Terve!
Olen tekemässä kattoremonttia ja tarvitsisin vähän neuvoa aluskatteen asennukseen. Kyseessä on aumakatto ja haluaisin tietää että miten aluskate vedetään aumojen kohtaalla. Mistään en tahdo löytää asennusohjetta juuri aumakaton asennukseen, eli pankaahan vähän ohjeita tai linkki yms.
Aluskate viedään kylmän rauhallisesti pätkän verran toiselle lappeelle, niin kyll se siitä.
Huomioipa, että oikeaoppisessa räystäsrakenteessa aluskatteelle joutuva vesi ei saa joutua räystäsrakenteisiin, vaan ne vedet on johdettava vähintään räystään otsalautojen ulkopuolelle tai mieluummin vesiränneihin. On myös huolehdittava sekä yläpohjan että vesikaton tuuletuksesta.
Mene Kattoliitto.fi sivustolle ja sieltä Toimivat katot. Siellä on ohjeita ja detaljikuvia oikeaoppiseen katon tekoon.
Aumat tehdään samalla tavalla kuin normaali harja, aluskate limitetään harjan yli vähintään 150mm
Jos rakenteessa on kattotuolienvälissä eristeet, niin kannattaa tutustua diffusioavoimiin (puhekielessä hengittäviin) aluskatteisiin, jotka voidaan asentaa kiinni eristeisiin hengitt joillasaadaan kattoa matalammaksi ja materiaali säästöä.
Ja ken uskoo rakenteiden hengittämiseen ja muihinkin yleisiin virheisiin on myös mainoksen uhri. Herääminen tapahtuu aina liian myöhään.
Ei ollut kyse koko rakenteen “hengittävyydestä” ainoastaan aluskatteen “hengittävyydestä”.
Jos väität että nämä ei toimi, niin väität että esim Paroc WPS3n ja WPB3n tuulensuojat ovat toimimattomia tuotteita…
Jos joku "hengittää" rakenteessa, niin silloinhan se koko homma "hengittää". En ole vielä nähnyt em. tuoteiden mainostavan "hengittävä" ja ne mainostavat maksullisilla markkinoilla. Niillä on kanttia pysyä rehellisellä linjalla, sillä mikään rakenne tai osa ei hengitä, ei sitten millään. Jos joku niin väittää, niin varmasti puhuu täyttä pastaa.
Jos jotakin rakennetta tehdään lähes sataprosenttisesti "samalla tavalla", niin se ei suinkaan tarkoita sitä, että se on hyvä tapa. Jokainen osaava ajattelija käsittää, että jatkuva veden laskeminen rakenteisiin ei ole hyvä rakenustapa. Kyllä joka vaiheessa sanottaan, että jatkuva kosteus vaurioittaa rakenteita, niin miksi sallitaan se räystäissä? Kyllä se on lyhytnäköistä hölmöyttä ja päästään helpolla.
Tyvek®-tuulensuojakankaalla pinnoitettu tuulensuojaeriste.
Käyttökohteet
Ulkoseinien lämmöneriste. Integroitu vesihöyryä läpäisevä pinnoite suojaa rakenteen tuulelta ja sateelta.
Tämä teksti on suora lainaus Parocin sivuilta.
huomasit varmaan että käytin sanaa hengittävä lainausmerkeissä, ei rakenteet hengitä, olen samaa mieltä, mutta tuota käytetään puhekielessä kun kaikki eivät tunne sanaa diffuusioavoin.
Saman valmistajan, joka tekee Parocin tuulensuojakankaan, aluskate on vesihöyryn läpäisyltä samaa luokkaa tuulensuojakankaan kanssa, rakenne on vain paksumpi. Kyllä sinä tiedät, sinulla on mallipalat molöemmista tuotteista…
Molemmat kestävät 1,5m vesipatsaan paineen päällipuolella.
