Paljon olen kehuja kuullu ja pieniä testimaalauksia itsekin maalannu, mutta löytyiskö täältä kokemusta maalin puutasuojaavasta ominaisuudesta, maalin pysyvyydestä ja värin pysyvyydestä.
Kaikki värit muuttavat muotoaan ajansaatossa. Pohjostus ja pintasävy muutamaan kertaan, toimii. Itsellä vari puuosissa mustaa. Vedestä ja kosteudesta viis, mutta etelän puoli vaatii neljän vuoden välein käsittelyä. On se aurinko vaan semmonen käristäjä. Vaaleempi väri toki melee pidempään, ennenkuin uusintakäsittylylle tarvetta.
Suosittelen erittäin lämpimästi Vinhaa. Meillä on kaikki julkisivujen puuosat käsitelty Vinhalla sekä nykyisessä että edellisessä kodissa. Edellisessä sävyt tummanruskeita, nykyisessä maalarin valkoista (157). Molemmissa pysyvyys erinomainen! Olemme maalanneet valkoisella Vinhalla jopa sellaiset pinnat, joissa alkuperäinen väri on ollut tummanvihreä, sitten tummanruskea ja lopuksi valkoinen - tulos on ollut todella hyvä.
Ainoat ongelmakohdat ovat olleet sellaiset pinnat, joissa puu on päässyt luonnollisesti tummumaan. Valkoinen Vinha ei peitä silloin täydellisesti edes kolmen kerran käsittelyllä. Just maalasimme wanhan talomme aluslaudoitukset valkoiseksi ja osittain tummat sydänpuun sävyt jäivät näkyviin.
Muuten peittävyys ja pysyvyys ovat hyviä. Meillä Vinha on pysynyt jopa ikkunapuitteiden metalliosissa! Kolme vuotta sitten maalasimme autokatoksen valkoiseksi (ap. väri tumman vihreä). Katos on edelleen aivan kuin uusi. Pinnan vedimme kahteen kertaan ja katos on sekä koivujen että mäntyjen katveessa.
Remppalleenan kanssa kokemuksesta samaa mieltä; “Vinha” julkisivupinnoitteena huipputuote. Mulla kokemuksia mustastakin 80-luvun puolivälistä -> ihan ok vieläkin, mutta sama ei voi sanoa muutaman vuoden vanhoista öljymaaleista (oli joskus kelpoka, mutta ei enää)
Juuri viime viikolla juttelin rakennusmiehen kanssa, joka väsäili työpaikalleni pientä katosta ja veteli pintaan Vinhaa. Kysäsin, että onkos Nordica hyvä maali, ku sillä olen itse räystääni maalaillut. Rakennusmies sanoi siihen, että Nordica on parasta maalia ja sillä hän itsekkin oli pirttinsä maalannut kuusi vuotta sitten. Kehui edelleen maalin olevan kauniisti kiiltävä. Sanoi vielä, että tämä Vinha on hänen mielestään ominaisuuksiltaan vastaava.
No toisille maalit voi olla kuin uskonto.