PAM!!! Pamahti kiinni kirja missä käsitellään talon loivaa kattoa, ilmastointia, lämmitystä, takkaa, härmääntyvää ulkoseinää ja salaojia. Eikä avata sitä nyt tässä ketjussa.
Ensviikolla maalaan makkarin seinän, josta olen jo poistanu tapetin. Seinät on betonia ja kipsilevyä. Ensinnäkin, mistä johtuu pitkät halkeamat korkeussuunnassa? Niihin oli vedetty tasoitetta, mutta olivat haljenneet kertaalleen. Kyse on siitä härmäseinän vastaisesta sisäkuoresta. Normaalia elämistä? Miten ja millä ne kannattaa tasottaa ennen maalausta?
Kysymyksiä piisaa, mennään nyt asia kerrallaan. En ole ennen maalannut muuta kuin ovia ja huonekaluja. Jalapena pysyy vaan edelleen hiljaa taustalla :D
Mietin BT:n esittämää asiaa ja tulin siihen tulokseen, että halkeamat pitää saada tukkoon.
Näin se on nähtävä. Halkeama lienee kipsilevyssä, mutta se kielii silti alla olevan betonin halkeamasta tai saumasta.
Joka tapauksessa kipsilevy pitäisi poistaa, ja katsoa, mitä alta löytyy.
Minkälainen höyryn tai ilmansulku mahtaa tuolla olla?
Oivoi... Tartten kahvia ja googlen.
#Happoradio/ Puhu äänellä jonka kuulen
Kahdesta kohdasta haljenneen seinän rakenne on tuo BT:n kuvailema, mutta eri mittakaavassa. Ulkoa sisälle päin: 57mm tiiliverhous, min.villa 120mm, betoni 70mm, tasoite. Samaa seinää on myös lastenhuoneessa, jossa seinä on maalattu ja sielläkin on hiushalkeama yhdessä kohtaa.
Mainitsit siitä kipsilevystä, onko sitä tässä betoniseinässäkin, vai vain muissa rakenteissa? Eli oletko löytänyt halkeamia juuri siitä betonikuoresta?
2 ulkoseinää betonia, 2 väliseinää LASTULEVYÄ... mitä hittoa mä olen ajatellu? Niissä lastulevyissäkin on metkunsa. Mut nyt ens tää _betonin_ halkeaminen syyniin.
TÄSSÄ SEINÄ ANNETUILLA MITOILLA. JOS KIPSONIITIN ALLA ON ILMARAKO, LISÄÄ SE ERITTÄIN PALJON KOSTEUTTA ULKOSEINÄSSÄ.
MUUTIN ULKOILMAN PAKKASARVOA -10 ASTEESEEN.
*pölähti puskaan häpeämään epäselvyyttään*
*hännäntupsu näkyy*
Okei. Poskia punottaa taas. Mutta ei sun tarviikkaan ennustaa BT, olen selvännäkijä itsekin. Millä tehään tiivistys?
Jos betoniseinän pinnassa ei ole kipsoniittilevyä, vain tapetti tai maali,
ja seinässä on halkeama, sanoisin että katastrofi seinän kosteuskäyttätymisen kannalta....
Tulee pakostakin mieleen kuva märästä julkisivusta ketjun alkupuolelta.
(Tämä talon on KOHO- mielessä moniongelmainen ja vaatiisi ehdottomasti seikkaperäisen kuntotutkimuksen ennekuin korjaustapaehdotus olisi pöydällä. Osakorjauksilla ja sipistelyllä ei saada kuitenkaan hyvää lopputulosta. Talo on Teidän ja tehkää niinkuin hyväksi näette).
No koskas tulet? Keitän vaiks pannukaffet.
Ite ajattelin että elementtiseinä on taipuvainen halkeamaan ihan maan routimisenkin takia. Koska seinää avattiin ja villat oli siinä kunnossa kun galleriassani on kuva. Missään muussa osassa talon seiniä ongelmaa ei ole. Se taas vois puhua taas sen viistosateen puolesta. Siihen on nyt kuitenki saatava maali, koska tapetit on hus hemmetissä.
Mennään seuraavaan kysymykseen. Sanon jo etukäteen että auts... Mistä johtuu se, että väliseinien lastulevyt alkaa nätisti lattian pinnasta, mutta eivät ylety kattoon? Siellä kulkee joku ihme 1-2cm puupalakiilaus. Levy erkaantuu katosta mitä sisemmäksi tullaan asuntoon nähden. Mr.Big sanoi että jospa lastulevyt on olleet vaan liian lyhyitä. Mutta kun ulkoseinän kohdalta lähtevä levytys ylettyy kattoon ja parin metrin päästä alkaa amatöörimäinen kiilaus. Mun silmiini näyttää siltä kun koko katto ois ollu ensin alempana ja noussu. Tai sitten että... ei mennä ees siihen.