Katsoppas Tyvek- RT-kortista siinä on sinun haluamallasi tavalla detaljikuvassa aluskatteen asennus johtamaan vedet räystäskouruun. Sekin sinulla on, kansiossa…
Muuten mainostaakohan tuo mainittu eristefirma tuulensuojana käytettävää eristetuotettaan käytettäväksi myös samalla aluskatteena. Epäilen ainakin vahvasti, että sen tekevät. Oli mikä aluskate tahansa, niin tuuletuksesta ei voida tinkiä. Ei! Ei!
Aina on syytä muistaa, että yksityisen materiaalin mainostama erinomaisuus ei ole koko totuus rakenteesta. Mainos on mainos ja totuus on usein valitettavasti aivan toinen.
Aluskate ja tuulensuoja ovat aivan eri funktioita ja hyvin kaukana toisistaaan.
"Katsoppas Tyvek- RT-kortista siinä on sinun haluamallasi tavalla detaljikuvassa aluskatteen asennus johtamaan vedet räystäskouruun."
Minulla on värittömät silmälasit, joten vastaukseni on: ei ole! Ja saattaapa olla niinkin ja onkin, että aluskatteelle joutuva vesi ajelehtii korotusrimaan, joka vähitellen lahoaa ja sitten sitä kautta myös kattotuoleihin. Tavoite on, että näytetään omasta mainostettavasta tuotteesta ruusuinen kuva, mutta kokonaisuus on sitten mitä on eli pashaa. Anteeksi "kulinaristit". Näin se on! Se vain on näin!
Kaikki kunnia hyvälle tuuletukselle ja aluskatteelle, mutta jos sitä pitkin valuva vesi “aiheuttaa jatkuvaa kosteutta rakenteille” on itse vesikate korjattava.
"…itse vesikate korjattava."
Mm. tiilikattoahan eli -katetta saa silloin vuodon vuoksi ”korjata” jatkuvasti ja kunpa sen tietää milloin kenenkin esim. tiilikate, siis kate, vuotaa?
Jos joku ei tiedä, niin sanopahan, että tiilikatteen valmistaja myöntää aivan avoimesti, että tiilikate ei ole veden pitävä. Rehellisyys tässäkin asiassa tuottaa tulosta, sillä siitä huolimatta tiilikatteita asennetaan ja on asennettu melkoisesti. Rehellisyys siis kannattaa.
Sanotaan tässä nyt hieman ”esimerkkiä", jotta se menisi jotenkin perille tässä asiassa eli veden "ajautumisessa" siihen tuletusrimaankin eikä vain räystäsrakenteisiin:
1)Aluskate on se välttämätön ”paha”, joka katteella kuin katteella on ainakin syytä olla ja lisäksi sellainen, ettei se itse tiputa vettä sieltä alapinnastaan puolestaan sinne yläpohjaan tai räystäsrakenteisiin.
2)Aluskate on asennettava sillä tavoin, että sille yläpuolelta joutuva vesi, joskus enemmän ja usein vähemmän riippuen tietenkin myös katteen asentajan työtaidosta, mahdollisimman vähän ajautuu aluskatteen päällä oleviin tuuletusrimoihin ts. se ”ylhäältä” päin tuleva vesi kulkee sitä ”kultaista keskitietä” pitkin. Toivottavasti aina vähintään räystään otsan ulkopuolelle ja silloinkin mieluummin siihen räystäskouruun (nyt on tietenkin kyse puhtaasta harja-/auma- yms. vastaavasta katosta).
3)Kun aluskatteena on esim. bitumimatto tai suoraan villojen päällä ”suorana” (ei ole, väitän) oleva makaava ”muovikalvoaluskate”, niin harvoin se rakennus on niin ”vaateroitu” aluskatteineen siten, että siitä ei jostakin kohtaa mene se vesiuoma sinne tuuletusrimojen kylkeen ja jatkuvasti.
