvää neuvoa??
Ota siihen vastuuntuntoinen rakennusalan ammattilainen, jolla on Teidän etunne ensisijalla eikä oma kukkaro, hoitamaan asia. Hän tietää (toivottavasti) miten asia on hoidettava kohtuu ajassa. Jos asia ei kohtuuajassa hoidu, niin hän ottakoon lakimiehen nostamaan kanteen Kastellia vastaan. Tämä vasta sen jälkeen, kun Kastelli ei vaihda konetta.
Tässä tapauksessa tarkoittaa "Kastelli" sitä instanssia, joka on määritellyt ja toimittanut sen koneen. Kone on vaihdettava suurempaan, koska se on osoittautunut liian pieneksi kuvailemasi mukaan.
On turha ja täysin ajanhukkaa ottaa tähän kuluttaja-asiamiestä. Vakuutusyhtiö tulee silloin vasta mukaan, kun siitä tulee "riita" eli ko. "Kastelli"-instanssi kieltäytyy vaihtamasta alikuntoista konetta. Siis vaadi kone suuremmaksi takuuna ja sutena.
Sitten vasta kun siitä tulee "riita", niin silloin Teidän on otettava se viemäri (= tuomari), koska siellä rosiksessa ei valitettavasti (= toinen Suomen virallinen lottotoimisto) oikein pärjää ilman viemäriä, koska ne lottotoimiston viemärit ovat kollekiaalisia. Tämän asiantuntijan on hallittava myös tuo viemäriasia. Tällöinkin olette Te sen vastuuntuntoisen ammattilaisen kanssa mikrofoni siellä lottotoimiston tuolilla ja se viemäri on sitten vain kaiutin eli sanoo ääneen mitä mieltä Te olette. Siellä lottotoimistossa saa toki puhua myös itse, jolloin se viemäri istuu sitten vain hiljaa siinä vieressä.
Älkää antako sen viemärin misään vaiheessa johtaa orkesterianne, vaan Te johdatte ja se viemäri on vain työkalu, jota myös kannattaa kuunnella ja poimia sieltä mukaan niitä kallita murusia, jos niitä sattuu tippumaan. Ne viemärithän eivät tajua ja toisaalta eivät haluakaan perehtyä siihe asiaan siten, että siitä olisi suoranaista hyötyä muuten kuin sitten olla silmänlumeena lottotoimistossa. Ne viemärit ovat lukeneet lakia niin paljon, että hallitsevat vain ja ainosataan oman kukkaronsa lihottamisen.
Huomaapa myös, kun käännytte sen viemärin puoleen, niin hänellä on ensimmäinen kysymys. Onko Teillä oikeusturvavakuutusta. Tämä siksi, että silloin se viemäri pääsee esteettä rahastamaan suoraan vakuutusyhtiöstä. Niille on tärkein se vakuutuksenne eikä se miten Te menestytte asiassanne. Viemäri voitttaa aina rahat taskuunsa.
Pakko oikaista…
Toki jokainen voi hoitaa oikeudessa omaa asiaansa ilman asianajajaa…
Mutta silloin kun on oma asianajaja, puhuu päämies ainoastaa silloin kun häneltä jotain kysytään, muutoin istuu ihan hiljaa asianajajan vierellä. Montalla ei ole näköjään kokemusta oikeuskäytännöstä. Asiat valmistellaan lakimiehen toimesta ja käytetään ilman muuta asiantuntijoita sitä ennen ja sitten oikeudessa asiantuntijat todistavat omat raporttinsa oikeiksi jne. Mutta puhumisen oikeussalissa hoitavat asianajajat ja oikeiden puheenjohtaja, sekä todistajat.
Oletan, että lakimiesten nimittely loppuisi tähän.
Viemäri on sopiva nimi ja siellä puhuu myös päämies ja hänen on syytä johtaa "orkesteriaan", koska viemäri ei tiedä rakennusasioita mitään. Siis ei viitsi vaivautua ottamaan edes käsitteistä selvää. Täällä ei voi mainostaa, joten en sano kokemuksesta mitään omasta oikeuskäytännöstä.
Totta on, että tuomari on myös eräs nimitys, mutta se tuomari ei koskaaan tuo mitään ylimääräistä, vaan aina päämies jää vaille, siis saamatta edes omaansa, joten parhaassakin tapauksessa se aina vie.
Mä luulen, että Raksa49:n kuvaamat ongelmat ovat talon ominaisuuksia ei vikoja. Tähän viittaa talon nimessä oleva “Economy”. Yleistäen voisi sanoa, että tuotteita, joihin on liitetty “economy”, “eko” ja “bio” nimitykset on syytä kavahtaa.