Kyllä taitaisi kannattaa satsata kerralla suunnitelmaan.
Mutta ellei, niin kokeile laittaa liesituuletin täysille ja kaikki räppänät kiinni. Sitten nokka kiinni halkeamaan, kunhan ensin olet ollut ulkona min. puoli tuntia. jos haisee, niin se on paha. Ellei haise, voi olla hyväkin, muttei välttämättä.
Saiskos noita tiivistettyä esim.Tytanilla (kaupallinen mainos hyi hyi), kunhan on ensin avartanut? kommentteja pleace.
Seinään on porattu reikä ja nuuskittu. Tiili otettu pois ja kokeiltu villoja. Kaikki vaikuttaa olevan ihan kunnossa, vaikka seinä härmäilee keväisin. Japi, pois meijän kirjahyllystä.
Tytan ei kuullosta hyvältä, koska kyse on hiuksen hienosta halkeamasta.
Oho! Oletpa taas ongelman kehitellyt. Betoniseinään ilmaantuu hiushalkeamia siinä missä puutteellisesti jälkihoidettuun lattiaankin. Todennäköisesti eivät mene edes seinän läpi. Jos näyttää,ettei ei pari maalikerrosta suoraan peitä, niin akustomassaa päälle ja kunnon maalaus.
BT:n grafiikka olettaa seinässä olevan kunnon halkeaman, jossa “tuulet viuhuu”. Eipä sillä, kastepistelämpötila näyttää kunnon pakkasilla sijoittuvan eristevillan profiilille ehjässäkin seinässä. Joten jos sinne huonekosteus pääsisi, märkää se villa olisi.
Jos itse pidät ongelmaa vain esteettisenä -et toiminnallisena, niin vois kokeilla jotain lasikuitunauhaa, vaikka uskon, että senkin päältä maali silti halkeaa.
Toinen juttu on, että miten saat nauhan päälle tulevan tasoitteen sulautumaan muuhun seinään. Tämä ongelma koskee kylläkin kaikkia muitakin korjausyrityksiä. Vanha ohje: Mitä et voi piilottaa, korosta sitä.
Niistä levyjen pituuksista ja katon korkeuksista: Ota pitkä passi käteesi. Yleensä on pyritty tekemään suoraa, ja poikkeamat on jälkikäteen syntyneitä.
marksto : Oho! Oletpa taas ongelman kehitellyt.
Haist home. Kysyin mistä halkeama johtuu ja miten saa tasotettuu ilman et mun uniikkiin maalausjälkeen ilmantuu epämiellyttäviä yksityiskohtia.
Betoniseinään ilmaantuu hiushalkeamia siinä missä puutteellisesti jälkihoidettuun lattiaankin. Todennäköisesti eivät mene edes seinän läpi. Jos näyttää,ettei ei pari maalikerrosta suoraan peitä, niin akustomassaa päälle ja kunnon maalaus.
Jaaha. Miks just akustomassa? Siis ääntä eristävää :D
Eipä sillä, kastepistelämpötila näyttää kunnon pakkasilla sijoittuvan eristevillan profiilille ehjässäkin seinässä. Joten jos sinne huonekosteus pääsisi, märkää se villa olisi.
Marsia.
Japi, otanpa pitkän passin käteeni huomenna. Toi lasikuitunauha, voisko sitä käyttää tohon kiilauksen peittämiseen. Mil hitol mä saan noi kiilauskohdat hyväks?
Katon ja seinän yhtymäkohdassa on ilmeisesti tapetin aikana ollut lista, jolla kiilaus on peitetty. Tai oikeastaan kiilat on tarvittu sen listan tueksi.
Nyt sitten haluat sen listattomaksi. Ymmärsinkö oikein? Miten siellä ulkoseinällä on tämä hoidettu, ja mitä materiaalia katto on?
Ei listaa, vaan hiton ruma boordi. Jep, haluaisin koko huoneeseen maalipinnan. Muut seinäthän on betonia, niissä ongelmaa ei ole. Mutta. Väliseinien ja betoniseinän liittymäkohdat irvistää huolella, oikein kunnon raot. Sen puolesta se passittaminen on turhaa, kun näkeehän sen että on vinossa. Nää nurkat tarvis saada myös umpeen ja maalauskelposiksi. Nyt nurkat oli peitetty kolminkertasella tapetilla! Kun alotin tapetin repimistä, iskin puukon nurkasta sisälle ja ihmettelin että mihin se uppos :D Voisko ne täyttää uretaanilla varovasti, sitten siihen lasikuitunauhaa, tasote + maalaus?
Mua naurattaa jo valmiiks lopputulos... No mut vähänkö taas opin tästäkin projektista!!! (Näen miten Jalapenan hikikarpalot nousee otsalle ja mr.Big tekee facepalmin)