WC-remontti lattian osalta

Tässä vinkkejä kaipailen wc-remonttiin - lähinnä tekniikoista ja siitä, mitä saa itse tehdä. Vessassa on nyt muovimatto betonilattiassa, jossa kaadot tuntuvat olevan kunnossa. Kaivo on ja pesukone, mutta ei suihkua (jos bide-suihkua ei lasketa). Hiukan reilun 1 m2:n tila lämpenee seinässä olevalla sähköpatterilla.

Tarkoitus olisi ottaa muovimatto pois lattiasta, laittaa sähköllä toimiva lattialämmitys (heittää seinäpatteri kokonaan pois), vesieristää ja laatoittaa 10x10 laatalla. Seinät luultavasti vain maalataan.

Eli miten on, saako lattialämmitysmatot laittaa itse ja tilata sähkömies vasta kytkemään vai pitääkö olla ammattilainen jo levittämässä ne piuhat lattialle?

Entäs sitten, kun sähköpiuhat on lattiassa, niin millaiseen laastiin tms. ne kannattaa upottaa? Kaadothan lattiassa siis jo on eli mahdollisimman ohut kakku tietysti kannattaa valaa. Toki olisi hyvä olla jotain aika nopeasti kuivuvaa, koska remonttikohteessa asuu lapsiperhe koko ajan ja vessa ei saisi olla kauhean kauan pois käytöstä. Käytössä on toki toinen kylppäri wc-pönttöineen.

Kaikenmoisia hyviä vinkkejä otan vastaan!

Löytyisi tuohon ongelmaan vastaus tämän palstan aiemmista keskusteluista (muun muassa). Kannattaa selailla, palstalta löytyy paljon faktaa.

Lattialämmitysmaton saa asentaa itse, ainoastaan vesikiertoiseen joutuisit periaatteessa ammattilaisen hankkimaan - tai sitten kannat itse vastuun.

"Eli miten on, saako lattialämmitysmatot laittaa itse ja tilata sähkömies vasta kytkemään vai pitääkö olla ammattilainen jo levittämässä ne piuhat lattialle?"  Jos se on esim 230V:n jännitteellä toimiva "lämmitysmatto" niin sen asentaminen on sähkötyötä johon tarvitaan asianmukaiset luvat sekä ilmoitus- ja käyttöönottomenettelyt.  Muutenkin jos "sähköpiuhojen laastiin upottamisessa" on kerran epäselvää niin olisi tarpeen keskustella ammattimiehen kanssa asennustavoista ja esim. vikavirtasuojan asennustarpeesta yms.  Tuon voisi sähkömies toteuttaa esim. siten että vanhaan lattiaan liimataan sopiva lämpökaapeli kuumaliimalla ja sitten tasotetta niin paljon että kaapelit peittyy.  Sitten siihen vesieristeet ja laatat normaaliin tapaan."MusanMestari Käyttäjä on mies  1980" :n neuvo on vähän liian paljon oikaistu.

saa ja ei saa, mutta käytännössä ne lämpömatot remonttimies kuitenkin sinne lattiaan liimailee, sähkäri käy korkeintaa nakkaamassa mattorullan vessan lattialle ja sanoo levittele ite, tuun sitten kytkemään sen kun soittelet. marssijärjästys tahtoo olla noissa pikku vessaremonteissa se että asiakas käy sähköurakoitsijan juttusilla, missä vähän piirrellään tupakkiaskin kanteen vessan mittoja, asiakkalle annetaan lämpörulla kainaloon , pari putken pätkää ja pari www osoitetta, mistä voi hakee tarkempia neuvoja jos epäusko alkaa vaivaamaan.kun lattia on kuivunut ja laatat paikoillaan, niin sähkäri käy sen sitten kytkemässä, jos sielläpäin pitäjää sattuu liikkumaan, edellyttäen ettei vaan ole vielä hirviä ampumatta tai susia hätisteltävinä, tärkeysjärjästys se olla pitää sähköhommissakin.

jotta valmistusvirhe takuu säilyy niin täytyy lattialämmitys kaapeleista mitata eristysvastus: paketista pois otettaessa,lattialle levitettyä ja valun jälkeen. on olemassa myös vikavirtasuojakytkimellä varustettuja termostaatteja..... juttele ainakin etukäteen sähkärin kanssa,jolla meinaat kytkökset suorittaa niin saatat saada joitain elämäänne paljon helpottavia neuvoja.

kahta tyyliä:

1. Asiakas itse hankkinut / hänelle hankittu kaapelit jotka sinne lattiaan on opotettu minun näkemättäni.

2. Itse tuon ja asennan kaapelit, mittaan eristys ja lenkkivastukset jne. Annan luvan peittää.

Ensimmäisen ja toisen vaihtoehdon välillä on se ero että toisessa annan työlle takuun 1vuosi ja tarvikkeille 2vuotta. Toisessa ei ole takuuta.

Käyttöönottopöytäkirjat saa tietysti molemmista kuittia vastaan. Toisessa vain on maininta asiasta.

Kytketkös  Digiaasi. Käyttäjä on mies kaapelit myös jännitteisiksi?  Jos niin teet niin voisit kysästä TUKES:n herroilta tästä vaihtoehto 1:stä ja  ne saattaisi sulle kertoa että toisen asentamaa kaapelia ei saa ottaa käyttöön jos ei ole käyttöönottopöytäkirjaa silta kaapelin asentaneelta urakoitsijalta.  Tai älä sentään ,ne voi alkaa kovistelemaan sun asennuslupiasi jos sulla sellaiset on.