Moi,
Noista aiemmista keskusteluista onkin jo tullut ilmi että monet ovat harkinneet tai harkitsemassa VILPiä lämmitys ratkaisukseen. Itekkin tätä harkitsen.
Jos lukijakunnassa on rakentajia jotka ovat jo VILPn valinneet ja sitä käyttäneet niin olisi kiva kuulla käyttö- ja käyttöönottokokemuksista. Taitaa olla tekniikkana vielä niin uutta ettei hirveästi ole käyttäjiä vielä jotka voisivat kokemuksistaan kertoa? Yritin samaa joskus talvella/keväästä kysellä lämpöpumppufoorumilla mutta laihoin tuloksin. Toivottavasti täällä tärppäisi...
Tekniikka ei ole uutta, mutta suomessa järjettömän hintaista, jos kerran hintaero on ruotsiin n. puolet, sitä ei selitä alvit ja kuljetus, vaan silkka ahneus jossain kohtaa myyntiketjua.
Jos ja kun hinta tippuu, niin ostan moisen, mutta nyt olen vakavasti miettinyt ruotsin ostoksia, jos vain saisi sitten vielä asentajan jostain?
CO2 -laitteet voi asentaa itse ja kyllä noita asentajia näkyy olevan niin paljon, että luulisi työn kelpaavan. Se on totta, että ulkomailla hinnat on puolet suomen tarjoustasosta.
Hei,
joko löytyisi käyttökokemuksia vesi-ilmalämpöpumpuista? Kiinnostaisi miten on toiminut - varsinkin pakkasilla. Mitä hyvää, mitä huonoa?
moro,
No asensin VILP:n -16 ja merkki oli Bosch 6000. Kokemukset ovat muuten hyvät mutta laitetoimittajan lupaamat pakkasarvot eivät pidä paikkansa. Eli luvattiin laitteen toimivan vielä muistaakseni -22 pakkasessa mutta toimii vain -16 asteeseen ja sen jälkeen menee vastuksille. No sen kyllä arvasinkin. Mutta ei se helpota oli kysessä mikä laite hyvänsaä joki PILP, VILP tai maalämpö niin jossain vaiheessa ne paukahtaa vastuksille kaikki ja se on varma. Eniten minua huolettaa laitteiden ikä. Nyt annettu pumpulle 5 vuoden takuu, veikkaan, että laite kestää max 10 vuotta ja sitten on homma uusiksi. Pumput ei vaan yksinkertaisesti kestä sen pitempään. Ja tämä fakta.