Kyllä se niin on, että päämiehen on syytä johtaa omaa orkesteriaan, mitä enemmän hän heittäyryy viemärin vietäväksi, niin sitä huonommin päämiehen sävelet kuluvat ja kaikuvat. Onpa se niinkin, että se viemäri saattaa tuottaa enemmän "onnea" sille vastapuolen päämiehelle kuin omalle päämiehelleen.
Tällöin se on tuomari, mutta vastapuolelle. Onhan se niinkin, että osapuolilla on toisella puolen kaksi tuomaria ja toisella ei ole yhtään tuomaria, joista toisen palkkiot maksaakin vastapuoli tai ainakin aluksi vastapuolen vakuutusyhtiö jo käsittelyjen kuluessa.
Hieman selitystä, ettei mene kaikilla yli hilseen: Se oma tuomari on täysi tunari, joka taitamattomuuttaan tai laiskuuttaan "ajaa" asiaa niin huonosti, kun ei ole viitsinyt tai ehtinyt muuta tehdä kuin nostella palkkioitaan, jolloin ne näennäisesti "hoidetut" asiat ovatkin vain vastapuolen edun mukaiset.
En viitsi enää jauhaa tätä tunkiota. Jauhakoon ne, joilla on laput vähintään silmiensä ympärillä tai hyvin huoleton katsanto huonoon ja vastuuttomaan työhön, anteeksi "työhön".
Päämies ei johda orkesteria. Koko orkesteria johtaa puheenjohtaja ja muun hoitavat asianajajat ja todistajat.
Raastupaan ei kai vielä olla menossa. Ensin kannattaa ottaa muut menetelmät käyttöön.
“raksa49”:llähän on valvoja. Käytä hänen ammattitaitoaan asian eteenpäin saattamiseksi.
Ensin sopimukset esille, ja sieltä vastuut ko. tapaukseen liittyen.
Sitten vastaanotto- ja/takuutarkastuksien, takuukorjauksien - käytännön mukaisesti eteenpäin.
Takuukorjauksillekkin on määriteltävissä aikarajat. Jos korjauksista ei suoriuduta määräajassa, siitä löytyy sanktiot sopimusasiakirjoissa.
Velvoita valvojasi hoitamaan juttua. Hän tuntee (pitäisi) käytännön.
Se raastupa on sitten vasta se vihon viimeinen vaihtoehto ratkoa asioita. Ja syy sinne menoon on yleensä huonosti tehdyt ja epäselvät sopimukset. (Tuskin teidän tapauksessa, koska miehissä on kuitenkin “liikettä”). Tuon “liikkeen” vain pitäisi olla oikean suuntaista.
Kiva, kun täällä on väillä oikeita neuvoa antaviakin kommentteja. Niin minustakin on se raastupa vihoviimeinen konsti. Uskon, että kyllä nämä asiat neuvottelemalla onnistuvat. Mutta on hyvä ottaa selvää kaikista vaihtoehdoista. Olen kyllä ollut taloon muuten tyytyväinen, mutta tämä ilmastoinikone ottaa päähän, kun se on ollut jo niin kauan rikki ja tuntuu, ettei siihen löydy ratkaisua.Tuntuu tosiaan taistelevansa tuulimyllyjä vastaan pieni ihminen.
Tää on varmaan jokaisen talomyyjän ja toimittajan painajainen…ensin luvataan kuuta ja taivaat lähes puoli-ilmaiseksi ja tottahan silloin tasokin on 2/10 korkeintaan.
Sulla on nyt kuitenkin siinä normitason U-arvot seinässä vai kuinka …vai saako economyllä edes sitä ( ei ilmeisesti jos lto ei pelaa ja villat unohtuivat )?
Minä ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Kun hän ottaisi yhteyttä Kastelliin, asiat alkaisivat hoitua. Niin kauan kuin kysyjä itse sinne soittelee, he eivät tee mitään, koska mitään pakkoa ei ole tehdä.
On parempi toimia heti eikä kärvistellä kuluttajaneuvojan oksilla vuosia - turhaan! Vain viemäreitä on niilläkin oksilla. Toivottavasti siperia on jo opettanut, jos ei, niin eipä maha mittään, kärvistely jatkuu!
Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kunnan kuluttajaneuvojasta. Jos Kastelli ei tee mitään (korjaa virheitään), niin turhaan sitä sinne enää ottaa yhteyttä; eiköhän se tie ole jo nähty.
"Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kunnan kuluttajaneuvojasta."
Älä yleistä!
"Jos Kastelli ei tee mitään (korjaa virheitään), niin turhaan sitä sinne enää ottaa yhteyttä; eiköhän se tie ole jo nähty."
