Vanhan talon uuden käyttöullakon suunnittelu mietityttää

Hei!

Kyselinkin tuossa alkukesästä teiltä fiksummilta, et minkä verran maksaa vanhaan tasakattoiseen taloon uuden katon suunnitteleminen. Meillä on tarkoitus tehdä käyttöullakko tuonne päälle. Saatiin rakennussuunnittelija siis, joka katon meille lupasi piirtää. (Suunnitelma maksoivan 1600euroa).  itse rakentaminen olis tarkoitus aloittaa nyt syksyllä. tilatessa piirustuksia sanoin, mitään erittelemättä haluavani suunnitelmat tuohon kattomuutokseen. Nyt sitten selvisi, että noista piirustuksista puuttuu ristikkokaavio (joka on ilmeisesti erittäin oleellinen piirrustus asioden eteenpäinmenoa varten). Ristikkotehtaalla siis itse kattotuolit silti piirretään. Onko minulla oikeus reklamoida asiasta tälle suunnittelijalle tai paremminkin sanottuna olisiko minun tämä suunnitelma eriseen pitänyt osata pyytää, vai kuuluuko se yleensä automaattisesti piirustuksiin mukaan? Kiitos, jos viitsit lukea tämän vuodatuksen ja vielä enemmän kiitos, jos kerrot mielipiteesikin

Ristikkokaavion tekemiseen menee vain hetkinen. Suunnittelijasi tekee sellaiset varmasti edullisesti/samaan hintaan. Pääasiassa rakennesuunnittelijat tekevät niitä, koska tehtaalle pitää ilmoittaa mittojen lisäksi kuormituksia. Joka tapauksessa päärakennesuunnittelijan pitää kuitata ristikkotehtaan kuvat ja todeta ne oikeiksi.