Hei, onko kokemuksia valokatteiden laatueroista? Jossain kalliimassa merkissä uv-suojaus on valokatemassassa, halvemmassa taas uv-suoja on lisätty katteen pintaan. Hinnoissa tämä näkyy siten että massaan lisätty uv-suojaus on jopa tuplasti kalliimpi kuin uv-pinnoitettu.
Lieneekö myös tuplasti parempi/kestävämpi?
Hintaan vaikuttaa myös, mistä materiaalista kate on tehty PVC, polykarbonaatti vai joku muu. Itselleni pääargumentti oli katteen saumojen ulkonäkö muutaman vuoden jälkeen. Katsele esim. huoltoasemien ulkoterassien kattoja. On meinaan aika tavalla eroja saumoissa. Toisissa on sauma täynnä neulasia ja lehtiä heti uutena (eräs messutalo) toisissa on levä ja sammal saanut aikaan mustan pari kolme senttiä leveän kasvuston sauman sisälle, vaikka puita ei ole mailla halmeilla.
Nämä hirvitykset tietysti jätät heti pois. Jos et löydä kaikista referenssejä, kysy maahantuojalta jokin julkinen tila lähellä asuinpaikkaasi, niin voit käydä katsomassa. Kysy myös asennusvuosi. Samalla näet myös värimuutokset. Hintaa kyselet vasta sitten. Se on mielestäni kuitenkin tässä tapauksessa vähemmän merkityksellinen seikka kuin ulkonäkö. Itse päädyin 10 vuoden takuun omaavaan tuotteeseen, jossa oli vielä se etu, ettei sen kiinnityksessä tule naulanreikiä, joiden ympärille lika kerääntyisi.
Itselläni 10 vuoden takuun tuote kesti 11 vuotta. Sitten oli kuin näkkileipää ja piti uusia.
Näinhän se voi mennä kuten Pm kirjoitti. Takuu ei takaa kuin sen takuuajan, ja taitaa suurimmalla osalla takuuaika olla juuri tuo 10 vuotta. Ei silti parempi 11 vuotta hyväänäköisenä kuin sama p-ana.
Olen minä muuten joskus nuorukaisena ollut asentamassa vesikattoa, jonka takuuaika taisi olla 50 vuotta, vai oliko se 30 no sama se.
Maahantuoja lopetti sitten sopivasti… Ja taas tuota näköjään tuodaan maahan. En ole tarkistanut onko asennusohjeet korjattu Suomeen sopiviksi ja mikä on takuu.
Valokatteitakin on mahdollista puhdistaa esim. vedellä.