Asun talossa, jossa epäilen yläpohjassa jotain kosteusongelmaa (yksi huone haisee homeelta, vaikka seinät ja lattia on uusittu).
Haluaisin mennä yläpohjaan suojapuku ja P3-maski päässä ja lapioida tuon huoneen kohdalta eristeet (en ole varma, onko puhallusvillaa vai mitä villaa) sivuun. Sitten katsoisin taskulampulla, onko yläpohja homeessa tai lahonnut.
Katto on ollut aikoinaan tasakatto, josta on tehty harjakatto. Epäilen, että villojen alla on kosteutta.
Kysymykseni on: onko minun turvallista ja terveellistä tehdä tällainen oma “sukellus” kyseisillä varusteilla?
Toinen kysymys: jos voin tehdä tämän, mistä tunnistan kostuneen villan? Jatkotoimenpiteet aion tuossa tapauksessa delegoida toisille.
Terveisin sukeltaja
+x[quote][/quote]
Asun talossa, jossa epäilen yläpohjassa jotain kosteusongelmaa (yksi huone haisee homeelta, vaikka seinät ja lattia on uusittu).
Haluaisin mennä yläpohjaan suojapuku ja P3-maski päässä ja lapioida tuon huoneen kohdalta eristeet (en ole varma, onko puhallusvillaa vai mitä villaa) sivuun. Sitten katsoisin taskulampulla, onko yläpohja homeessa tai lahonnut.
Katto on ollut aikoinaan tasakatto, josta on tehty harjakatto. Epäilen, että villojen alla on kosteutta.
Kysymykseni on: onko minun turvallista ja terveellistä tehdä tällainen oma "sukellus" kyseisillä varusteilla?
Toinen kysymys: jos voin tehdä tämän, mistä tunnistan kostuneen villan? Jatkotoimenpiteet aion tuossa tapauksessa delegoida toisille.
Terveisin sukeltaja
Kysymykseni on: onko minun turvallista ja terveellistä tehdä tällainen oma "sukellus" kyseisillä varusteilla?
Terveisin sukeltaja
Voit mennä turvallisesti. Vaarana on että rikot höyrynsulun tai ilmansulun jos selluvillaeriste ja mahdollinen vaurio vain pahenee. Kostean eristeen tuntee kädellä kokeilemalla. Myös mahdolliset värimuutokset rakenteissa.paljastavat kostuneet kohdat tai mahdollisen homeen. Levyeristeet on helppo poistaa käsin mutta puhalluseristeeseen on paras ratkaisu imuauto, tosin joskus puhalluseristeen alla on levyeriste ja silloin lapiointi voi onnistua. Epäilen kuitenkin että haju ei tule yläpohjasta jos imanvaihto toimii oikein ja korvausilmaa tulee riittävästi. Tietenkin suuri alipaine voi imeä hajua myös yläpohjasta varsinkin jos talossa on huippuimuri. Tuliko remontissa varmasti tiivistettyä lattian ja seinän välinen rako koska haju usein tulee sieltä?
Ok, kiitos! Pitää varmaan sitten vain päälliset ottaa lapiolla ja loput käsin, etten riko mitään. Kuulemma siellä on jotkin raot (en muista nimeä) joista karkaa lämpöä. Ja kun seinää uusittiin, joku palkki oli laho, ja se korjattiin. Siksi luulen, että siellä on levinnyt ehkä kosteus pitemmälle ja haluaisin tarkistaa. Ihmettelen vain, kun tuossa huoneessa on raskas ilma. Ikkuna uusitaan pian, mutta kuulemma se tuskin auttaa. Kun huone remontoitiin, kattomaali haisi kuulemma tosi pahalle. Luulen, että jotain siellä on. Voin toki olla väärässäkin, mutta en keksi, mistä muualta haju ja silmien pistely tulisi.