Onko mahdollista tavallisesta valokytkennästä (3 johdinta) tehdä pistorasiakytkentä (asentaa pistorasia) esim. muuntajaa tarvitsevaa valaisinta varten?
Asia selvä!
Siellä ei ole välttämättä sinistä ja keltavihreää johdinta musta johdin on. Ei onnistu näillä valokytkin johtimilla yksistään. Tarkista asia ennen kuin alat kytkemään.
Älä kytke itse. Tilaa sähkömies töihin, niin asia onnistuu.
“Jep” eli “teen itse”.
Väri väriin ja loput maihin,pitäisi toimia
"Väri väriin ja loput maihin,pitäisi toimia"
- Ompa taas neuvo. Ei se jännite värejä tunne, tai kunnioita.
Neuvojaa on monenlaista! Näkemättä edes värejä. Yleensä se on musta tai valkoinen se arkun väri tai jotain muuta. Näinkö se oli?
Oletteko Monta ja kumppanit tulleet ajatelleeksi, että joku voi kysyä sähköasennusten mahdollisuuksista/mahdottomuuksista, vaikka ei aikoisi niitä (asennuksia) itse tehdäkään? Osaa sitten maallikkokin pyytää sähkömieheltä asioita ja asennuksia, kun on itsekin edes suunnilleen kartalla siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei.
Kyllähän tuon kysyjän pistorasian voi toteuttaa. Mutta miten, sen määrittelee ja toteuttaa se sähkömies siellä paikan päällä.
Itselle kun heräsi kysymys/epäilys myös siitä, tarkoittiko kysyjä todellkin muuntajaa vai “himmennintä”.
Toisessa kun tarvitaan se 0-johdin, ja toisessa ei. Ja ne väritkin saattaa olla kytketty miten sattuu, - on mustaa, ruskeaa, valkoista, harmaata ja “juovallista”. Sitten vielä se sininen ja kevi.
Nyt “kaikkitietävät”, niitä hyviä ja turvallisia ohjeita antamaan !
Arvoisa Tapanila! Katsopa ensimmäinen vastauskommenttini tässä ketjussa! Mielestäni (kumppaneista en tiedä) täällä voi ja pitääkin kysyä ja antaa neuvoa eri asioista, mutta sehän täällä on ongelma, että usein neuvonantajana on sekoittamassa sellaiset neuvot, jotka on saatu ohikulkijan kautta harakirityömaalta ts. neuvojalla ei ole omakohtaista tietoa taidosta puhumattakaan.
Lisäksi kysymykset on valitettavan usein asetettu siten, että kysyjällä ei ole minkäänlaista hajuakaan kysytystä asiasta. Tämän näkee siitä kysymyksen asettelusta. Kun nyt tuollainen hajuton saa/ottaa neuvoa tuollaiselta harakirikuulopuhujalta, niin silloin ollaan täysin metsässä, joka usein tai ainakin joskus (valitettavasti) johtaa ennenaikaisesti sinne värilliseen latikkoon, josta ei ole paluuta.
Olen sitä mieltä, vaikka sen homman tekee kuka tahansa ja täysverinen ammattilainen, niin itse teettäjänkin on oltava asioista perillä, mitä enemmän niin sitä parempi. Pahin virhe on siinä, kun luulee tietävänsä.
Kerrottakoon tosi tapaus:
Poika (6v) kysyy hyvin vanhalta ammattilaiselta: "Mitä sinä teet?" Tähän ammattilainen, joka oli aloittanut jo työn irroittaen osia korjattavasta kohteesta, selitti työn ja tarkoituksen. Tällöin tuleva omilla aivoillaan ajatteleva tuleva ammattilainen neuvoi kysyen: "Mikset irrota noita" viisaten sormellaan osia, kun ei tiennyt niiden nimeä.
Silloin se vanha ammattilainen kiitteli (äimän käkenä), että nehän kannattaa vain irroittaa ja pani ensi töikseen irroittamansa osat kiinni takaisin ja korjaus nopeutui huomattavasti.
Pojasta polvi paranee! Ja neuvoa voi ja kannattaa antaa, vaikka ei kysytäkään, vaan se on siinä, miten neuvoon reagoi.
Niin että perillä asioista pitää teettäjänkin olla (olen samaa mieltä, kuten sanoinkin). Kysyä ei kuitenkaan saa tai se ei ainakaan ole turvallista, jos “ei ole minkäänlaista hajuakaan kysytystä asiasta”. Tässä on jonkinlainen ristiriita minusta. Jostainhan se tiedonhankinta kuitenkin on aloitettava.