4)Nyt joku väittää, että joutuuhan siitäkin, kun se notkollaan oleva aluskate heiluu siellä tuulessa. Kyllä se pitää täysin paikkansa, mutta näissä rakenteissa on syytä tällaisissa tapauksissa valita se ”pienempi paha”, kun kahden pahan vähiltä joutuu sen tekemään eikä kannata lähteä liioitteluun.
5)Varmaan joutuu suoraan taivasalta joskus sitä märkyyttä sinne riman päällekin, mikä ei vielä aluskatteella ole käynykään. Se onkin sitten toinen juttu.
Muuten: Miksi on luovuttu tähän saakka parhaasta aluskatteesta? No, mikä se on/oli? Se oli se pahvinen, jossa oli muovi laminoitu sinne pahvikansien väliin: Ja miksi luovuttu?. Se on se kysynnän ja tarjonnan laki: Nykyrakentaja suosii/käyttää helppoa ja halpaa joutuen eli mennen siten aina halpaan. Tähän on valitettavasti tultu ja näin se on myös nähtävä. Voi! Voi!
Turhaan sinä monta yrität selittää että tiilikate vuotaa jatkuvasti, ei sen kuulu vuotaa kuin erittäin kovalla sateella kun tuuli on navakka ja mahdollisesti talvella kun jää estää veden valumisen alaspäin. Normaaleissa olosuhteissa tiilikatto ei päästä lävitseen sen enempää vettä kuin muukaan kate.
Jos kuitenkin aluskatteella virtaa vesi aina sateella vuolaasti on syytä tarkastaa katon kunto.
Tuossahan on tyypillinen väite, jossa torpataan heti samantien oma väite, joten jatka vaan, niin kuin linjasi on. Täällähän on ymmärtäviäkin ja itsenäisesti ajatteluun pystyviäkin.
Kun muuta ei ole sanottava ja ei myöskään pysty, niin ensin väitetään jotakin ja siis torpataan se samantien. Ilo on kokonaan minun puolellani. Hyvä siitä tulee. Mitähän nyt tulee epätoivoisena yrityksenä. Jäädään kuulolle eli näölle.
Nämä aluskatteet jotka voidaan laittaa vaikka suoraan eristeen päälle ovat tosiaankin muovia, mutta valmistettu aivan eri menetelmällä (linkoamamalla)kuin kondessi-aluskatteet(puhaltamalla/valuttamalla), jolloin saadaan avoin, diffuusiota läpäisevä kalvo (samoin kuin esim coretex-vaatteet.
Ja tuo Pahvi-muovi-pahvi-muovi-pahvi aluskatteen kestävyys on kyllä bashaa! Miten siellä Monta saisi käyttää pahvia joka on tehty puusta jos on niin suuri pelko jo korotusrimojen kosteuden kestosta…
Minulle on aivan sama kumpaa aluskate tyyppiä kukin haluaa käyttää, molemmat toimivat.Tiedän, en mutuile.
Jep! Jep! Siellähän siinä pahvisaessa on avain siinä muovissa, joka huono "käyttäytyminen" oli pantu aisoihin. Sanottakoon sekin tosiasia fysiikasta, että millin-kaksi paksu märkä puu kuivuu nopemmin kuin tuuman-kaksi. Jos ei ole mitat hallussa, niin kannattaa ottaa mittatikku ja vertailla niitäkin.
"Minulle on aivan sama kumpaa aluskate tyyppiä kukin haluaa käyttää, molemmat toimivat."
Niinpä niin! Kunhan käytetään "meidän myymää" tuotetta. Niinhän? Ilmaismainos on aina paikallan ja joka käänteessä. Minä en myy enkä markkinoi mitään aluskatetta eli minun leipäni ei ole aluskatteesta kiinni eikä sen varassa, vaikka se tehdään päin persustakin, kunhan en minä tee.
