Morjes!
Meillä tilanne, että olemme ostamassa taloa jossa on vesikiertoinen lattialämmitys.
Tällä hetkellä talossa vesi lämpiää sähköllä tai puilla, lisäksi muutama vuosi sitten asennettu aurinkonkeräimet katolle, jotka lämmittävät siis vettä.
Kun alamme remontoimaan taloa, olemme päättäneet hommata VILPin. Haluamme siis käytännössä huolettomamman kuin puu. Koska asunto on kaukana esim. työpaikoista.
Mutta, miten tämä kannattaisi asentaa?
Mielestäni 1,7m3 varaaja on turha pitää 70asteisena koska lattialämmitys ei tarvitse lämpöä kuin max 35-45astetta (korjatkaa jos olen väärässä). Ja käyttöveteen pitäisi riittää 2+2 henkilölle noin 300l?
Olenko ymmärtänyt oikein, että vilpissä on ns. 2 piiriä ja toinen lämmittää käyttövettä ja toinen lämmitys vettä?
Muutama tieto:
-2 asukasta + satunnaiset 2 viikonloppuisin
-Vesivaraaja 1,7m3
-Käyttövesi lämpiää kierukalla säiliön sisällä.
-lämmitettävä pinta-ala on noin 200m2
-talon rakennusvuosi on 2009
-puupannu ja varaaja on jostain 80-90luvulta
-sähkön kulutus tällä hetkellä kuukaudessa (myös kesällä) yli 2500kw/h. (mukaan lukien noin 80m2 ulkorakennus, joka on rakennettu -99, pidetään noin 20 asteisena ilmalämpöpumpulla)
-pannun lämpötila on säädetty karvan yli 70asteeseen.
Kiitos selventävistä vastauksista ja hyvää joulun odotusta!
-Konsta
Tuo lämmitysjärjestelmä on pieni ongelma, oikeastaan pienin ongelma, sillä esim. se varaajan hukkalämpö ainakaan talvella ei mene hukkaan riippuen siitä miten varaaja on sijoitettu taloon. Tuon lämmitysjärjestelmän voi saneerata melko helposti, mutta ei rahastajan toimesta.
Suuri ongelma, oikeastaan suurin eli pahin ongelma on itse talo, jonka tutkisin ja arvioisin hyvin tarkkaan Se pystytään tutkimaan tarkoin, osaavan toimesta.
Älä nappaa netistä mitään isoa instanssia tutkimaan ja rahastamaan minkäänlaisella copy-paste-kuntotutkimuksella etc., vaan vastuunsa ja osaavan toimesta. Kysymyksestäsi pääteltynä Sinä itse et sitä pysty tekemään eli Sinulla ei ole riittävästi alan asiantuntemusta.
Varsinkin juuri ostetun talon saneeraus, vaikka se olisi tehty vastakin eli lähes aina vain käytetty stylistointia, on helvetin kallista puuhaa ja sitten vielä, kun se tehdään päin…päin…
Jäitä vielä hattuun. Niitä “jäitä” on saatavissa ympäri vuoden. Ja vielä: älä rakastu!! siihen aikomukseesi, sillä “moni kakku on päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä”.