Se tapa miten otetaan yhteyttä ja menetellään se on ratkaisevaa:
1) ensin (ja tietenkin aina asiallisesti sekä korrektisti) vähän niinkuin "hattu kourassa nöyränä"
2) jos edellinen "kosketus" ei tuota tulosta, niin sitä seuraavaa "kosketusta" joka kerta kovennetaan, mutta niitä kosketuskertoja on syytä olla toisaalta vähän, jotta ei tarvitse tarpeettomasti kärvistellä
3) joka kerta on oltava tiedossa omat oikeutensa ja "vastaajan velvollisuudet ja oikeudetkin"
4) aina mennään lakien ja asetusten mukaan
5) on myös tiedettävä milloin vastaaja kusettaa ja se usein tapahtuu luvatuilla "silmälumeilla", tässä korostan, että näitä silmälumeitahan ei ainakaan viemärit tajua
6) kun on rakenteista kyse, niin paras asiainhoitaja on se asiansa osaava rakennusalan ammattilainen, jolla ei ole taas se omakukkaro asiakkaan etua lähempänä, viemäreillä on se omakukkaro aina lähin kukkaro.
7) tässä on myös muistettava/tiedettävä, onko kyseessä syyllisenä todella Kastelli vai joku muu taho ts. on haukuttava myös oikeaa puuta, asia ei ole aina sitä miltä se näyttää
8) neuvottelulla saavutettu tulos on aina paras ottaen huomioon olosuhteet
9) jouduttaessa/turvauduttaessa viemäreihin ja sitä kautta "rosikseen" on se huonoin vaihtoehto
Kastellilta soitettiin tänään ja luvattiin korjata kone. Kyllä kaikki muuttuu vielä parhain päin. Näin uskon.
Kastelli siirsi pallon Iltolle:
Eilen siis Kastellilta otettiin yhteyttä ja pahoiteltiin tilannetta. Sieltä kerrottiin, että nyt on vastuu asiasta siirretty Iltolle joka korjaa tilanteen. Katsotaan nyt tilannetta, miten se menee. Nyt on jokatapauksessa pallo siirretty Iltolle ja katsotaan, mikä on Iltolla seuraava siirto. Joko Ilto älyää laittaa taloon uuden koneen, sillä tuosta nykyisestä mallista ei saa kunnollista tekemälläkään. Seurataan tilannetta ja pidän asiasta kiinnostuneet ajan tasalla.
“raksa49”:
“Sieltä kerrottiin, että nyt on vastuu asiasta siirretty Iltolle joka korjaa tilanteen. Katsotaan nyt tilannetta, miten se menee. Nyt on jokatapauksessa pallo siirretty Iltolle ja katsotaan, mikä on Iltolla seuraava siirto.”
Ei sitä vastuuta siirretä kenellekkään noin vain. Mitäs jos Ilttolla ei olekkaan vastuuta ko. tapauksessa?
Itse en jäisi “odottelemaan”, vaan lukisin ne sopimusasiakirjat. Niissä on määritelty nuo vastuukysymykset, - myös velvoitteet. Silloin tietäisin mennäänkö metsään, vai ollaanko vielä “ojien välissä”. Korjausliike kannattaa tehdä hyvissä ajoin.
Kerro sitten, kun ruutulippu on heilahtanut.
Kiitos huomiosta “vaihtoehtoja” Pitääpä ottaa sopimusasiakirjat esille ja katsoa vastuukysymykset. Hyviä neuvoja aina tarvitaan…
Niin, oletko raksa49 ostanut sen iv-koneen Kastellilta vai suoraan Iltolta, siinä se olennainen kysymys. Ei sitä sen tarkemmin tarvitse sopimuksista lukea. Jos kyseessä on Kastellin kokonaistoimitus, jossa on iv-kone mukana olet sopimussuhteessa Kastelliin ja näin ollen sinun tulee esittää vaateet sinne suuntaan, ei Iltolle.
Mesuria komppaan. Kuluttajasuojalain mukaan asiakkaan on otettava myyjään yhteyttä, eikä myyjä voi siirtää vastuutaan maahantuojalle tai valmistajalle (vaikka niin hyvin usein haluaisivat tehdäkin). Kuluttaja on sopimussuhteessa siihen, kenen kanssa on sopimuksen tehnyt ja maksun maksanut, tassä tapauksessa Kastelliin. Kastellin tehtävä on hoitaa se asia kuntoon tavalla tai toisella. Ap:n ei nyt pidä lähteä soittelemaan Iltolle (vaikukasenytoli), eikä esittää heille mitään vaateita, vaan aina ottaa yhteys Kastelliin.