Valaisimen asennus

Olen aiemmin onnistunut selvittämään miten valaisin saadaan kattoon mutta nyt ei onnistu millään… Eli lampussa valkoinen (nolla?), keltainen (suoja?) ja musta (vaihe?) johto.
Katosta roikkuu kelta-vihreä ja 2x (?!) sinistä. Tosin toisessa on oranssi teipin pala. tuohon nyt pitaisi kai rakentaa sokeripala… Ehtiiko joku auttamaan? iso kiitos

+x[quote]
[b]J1271736219 - 1/9/2021[/b]
Olen aiemmin onnistunut selvittämään miten valaisin saadaan kattoon mutta nyt ei onnistu millään.. Eli lampussa valkoinen (nolla?), keltainen (suoja?) ja musta (vaihe?) johto.
Katosta roikkuu kelta-vihreä ja 2x (?!) sinistä. Tosin toisessa on oranssi teipin pala. tuohon nyt pitaisi kai rakentaa sokeripala.. Ehtiiko joku auttamaan? iso kiitos
[/quote]

valaisimessa                        katossa
Sokeripalassa: valkoinen (nolla?)  < --  >  oranssi teipin pala sinistä roikkuva (ei virtaa)
                             keltainen (suoja?) < -->roikkuva kelta-vihreä (ei virtaa)
                             musta (vaihe?) < -- > johto ilman sinistä teipin palaa roikkuva (virta)

Kokeile koekynällä: katosta roikkuva virtainen sininen (?) ilman teipin palaa menee (virta) lampun kannan keskelle ja teipin palalla merkitty lampun kannan reunakierteisiin (virraton) ja keltavihreä valaisimen runkoon.(virraton)

Jos kahteen katosta roikkuvaan tulee virta ja kytkimiä kaksi, niin kyseessä kruunu eli eo. ei päde. Ota avuksi joku ymmärtävä. Kun kytkentä on suoritettu, niin koekynällä kannatta kokeilla, ettei valaisimen rungossa ole jännitettä eli näpit irti kytkettäessä valot. Ja sitten vielä ”asennuksen” aikana on oltava sulake irti, ei riitä, että kytkin on ”pois päältä”, sillä saattaa olla, että johdotuksen on tehnyt ti-mieskin. Tuo pääteltynä katosta roikkuvista piuhoista.

En toisaalta neuvo sinua tekemään kytkemistä, mutta ajattelen kirjoituksin, koska teet sinä sen kytkennän joka tapauksessa itse.
Vastuu on kysyjällä eli sinulla.
HUOM! Saattaapa valaisin olla kruunuvalaisin (kysymyksestä ei selviä, onko lampussa useampia hehkulamppuja vai vain yksi) ja kattojohdotus ei-kruunuun tarkoitettu. Siis kysymys vajavainen, niin on vastauskin.