tarkoituksena olisi itse tehdä autotalliin kattotuolit kattotuolin jänneväliksi tulee 7,5m ja välille tulee kyllä kantavia seiniä,ja harjalle kurkihirsi ja tuolien jako on 80cm talliin kattotuoleja menee 11kpl ja kattokaltevuus 1:2,5 niin minkä kokoisesta lankkutavarasta ne kannattaisi valmistaa jotta kantavuus riittäisi,omasta mielestäni 4" lankku riittäisi vähintään kun siihen tulee kurkihirsi,tiedän kokemuksesta että on yli 50v vanhoja taloja joissa ollut kattotuolit 4"lankuista ja pintalaudoista tehty ja tuolien jako ollut 1m ja kaltevuus loivempi ja ne ovat tänäpäivänäkin pystyssä.
varmaankin 4" on ok kamaa mutta niiden rakenne sen kestävyyden määrittelee
Kattotuolit ja kurkihirsi??? Mitähän loppujen lopuksi värkkäät ja miten? Onko sinulla rakennuslupa? Ja onko siellä rakennusvalvontaa ollenkaan? Teelmäsi vaikuttaa suorastaan turhan monimutkaiselta. Tuolla hintaa saat tehdastekoiset puolella maksulla ja urauksella. Otapa huomioon myös, että siellä lattiassa pitää olla kantavan seinän kohdalla muutakin kuin se sinun myllymassasi. Nyt liikut vaarallisilla alueilla. tuleepa hintaa kattotuoleille. Maksatko itse vai sitten perikuntasi?
Ei se ole ihme, jos rakennuskulttuuri on sitä sun tätä sutta ja sekundaa, koska täältä kusiaispesästä haetaan neuvoja, mutta joskus saattaa pesäläist neuvoa oikeinkin. Niistä neuvoistakin viisvälitetään. Että oijoivoi! Olisi kirveellä töitä! Se on suamalainen!
Kyllähän ne vanhoissa taloissa ovat kestäneet,mutta kun ei se nykyisin riitä,vaikka jossakin on 50 vuotta katto pysynyt paikoillaan. Sinun pitää kuitenkin tettää rakenne suunnittelijalla siitä ristikosta suunnitelma,mistä ilmenee millaista puutavaraa pitää käyttä ja montako ja millaista naulaa pitää liitoksiin laittaa.Tuntuisi,että rakennusvalvonta ainakin olisi kiinnostunut asiasta, mikäli aiot hakea rakennuslupaa autotallille. Jos olet luvan hakenut,etkä ole itsetehdyidtä kattoristikoista mitään kertonut,asia tulee esille runko/lopputarkastuksessa.
Mestarilta erittäin asiallinen kommentti. Kannattaa ottaa huomioon projektissa.
Teeseitserakentajalla on hyvä asenne. Jatka vaan samaa rataa. Kyllä siitä hyvä tulee.
"monta"kyllä on rakennusluvat ja tekemässäni valussa on väliseinän kohdalla paksumpi valu,ja olen lueskellut monien muiden eri keskustelujen aiheista ja sinä näytät olevan joka paikassa neuvojasi kertomassa taidat olla joka alan ammattilainen niin rakennus-sähkö-lvi ja monen muunkin alan että on se hyvä kun tällä palstalla on edes 1 joka tietää joka asiasta kuinka se pitää tehdä oikein,taidat kuitenkin olla vaan joku turhautunut rakennus apumies joka kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta rakentamisesta!ja mitä tulee rakennustarkastajiin niin niitä on monenlaisia tarkastajia toiset on pilkun “nussijoita” kaiken pitää olla tehty kuin ohjekirjassa sanotaan ja määräyksen mukaisia,sit on niitä jotka ei vaadi muuta kuin ne on kunnolla tehty ja kestävät vaikka eivät ole tämän päiväisen rakennus suuntauksen mukaisesti tehty.olen sen huomannut nykysuuntauksen rakennus alalla että joka asiasta melkein pitää olla jonkun suunnittelijan laatima suunnitelma ja laskelma kyllä sillä tavalla saadaan rakentamiselle hintaa sit valitetaan että rakentaminen on kallista(sitä se on nykyisin),ei ne suunnittelijat ilmaiseksi niitä laskelmia ja suunnitelmiaan tee.
Sinähän näytät olevan se tietäjä, mutta tee niin kuin teet. Sutta on moni muukin tehnyt. Tässähän on oiva osoitus siitä, kun rakennusvalvonta hoitaa asiansa niin kuin suoraselkäisesti ja vastuunsa tuntien ovat niitä "pilkun "nussijoita"". Siinähän se on, jos ei tajua edes sitä, että hyvillä suunnitelmilla homma tulee kaikkein edullisimmaksi, niin mutta kannettu vesi ei kaivossa pysy. Halleluja!
