Keittiöni pyökkiset pöytötasot ovat haalistuneet ja laikukkat. Miten saisin ne taas kauniiksi? Olen kerran kokeillut hiomista nauhahiomakoneella, mutta pinnassa olevan öljyn takia se on työlästä ja hiomapaperi menee äkkiä “tukkoon”. Tarvitsisiin vinkkejä kunnostukseen: mitkä välineet ja aineet? Pintojen öljymiseen olen käyttänyt tavallista paraffiiniöljyä, mutta pöytä ei sillä käytössä kauan hyvänä pysy. Onko mitään liotinpohjaista ainetta joka sopisi myös keittiöön?
Ota se kansi kainaloon ja vie jollekin pajalle jossa on isommat nauhaputsit, 2-3 päivää saat sen takaisin kui uutena. Omalle kannelle tehtiin sama homma ja maksoi 110 €. Tähän hintaan se pinta oli jo lakattu, kansi on pyökkiä.
tahtoo vaan olla että tuon parafiinikäsittelyn jälkeen pinnasta täytyy ottaa useita millejä…(jopa sentti)… eikä silti voi antaa takuuta että lakka siinä hyvänä pysyisi… mutta niinkuin edellinen totesi… Puusepälle jolla on leveänauhasantaaja… pintaan saattaisi riittää esim. osmocolorin puuvaha pariinkertaan… pelittää kyllä norm. keittiön pöytään, varsinkaan jos ei satu enää olemaan nuorempia rumpalin alkuja pöydän ympärillä… millä suunnalla pöytä sijaitsee?
Pieni tarkennus: kyse on siis keittiön työtasoista, jotka on kiinteästi asennettu kaapistojen päälle ja joihin tiskipöytä ja liesi on upotettu. Ei siis onnistu irrotus ja pajalle vienti, vaan homma on tehtävä paikan päällä. Lakka tuskin pysyy öljytyn pinnan päällä vaikka sen hioisikin? Tuo puuvaha voisi olla hyvä, jos sillä saisi pinnan siistiksi ja helppohoitoisemmaksi. Kiitos vinkistä!
Kyllä se taso siitä irti lähtee, se ei oo ongelma. Ruuveilla se varmaan kiinni on.
Jos vain mahdollista niin lakkaa se, Itse aikani pelleilin vahojen/öljyjen kans. Joko oli liikaa tai liian vähän. Ei esim. leipominen tahtonut onnistua millään. Itse hioin käsin enkä ottanut milli tolkulla. Siihen ohennettua ja täyttä venelakkaa päälle joku kerros. Tuli hyvä ja ei oo tarvinnu huoltaa 5 vuoteen. Nyt alkaa hieman veitsen jäljet päästään kosteuden puuhun asti, jos jaksais niin vois hiasta uudestaan ja lakata. Taso on kovalla käytöllä, normi käytössä lakkaus kestänee paljon kauemmin.