Viileä huone ja kylmät ikkunat

Mistähän etsisi ratkaisua seuraavaan ongelmaan.

Talo on rakennettu 98 (itse ostanut 2006). Huoneissa suora sähkölämmitys ikkunan alla. Lämpötila säädetty 22 asteeseen. Jos sulkee huoneen oven ja tulee takaisin mm > tunnin kuluttua, niin huone tuntuu kylmälle. Ikkunasta tuntuu kylmää. Ikkunan karmin ja seinän välistä olen ottanut pois villat ja tilalle uretaania. Edelleen ikkunasta tuntuu kylmä.

Jos vetää rullaverhon ikkunan eteen, niin ikkunan ja rullaverhon välistä tuntee kylmän. Aamulla kun aukaisee rullaverhon on ikkunan alalaita kostea.

Huoneen lämpötilaa pitää nostaa, jotta ei moista vedon tunnetta syntyisi.

Ikkunat on rakeenteeltaan seuraavanlaiset:

Ulompi lasi on yksi lasi.

Sisempi on nähtävästi 2 kerros lämpölasi (alumiinilista välissä).

Mitähän voisi tehdä seuraavaksi vai pitäisikö vaihtaa ikkunat?

aloita sillä että onko ikkuna säädetty kunnolla tiiviiksi(ettei sisä lasin tiiviste vuoda)

yhdys sana

Tuttu ongelma. Eikä tunnu kukaan uskovan, että tiiviste on kyllä kunnossa. Vedon tunne ei johdu siitä, että ilmaa virtaa ikkunan läpi ulkoa sisälle, vaan siitä, että kylmä lasipinta saa ilman liikkumaan.

Yksi todennusmenetelmä on teipata lämpömittari ikkunaan ja tarkastaa lukema. Pienellä pakkasella tein tämän itse ja mittari näytti 17 astetta huonelämpötilan ollessa siinä 23 asteen tienoilla. Ei ihme, että lasi tuntuu käteen kylmältä ja aiheuttaa ilman liikkumista.

Kai ne ikkunat pitää sitten uusia. Jännä, että näinkin uusissa taloissa on tällaisia ongelmia. Minun mielestä tuollaisia ikkunoita ei sais näillä leveysasteilla edes myydä. Täytyy käydä lasiliikkeessä kartoittamassa vaihtoehtoja.

Eikös se nyt ole aivan luonnollista, että pakkasella sisimmäinenkin lasipinta on muutaman asteen kylmempi kuin huoneilma. Mitenkäs se voisi muuten olla, jos ulommaisen ja sisimmäisen lasipinnan välillä on vaikkapa 30 asteen lämpötilaero?

on aivan luonnollista,että ikkunan pintalämpötila on alhaisempi kuin esim. seinän. Ikkunoita ei tuon takia kannata vaihtaa.