Sehän vielä ihmetyttää, kun täältä kysyt nevoja ja täältä neuvotaan aivan oikein, niin siitä huolimatta teet oman pääsi mukaan päin persettäsi. Miksi tuhlaat aikaasi sellaisiin hyviin neuvoihin, joita et kuitenkaan noudata, joten jatka vain paskantamista saappaisiisi. Kullekin ansionsa mukaan.
Minulla on sama projekti edessä. Eli itse teen kattotuolit. Ainakin omalla paikkakunnallani vaadittiin rakennekuvat kattotuoleista ja muistakin rakenteista vaikka on autotalli kyseessä. Kattotuolien piirtäminen tulee suunnittelijan mukaan maksamaan n. 250€. Aikaa menee kuulema naulojen laskemiseen… Eli säästöä tulee reilu tonni kun ei omalle työlle laske palkkaa ja puutavara on omasta metsästä.
mutta ottakaas huomioon ne kantavat väliseinät ja palkit, jotka syövät pakkaselle ne teoksenne verrattuina tehdastekoisiin. Ja sitten se eristyön huonous sekä sen jälkeen harakat saavat nauttia taas lisää.
Omaan talliini ei tule kantavia seiniä eli "halliksi" jää. Kuinka omatekoisten kattotuolien eristäminen eroaa tehdastekoisiin verrattuna? Muuta eroa en itse keksi kuin naulalevyjen tilalla on laudat tms.
Se on tässä “naulalevyjen tilalla on laudat tms.”
Tuo kuulostaa jo saivartelulta, kun kyse on autotallista. Jos alapaarre on 2x5:sta niin alapaarteen yli tulee villaa kuitenkin. Varmaan levyvillalla olisi hankala villoittaa noita kohtia, mutta itse ainakin laitan puhaltamalla villan.
Tieto lisää tuskaa!
Tuskaa täällä aiheuttaa yllä oleva nimimerkki.
Siis tieto lisää tuskaa! Hyvä juttu, nyt harakoille meno kirjoituksissani meni neljäsosaan. Tässähän päästään melko nopeasti nollaan.
mulla ei ole kunnan rakennustarkastaja vaatinut kun itsepiirtämäni piirustukset autotallista jotka on hyväksytty,eikä hän ole missään vaiheessa maininnut että kattotuoleille tarvitsisi erikseen rakenne kuvia kattotuoleista hankkia,sanoi vaan että hän käy sitten katsomassa runkotarkastuksen kun siinä vaiheessa,ja talliin tulee automaattisesti väliseiniä kun talliin tulee 2 autolle eri tallit ja varasto sekä puuliiteri eli väliseiniä sinne joutuu pakostakin tekemään mitkä myöskin tukee kattotuoleja
naulauslevy asiaan että mielestäni mitkään rakennuslait ei vaadi kattotuoleja liittämästä naulauslevyillä vaan siihen voi käyttää mm.lautaa tai vaneria.furious tuleeko sulle miten pitkällä jännevälillä ne kattotuolit?
tuota mikä estää käyttämästä niitä naulauslevyjä ym metallitavaraa, mitä tehastekosissakin on? eivät oo kuitenkaan tolokuttoman kalliita sinkityt rautakaupoissakaan…
ite tekemällä säästää ainakin silloin, jos saapi puutavaran asevelihintaan( omasta metästä/tutun tms metästä) ja sitte sahhuuttaa paikanpäällä määrämittoihin sopivaa tavaraa… itellä tulossa vanhan navetan kattoremppa, jossa hirsistä “ladotut” tuolit. meinasin sahhuuttaa puutavaran paikallisella kenttäsahurilla josta on kokemusta lähipiirissä entuudestaan. sitte piirrätän käyvät kuvat laskelmineen tutulla arkitehdillä ja eikun muotin tekkoon jotta kaikista tuloo samanlaisia;)
tila kylmillään niin eipä tarvii miettiä harakoita;)
miksei se lämminki tila onnistu kotikutosilla systeemeillä? eiköhän se 400mm puhallusvilla peittele pahimmat mokat
Mulla tulee jänneväliksi 7m. 9 metriä on pituus tallilla. Voisi varmaan laittaa niitä naulauslevyjä, mutta välttää ne laudatkin. Panu Kailan sanoja lainatakseni ne pienet raot eristetilassa ei haittaa, jos ei ole ilmavuotoja.