Niinpä niin arvoisa Tapanila! On syytä tutustua ja ymmärtää kirjoituskin eikä vain yksisilmäisesti hyökätä, koska tänne ei kannata kaikkea juurta jaksain kirjoittaa, vaan jotakin “vastuuta” lukijallekin.
Siis vielä: Kysymyksestä voi usein päätellä mitä kysyjä tietää, jolloin neuvojen lisäksi on usein antaa pieni varoitus opastukseksi, vaikkakaan ei ojennukseksi. Se on kunkin asia miten “neuvoihin” reagoi ja niillä tekee.
Usein on parempi tehdä ja tarkkaan opiskella jokin asia ja tehdä se itse kuin antaa Rahastaja Reiskan tehdä se, sillä RR:lläkin se suden teko on mahdollista, jolloin teettäjä senkin maksaa. Kun sen sijaan itse tehden siitä sudesta ei tarvitse maksaa, vaan ainoastaan pilatusta tavarasta. Kun itse tekee luvalla tai luvatta, niin on ehdottomasti tiedettävä mitä tekee, mutta ei missään tapauksessa luulla osaavansa/tietävänsä.
Tyhmä ei ole se, joka kysyy, kun ei tiedä, mutta se on tyhmä, joka ei kysy, vaan luulee tietävänsä.
No sepä tässä nyt hämmentääkin, että sinä kuitenkin niin usein lyttäät sekä kysyjän että kysymyksen.
Jaa niinkö? Kullakin olkoon käsityksensä. Saa olla!
Asuin kerran vanhassa kerrostaloasunnossa, jossa jonkun “asiantuntijan” tekemän sähköremontin yhteydessä vaihe- ja nollajohdinta oli jatkettu jossakin kohtaa seinän sisällä niin, että vaihe ja nolla olivat vaihtaneet keskenään paikkaa. Johtojen päähän oli myöhemmin liitetty pistorasiallinen valaisinpeilikaappi, jota kytkettäessä kaapin suojamaa oli yhdistetty luultuun nollajohtimeen. Todellisuudessa suojamaa kytkettiinkin nollaksi naamioituun vaihejohtimeen, jolloin valaisnpeilikaapin rungosta tuli jännitteellinen. Laite (sekä valaisin että pistorasia) kuitenkin toimi normaalisti. Kytkennän viallisuuden huomasin vasta “shokkihoitoa” saatuani. Onni onnettomuudessa oli, että nojasin maadoitetun suihkukaapin kehykseen sillä kädellä, jonka nakkisormet samalla koskettivat kaapin runkoa, jolloin virta kulki vain saman käden sormista kyynärvarren kautta suihkukaappiin. Teki silti eetvarttia! Ja tässä oli asentaja noudattanut juurikin tuota em. Larmattimen “väri väriin” -neuvoa sen enempiä miettimättä.
- Kytkentöjä muutettaessa on AINA tehtävä asianmukaiset mittaukset, jotka luonnollisesti suorittaa asiantuntija.
- Mikäli kysyjän kohde on tuoreempaa rakennuskantaa, on todennäköistä, että valaisinpistorasia on 10A sulakkeen takana ja sinne tulevat kolme johdinta ovat VAIHE (L,todnäk. ruskea tai musta, mutta myös muita vaihevärejä on käytetty/käytetään), NOLLA (N,sininen) ja SUOJAMAA (PE,keltavihreä). Vaikka näin olisikin, ei se silti poista 1-kohdan velvoitetta. Vaiva on pieni ja mahdollisten jokerikytkentöjen varalta välttämätön.
- Vaikka kytkennän muuttaminen kysyjänkin tapauksessa todennäköisesti onnistuu, on muistettava ajatella hommaa pidemmällä tähtäimellä: Sähkösuunnitelma täytyy muutosten osalta päivittää, jotta seuraavakin omistaja saa papereita vastaavan asunnon. Muutoksen suorittava sähkömies osannee tehdä myös suunnitelmaan tarvittavat muutokset
Jos teet/teetätät ko. homman ,niin ehdottomasti kannattaa/täytyy asentaa vikavirtasuojalla varustettu pistorasia. Nykymallit mahtuu hyvin kojerasiaan.
Tuskin täällä sähkäri mitään kysyy, joten lause pitää alkaa
Jos teetät ko homman…