Hei!
Omistan osakkeen vanhassa puurivitalossa, jossa on huoneistokohtaiset lämminvesivaraajat. Varaajat ovat taloyhtiön omaisuutta ja vastuunjakotaulukon perusteella myös yhtiön vastuulla. (Meillä ei ole poikkeuksia uuteen jakotaulukkoon.)
Varaajat ovat eri ikäisiä ja ne on asennettu vaihteleviin paikkoin, koska huoneistoissa on tehty remontteja eri aikoihin. Vain minun tapauksessani varaaja on asennettu hankalaan, ahtaaseen tilaan, johon ei saa jälkikäteenkään kaukaloa. Varaaja on vuodelta 1985. Itse olen omistanut osakkeen pari vuotta.
- Kannattaisiko varaaja vaihtaa uuteen ja asentaa se tilaan, jossa on asianmukainen viemäröinti?
- Jos vanha varaaja rikkoutuu ja valuttaa vedet ympäriinsä, korvaako yhtiö vesivahingon korjauksen? Entä siinä sivussa syntyvät kulut, kuten asumishaitta, hirsien kuivaukseen kuluva sähkö, jne?
Olemassaoleviin tiloihin uusi varaaja ei mahdu. Saimme tällaisesta remontista tarjouksen 2250 € + uusi varaaja. (Tilat ovat aika hankalan muotoiset.) Yhtiö voinee päättää, että tällainen remontti tehdään yhtiön rahoilla.
- Mutta voiko yhtiö velvoittaa osakasta maksamaan remontista osakemääräänsä suurempaa osuutta?
Lisää mutkia: minusta voisi olla järkevää tehdä samalla kylpyhuoneremontti (kaipailen mm. lattialämmitystä). Tällöin varaajaremontin voisi tehdä niin, että kylpyhuonetta laajentaisi hiukan ja sijoittaisi varaajan sinne. Se tulisi maksamaan urakoitsijan arvion perusteella ehkä 1500 € enemmän kuin nähden kahden remontin tekeminen erikseen. Lopputulos olisi kuitenkin parempi sekä minulle että yhtiölle: varaaja olisi isossa, vesieristetyssä tilassa, ja vanhan varaajan paikalta vapautuisi hiukan tilaa.
- Miten pitäisi mielestänne jakaa varaajaremontin kulut tällaisessa tilanteessa? Kylpyhuoneremontinhan teettäisiin tietysti lähtökohtaisesti omilla rahoillani, mutta entä varaajan osuus.?
Yhtiö päättää.