Haluaisin valokatelevyjä, jotka ovat mahdollisimman läpinäkyviä , valon läpäisykyvyn lisäksi.
Kuka osaa neuvoa, kenen valmistajan tuote täyttää ehdot, vai täyttäkö kenenkään? Käyttäisin sekä katteeksi että seinäksi.
Haluaisin valokatelevyjä, jotka ovat mahdollisimman läpinäkyviä , valon läpäisykyvyn lisäksi.
Kuka osaa neuvoa, kenen valmistajan tuote täyttää ehdot, vai täyttäkö kenenkään? Käyttäisin sekä katteeksi että seinäksi.
http://www.meltex.fi/valokate.htm
Meltexin valokate on lähes väritön, hivenen siniseen taitettu. Itsellä ainakin hyviä kokemuksia tuosta.
Kiitos vinkistä. Toivottavasti löytyy vielä kotikaupunkini alan liikeistä. Tarjolla on Otra, Stark, ja Rautia
Enpä malta olla sanomatta että minun silmässäni nämä valokatteet ovat ihan hirveän rumia; erottuvat liian selvästi muusta ympäristöstä ja kellettyvät vuosien varrella. Tekevät talosta helposti teollisuushallin näköisen. Ei tästä tarvitse kenenkään kimpaantua mutta sanompahan vaan.
Kerrankin Ruopsan kanssa samaa mieltä. Muoviset valokatteet eivät sovellu edes väliaikaiseen ratkaisuun.
Niitähän voi aina kehittää. teillähän on hyvät vinkit, mihin suuntaan. Haluan ainakin nopean väliaikaisen ratkaisun ja minulle sopii se hinta hyvin. Ihmettelen vaan , miksi niistä ei näe maisemaa, silloin ne korvaisivat lasin melko hyvin.
No kehitäpä sitten! Siitä se ura urkenee!
Tehkää lasikuidusta sinisiä tai kirkuvan punaisia. Jos vihreitä, ei erotu lepikosta.
Mökilleni minä sellaisen haluaisin, terassin katoksi ja seinäksikin, tuulensuojaksi mökin eteen, Haluaisin kuitenkin nähdä maiseman "muovilasin" lävitse mahdollisimman virheettömänä.
Olen liian vanha vaihtamaan uraa, jotta voisin itse kehittää ko muovilasin.
Kannattaa vaihtaa asenneilmastoa. Siihen voi itse ja vain itse vaikuttaa!
Ihme asennetta kyllä, Monta sinäkin vielä.. Antakaa Älykön laittaa valokatetta jos siltä tuntuu.. ei tarvi oikeasti suomi24 tasoisilla jutuilla mitään dorkia kommentteja/omia mielipiteitä viljellä.
Vasara käteen ja ulos.. lähden laudoittamaan autotallin anturoita!
No, tottakai saa laittaa, jos niin haluaa, mutta jos/kun se pitää olla kirkasta ja sitä ei ole/löydy, niin silloin se pitää itse tehdä eli sitäpä minä dorkana ehdotan.
Mihinkään hommaan muuten ei ole koskaan liian vanha, sillä se on asenteesta kiinni. Jos asennoituu vanhaksi, niin nuorikin voi olla ja on vanha.
Kiitos vaan mukana olosta. Luin vasta viimeiset viestit. Löysin valokatteen, jonka lävitse maisemakin näkyy ja ainakin minun terassille se istuu myös hyvin ulkonäkönsä puolesta, jopa hämmästyttävän hyvin. Asensin vasta takaseinälle yhden. Toista joudun lyhentämään ja tekemään sille tukiristikon. Maisema tosin on hieman rusistunut, mutta väreiltään aito. Kate on sinistä, mutta sinisyys ei näy levyn ollessa asennettuna.
Vielä yksi kysymys. Onnistuuko valokatelevyn lyhentäminen sahaamalla? valokatelevyjen yleisohjeissa neuvotaan käyttämään pienihampaista sahaa eli rautasahaa tai vastaavaa, mutta myyjä oli hieman epäileväinen onnistumisen suhteen. Bauhaus olisi myynyt 2metristä valokatetta, mutta kun olin aloittanut eri valmistajan tuotteilla, en voinut ostaa tätä tiettyyn paikkaan sopivan mittaista tuotetta. Muuten käyttämäni valokate oli Marvec- nimistä, vaikka mainostaa ei saakkaan, niin valo ja maisema näkyy lävitse ja profiili on aaltomainen, en muuten väitä tuotetta parhaaksi, vaan itselleni tarkoitukseen sopivaksi.
Kokeile rauhallisesti viilaten.
Itse vetäisin raa-asti isolla kulmahiomakoneella "rälläkällä" tarvittavat leikkaukset ja lista leikattujen saumojen suojaksi.
Eikö kukaan ole ihan okeasti itse tehnyt ko. työtä. Haluan levyn 2,3m korkeaksi eli 20cm pois.
Ohjeissa, tosin toisen valmistajan levyjen, kehoitetaan sahaamaan mahdollisimman pienessä kulmassa ja pienihampaisella sahalla. Olen alustavasti suunnitellut käyttäväni joko rautashaa tai "koristesahaa", sellaista pientä sahaa, johon on vaihdettavissa erilaisia teriä.. Rälläkkää en omista, joten se on pois laskuista. Kyllä kaiketi muovi on sahattavissa, mutta olemassa on kai tietty "susivaara" jäljen suhteen. Mahdollisia ei toivottuja halkeamia ym.
Kai minun sitten täytyy se testi ihan itse tehdä, jos kukaan ei vielä ole ko. työstä suoriutunut.
Ko. paikkaan ei kertakaikkiaan sovi korkeampi levy.
Valokatteen tarjoushinta oli jo vanhentunut joten levyt olivat jo kallistuneet 47%.
Moro
Pikkurälläkkään sopivalla hienolla timanttilaikalla olen ite päässy siisteimpään tulokseen, se ei revi muovia vaan sulattaa sen siististi edeltään. Kapealla katkaisulaikalla pääsee lähes vastaavaan tulokseen. Hätätilanteessa homma hoituu hienoteräisellä sähkökuviosahallakin mut pitää olla varovainen, ettei terä pääse iskemään, siitä seuraa takuuvarma särö. Rälläkkää käyttäessä ei saa käyttää voimaa, se uppoaa ihan ittekseenkin kuin sulaan voihin. Toivottavasti oli apua.
Rautasahalla saa homman tehtyä, eikä halkea mikäli rauhassa vetelee. Jälki on epätasaista, joten jos saat sahatun pinnan piiloon vaikka levyn yläpäähän harjapellin tai vastaavan alle, niin ei haittaa. Muuten kannattanee lainata jostain noita muiden mainitsemia välineitä.
Kiitos hyvistä neuvoista. Kokeilin ensin rautasahaa, mutta sahasin kuitenkin sitten pääosin työn askartelusahalla, sellaisella johon on mahdollista vaihtaa useampia teriä. Ei jälki pahalta näyttänyt ja sen saa myös piiloon. Jos haluaa voisi laittaa vaikka puulistan päälle, mutta en pitänyt tarpeellisena. Pahinta oli, että levy oli vaarassa naarmuutua muualta työn kuluessa ja levyä liikuteltaessa.
Hyvää syksyä vaan , unohdin jo vilkaista , onko tullut lisää vastauksia.