Ei ole mikään ilo lueskella noita epätoivoisia kirjoitelmia aluskatteesta ja siihen liittyvistä rakenteista niiltä, joilla mahdollisten lastenkin leipä ja lomamatkatkin ovat aluskatteessa ja virheellisissä viritelmissä. Todella säälittävää!
Mitä on muovin huono käyttäytyminen?
Olen nähnyt omin silmin useammankin katon jossa on ollut pahvi-aluskate ja kastuttuaan (todennäköisesti useampaankin kertaan) mennyt aivan riekaleiksi. Toki on muovialuskatteitakin nähty riekaleina, jokainen niistä on ollut ns. halpatuonti kamaa jota ei ole testattu Suomen olosuhteissa toimiviksi.Ja tai sitten niissä on ollut asennusvirheitä.
En kyllä ole mainostanut täällä mitään tiettyä aluskatetta. Tyvek-merkin liitin ainoastaan Parocin tuotteeseen, jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.
Kunnon aluskatteessa ei vielä 30 vuoden jälkeen ole vaurioita.
Säälisi voit työntää arvaat varmaan minne.
"En kyllä ole mainostanut täällä mitään tiettyä aluskatetta. Tyvek-merkin liitin ainoastaan Parocin tuotteeseen, jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä."
Ohhoohhh! Jopas pistit, et ainoastaan tilastoa, vaan emävalheen, josta jäljet johtavat aivan sinne sylttytehtaalle, sinne syvimpään valheen koneistoon. Epätoivoista ilmaismainospyristelyä ja täyttä humbuukia ja soopaa. Eli leivän syrjästä on pidettävä kaikin tavoin kiinni. Toisaaltahan se olisi hyvä asia, mutta tietenkin on kuitenkin syytä hyvää rakennustapaa noudattaen.
"Mitä on muovin huono käyttäytyminen?"
Kun et näköjään ymmärrä tuolta edeltä, josta se on kaikkien ymmärtävien ainakin pääteltävissä, kun käyttää hoksottimiaan. Sanotaan hieman maallisemmiin: heiluu kuin heinämies, mutta täysin holtittomasti - aluskatteena.
Lopetan tämän keskustelun tältä osin epätoivoisten kanssa tähän. Pitäkää nokka kuitenkin pinnalla ja leipä nokan alla ja aluskatteessa. Minulla leivänkannikkani on aivan muussa muodossa.
Hihhih.
Aamen.
Yksi tärkeä kohta tuossa edellä unohtui tiilikaton aluskatteesta. Kun aluskate viedään harjan yli yhtenäisenä, harjaa ei saa mennä tukkimaan harjatiivisteellä, vaikka sellaista viime aikoina onkin ruvettu kauppaamaan tiilikaton tekijöille. Tuuletuksen toimivuus on A ja O ja tähän kuvioon harjatiiviste sopii huonosti eli se estää vapaan ilmavirtauksen harjalla.
On menneen ajan ilmiöitä jättää aluskatteesta harja auki.
Aluskate harjan yli nimen omaan kannattaa ja toisaalta pitääkin, sillä tavalla estetään yläpohjan roskaantuminen ja lumen tuiskinta sekä haitataan metsoja että karhuja pienempien ötököitten pääsyä yläpohjaan. Vastaavasti näiten ötököitten pääsy räystäältä käsin yläpohjaan on myös sivistynyttä toimintaa.
Tuuletus hoidetaan ns. tuuletustiilillä tai vielä paremmin "tuuletushormeilla/-tötsillä".
“Tuuletus hoidetaan ns. tuuletustiilillä tai vielä paremmin “tuuletushormeilla/-tötsillä”.”
Näitä tötsiä pitäisi olla jokaisessa kattotuolin välissä. Jostain syystä näitä ei kuitenkaan näe missään. Harjatiivisteitä kylläkin näkee ja joistakin niistä toiveikkaasti sanotaan että ovat ns. “tuulettuvaa mallia”.