Vessan vesiputket napsaa

On tehneet tuota kai aina, ja olen sitä aina välillä miettinyt että mistä johtuu... tietäiskö joku mistä se ääni vois tulla? Eli kun vessan lavuaariin laskee kylmää tai kuumaa vettä esim. aamulla... alkaa sellainen napse, joka on tiheämpää alussa ja harvenee sitten vähitellen samalla ääni hiljenee... olen sen verran kurkkinut niitä putkia, niin aina kun napsaus kuuluu, putki liikahtaa pikkasen!!! Onkohan vaarallista? keittiön hanasta ei sellaista kuulu eikä kylpyhuoneessa, vain vessassa. meillä on vessan pintaremontti tulossa lähiaikoina, olisiko samalla hyödyllistä tehdä jotain mikä auttaisi tuohon napseeseen... ääni ei ole kova, ihan kuin joku koputtaisi.

Voisiko olla mahdollisesti joku läpivienti hieman ahdas? Kun yön jäljiltä putket on huoneen lämpöiset niin laskettaessa kylmää tai kuumaa putki hieman elää. Putket ilmeisesti kuparia?

vuonna 90 rakennettu talo, eli ei kuparia, muoviputket. esim. keittiössä näkyy lattiapinnan yläpuolelle tulevan punaiset suojaputket, joiden sisällä varsinainen vesiputki. mutta vessassa ei tuota suojaputkea näy, vaan putki tulee ylös suoraan betonin sisästä.

Käy se Sidin huomio muoviputkillekin ja se betoni nirhaa sitä putkea.

Niin, ja kyllähän se muoviputki pääsee elämään siellä suojaputkessakin.

Mutta kun remontti on tulossa, niin kannattaa tarkistaa putkien kannakointi, ja lisätä niitä.

Myös sekottaja kannattaa tarkastaa. (tukokset, ahtaumat). Asennusvaiheessa sinne on voinut joutua roskia.

Muoviputken lämpölaajeneminen on huomattavasti suurempi kuin kupariputken. Kannattaa asentaa väljästi suojaputkeen. Kokemuksena yksi tapaus jolloin kylmävesputki irtosi keittiöhanan puserrusliitoksesta (kryss-mutteri), takaisin ängettessä totesin että 10 cm puuttui piituudesta n. 15m putkesta. Putki oli asennettu normaalisti kesä-aikaan suojaputkeen ja tämä irtoaminen tapahtui talvi-kylmillä. Tässä tapauksessa isännän itse asentama liitintyyppi petti, mutta voi vain kuvitella miten paljon rasituksia hanan viiksiputkien juotoksiin kohdistuu niissä tapauksissa kun ei ole kiinnitetty kuulasulkulitintä mitenkään rakenteisiin.

"niissä tapauksissa kun ei ole kiinnitetty kuulasulkulitintä mitenkään rakenteisiin."

Tarkoititko tosiaan juuri näin?

Kyllä tarkoitin, ehkä toisen kotimaisen taitoni on sen verran huono etten osannut ilmaista asiaa selvemmin. Korjannet?

Putki on kiinnitettävä siinä "juuri ennen" puristusliitintä ja myös se vempele, missä on sitten se itse puristusliitin on syytä kiinnittää. Puristusliitin on esim. kalustekohtainen tai sitten ns. jakotukki tai sen tapainen.

En oikein ymmärtänyt vieläkään, mutta itse ainakin käytän kuulasulkujen valmiita kannakkeita. Eivät edes ole kalliita.

Jos putkimies ei ymmärrä, niin sitten kannattaa vaihtaa ammattia tai sitten väännetään vielä:

Kiinnitä se kuulasulku millä tahansa omalla tai vieraalla ja siihen tuleva vesiputki, josta tulee vesi siihen kuulasulkuun, kiinnitetään siitä kuulasulun läheltä myös. Ajattelepa miksi! Siihen en väännä rautalankaa.

Kyllä, vesiputket on hyvä kannakoida lyhyen matkan päästä liitoksesta. Pelkkä kuulasulun muovihärpäke kiinnitin ei riitä. Niin ja 15 metrinen muoviputki ei kyllä kutistu edes pakkasella kymmentä senttiä, kuulostaa enemmänkin siltä että liian lyhyt putki on pingotettu väkisin liittimeen asti.

Tämä kyseinen tapaus ei ole mielikuvituksen tuotetta eikä insinööriteorioita vaan totisesti tapahtunutta. Insinöörit miettii ja laskee miksi näin tapahtui, minä vain korjasin tämän. En ainakaan itse omilla voimilla saisi putkea pingoitettua väkisin 10 cm, se oli pexiä eikä puutarhaletkua.

En ole ikinä kokenut tarpeelliseksi kiinnittää vesijohtoa joka nousee lattiasta sen puoli metriä hanalle erikseen, vaan ainoastaan kiinnittänyt liittimen. Miten Monta ja Rakrak on toteuttaneet hanakulmarasia-asennuksessa putken lisäkiinnityksen?

Se hanakulmajuttu on sitten taas toinen juttu, mutta tässä olikin paljas putki pintana. Jos putkimies ei ole perehtynyt edes RT- korteissa oleviin ohjeisiin, jotka eivät tietenkään ole lakimääräyksiä, mutta siellä insinöörit kirjoittavat ja piirtävät ohjeiksi, mitä tosiputkiasentajat ovat käytännössä havainneet ja kokeilleet. Se on taas aivan eri juttu, kun kyseessä on "putki ja mies". Nehän ovat kuin kuutamolla.
Varmastikin tässä kysyjän tapauksessa olikin siis se tosiammattimies, joka ei muita kumartele eli "putki ja mies". Ja kaiken lisäksi kyseessä ei ollut mitään puuttuvaa 10 senttiä, vaan aivan muuta.

Nyt puhutaan aidasta eikä seipäästä. Toisaalta epäilen vahvasti, että kyseisessä "siväsjutussa" olisi kaikki kohdallaan. Taitaa olla lapinlisää hurjasti tuossa 10 sentissä. Olkoon, koska se on sieltä seipäästä.