Vinkkejä lieden valintaan

Suunnitelmissa siintää tulisija, ammattislangilla puhutaan kai hellauunista, jossa on niputettu samaan pakettiin sekä puuhella että leivin- tai paistouuni. Tulisijan pitäisi samalla toimia lämmönlähteenä noin 30 neliön huonetilalle, eli varaavakin sen pitää olla. Se, pidetäänkö itse uunissakin tulta, vai lämpiääkö se hellapuolen vanavedessä ei ole mikään valintakriteeri, molemmat vaihtoehdot ovat kaiketi yhtä hyviä, kunhan tuhkat saisi poistettua suhteellisen kätevästi. Mitään nurkkamallia en välttämättä tarvitsisi, suoralle seinälle soveltuvakin kävisi, eikä hormien ja luukkujen paikoillakaan ole suurta merkitystä. Koko rakennus kun on vasta tekeillä, joten tulisijan suunniteltua paikkaakin voidaan muokata siihen asennettavan lämmönlähteen ehdoilla, kunhan vain tietäisi, millaiseen päätyisi. Reunaehdoista vielä sen verran, että jotakin tehdasvalmisteista piippumallia olen savukaasujen reitiksi tulipesästä katolle kaavaillut, ja itseltä ei minkäänmoisia muuaraustaitoja löydy, eli valmiiksi asennettuna pitäisi tulisija saada.

Eri valmistajien sivuilla olen tarjontaan käynyt tutustumassa ja muutamia vaihtoehtoja sieltä on silmiin osunutkin. Ennen kuin alan lopullista valintaa näiden Hennojen, Hemmojen, Herttojen, Kapriisien, Menuettien ym. välillä tekemään, kaipaisin kokemuksianne tämäntyyppisistä tulisijoista. Onko jonkun valmistajan variaatio toista parempi, vai onko joku kokemustenne mukaan susi jo syntyessään ? Entä nämä liesiuunit tulisijoina, lämmönlähteinä, keittäjinä ja paistajina ylipäätään, toimivatko ? Pintamateriaalikin mietityttää, on tarjolla niin kiveä kuin kaakeliakin, mutta mikä lienee käytössä parhain vai onko materiaaleilla merkittäviä eroja lainkaan ?