Vanhan lattia uusiminen

Kyseessä on 1982 rakennettu hirsitalo joka on rakennettu maanvaraisen betonilaatan päälle. Näyttäisi ainakin olevan niin, että tiiviin saven päälle on laitettu muovi sen päällä sitten hiekkaa ja sitten valu. Betonin päällä on pikeä. Kivijalka on n. 50cm, josta ylin 20cm on valun päällä oleva harkkokerros. Itse valukohta on aika lähellä maan tasoa, eli maanpinnan yläpuolelle jää harkkokerros (osassa kohtaa myös itse laattaa)

Poistimme vanhat lattialankut ja purun. Purun alla oli ulkoseinien reunoilla sanolehtiä ja muutama lehti oli märkä. Puru oli suurimmaksi osaksi hyvän näköistä, mutta märkien paperien (A3 kokoisia alueita muutama) päältä ruskeaa n. 1cm korkeudelta.

Salaojaputkia on tullut vastaan, mutta ei tosiaan ole ihan kunnossa. Pätkät ovat liian ylhäällä ja tosiaankin vain pätkiä ja ihan tukossa. Mitään salaojahiekkaa ei näkynyt. Kokonaan ei olla vielä ympäriltä avattu, mutta tottakai laitetaan ne tässä samalla kuntoon.

Kysymys kuuluukin, että miten lattia kannattaisi nyt uusia? Pitääkö piki poistaa (niin kuin jossain on neuvottu)?

Yksi suositus oli, että laatan päälle leca-soraa, sitten uretaanilevy ja siihen sitten betonilaatta, johon laitetaan lattialämmitys. Kuulostaako tämä hyvälle ratkaisulle?

Hyvinhän se oli vanha lattia säilynyt. Tuo lecasorajuttu vaatii sitä papua 20 senttiä ja sitten 5-10 sentin uretaani. Lattia nousee siis melko paljon. Vois jättää sen pavun pois ja laittaa 15 senttiä uretaanilevyä. Piki voi jäädä.

Itse asiassa lattia ei vanhasta paljoa nousisi sillä vanhaan lattiaan oli tehty korkeat koolaukset. Vanha lattia oli siis n. 30 cm korkeudella betonilaatasta (harkko 20cm + n. 10cm vielä alahirren alareunasta ylöspäin).

Suurin syy purujen poistamiseen oli hajuhaitat. Talossa on muutamassa nurkassa lahoa ja niitä tässä korjaillaan. Haju on pinttynyt tok puruihinkin, joten päätettiin uusia samalla lattia.

Mieluiten tekisikin niin, että saisi lattiaa vähän laskettua aikaisemmasta eli saisi pinnan hirren alareunaan. Tällöin ei kuitenkaan jää kun se harkkojen verran eli 20cm tilaa alapuolelle. Jos leca-soraa pitäisi olla sen 20cm niin mietin, että mikä olisi sitten toinen hyvä vaihtoehto. Tuli vain mieleen se, että jos laittaa uretaanilevyn suoraan betonin päälle niin onko suurikin riski, että levy pääsee kostumaan kun kuitenkin osassa kohtaa paperitkin oli kosteita?