Kivitalo avaimet käteen hinta?

Puutaloista sain suht helposti muuttovalmis/avaimet käteen hintoja, mutta kivitaloista näitä hintoja ei oikein näy tai ei pysty arvioimaan.

Nimittäin vaikka kivitalon peruspaketin hinta on huomattavasti puutalon hintaa korkeampi, niin siinähän on käsittääkseni sitten jo ulkopintakin valmiina, eli mitään ulkoverhousta ei tarvitse tehdä.

Lopullinen kysymys taitaa kuulua, saako kivitalon teetettyä 200000 eurolla jos tontti kuuluu helposti rakennettaviin ? Entäs onko asuinneliöiden hinnassa eroja 2-kerros ja 1-kerrostalojen välillä, kun kivestä tehdään ?

Itse katselin kivivaaja Casa 148 ( paketin hinta 128300 euroa ) ja casa 135 ( 112 300 euroa ) malleja ja Jämerän Isotikka ( 40 730 euroa ).

Kyllä sillä 200 000 aika hienon leikkimökin saa ja avaimet käteen.

Noniin.

Siis kaikki riippuu neliöistä, tontin muodoista ja talon monimuotoisuudesta. Aika hankala sanoa että saako teidän kivimökkiä kahella satkulla kun ei tiedä tasoa eikä tilavuutta.

Meillä on mennyt kolme satkua ja kämppä on tiilivuorattu täys-kertopuutalo + iso lämmin talli. Tontti oli melkeen ilmanen mutta materiaalit ja korkealaatuinen tekniikka maksaa. JA mestari sanoi vielä että halvalla päästiin. Kaikki siis tehtiin itse sähkö, putki ja ulkovuorausmuuraustöitä lukuun ottamatta.

Jos haluaa 150 m2 kivitalon avaimet käteen niin kyhnyä palaa ainakin 300 000 euroa + kaikki liittymiset ja tontit päälle. Ei se työvoima ole halventunut. Näinä aikoina sitä vaan saa paremmin ja paremman tasoisia tekijöitä. Omakotiasuminen on suomessa sairaan kallista.

Ei 150 m2 kerroskivitalossa asuminenkaan halpaa liene jos pankin hyyryräisenä aloittaa.

Omakoti rakentamisen kustannuksia on Suomessa erittäin vaikea verrata kun on niin monenlaista asiaa ja kaikella on hintansa. Kuutiotilavuuksien,lämmintilat, mukaan se pitäisi mielestäni tehdä kun on niin monimuotoisia taloja.

“Nimittäin vaikka kivitalon peruspaketin hinta on huomattavasti puutalon hintaa korkeampi, niin siinähän on käsittääkseni sitten jo ulkopintakin valmiina, eli mitään ulkoverhousta ei tarvitse tehdä.”

Ei julkisivn rappaukset sisälly kivitalon peruspakettiin. Rappaukseen saat laittaa 15K lisää rahaa. Esim Mainitsemasi Jämerä toimituksessa on runkoon kaikki muu paitsi harjateräkset ja puumateriaalit kuten kattotuolit yms

hyvä huomioida sellainenkin juttu, että pari ammattimiestä pystyttää puutalon rungon vesikattoon pitkästä tavarasta parissa viikossa ja elementeistä se tapahtuu paljon nopeammin. Kivitalossa menee rungon pystykseen merkistä riippumatta kuukausia. Ja kun runko on arvokas, ei siihen mielellään laita sitten euron kaakeleita ym.. Sellainen 100 000 menee helposti sisäpintoihin, kaappeihin ja laitteisiin.

Eli jos halvalla haluat, niin ota tuollainen älväri taikka kastellipaketti avaimet käteen toimituksella.

Vasarakeskelläkämmentä…Paljonko olisi teidän kämppä tullut halvemmaksi, jos siinä olisi ollut puupaneeliverhous ?

Ja Jannella oli ihan hyvä pointti, eli arvokkaampaan taloon saatetaan helpommin pistää ne 100 euroa neilö kylppärilaatat kuin ne halvat valkoiset.

Tarkemmin kun laskin asuinneliöt, niin sain seuraavan arvon

Tekninen tila+sauna+kylppäri+ kodinohoito huone+wc=20 neliötä

3*11 neilön makuuhuoneita=33 neliötä.

50 neliön tupakeittiö tai vastaa keittiö olohuone yhdistelmä

Eteinen 10 neliötä.

Yhteensä noin 113 neliötä.

Jos rahaa jää yli, niin sitten vielä 10 neliöön työhuone kaupanpäälle.

Itselleni kivitaloossa tärkein asia on runko ja pintamateriaali, että ei tarvitse olla muovipussi talo. Joten sisällä saa olla ne halvimmat laatat ja laminaatit ja ikkunat niitä normaaleja suorakaiteita eikä mitään vinoneliöitä. Tontti helposti rakennetta, tosin metrin verran laskua. Mikä olisi mahdollinen pohjahinta tälläiselle kivitalolle?

Entä puutalolle ?

Kivitalo teetettynä, 2100 eur / neliö.

Eikä välttämättä edes riitä jos ei mitään tee itse.

jos tekee kaiken itse ja pyrkimys on tehdä halvalla, niin pääsee alle 100 tonnin.

Ompas Jannella pieni mökki.

Työ taidolla tehdään eikä suurella rahalla.

Montalta tuli näköjään kustannusarvio!

HTT, 113 neliötä oli kysyjällä mielessä ja tällaista se voisi olla:

• perustukset 13 000 ( matala perustus sorapohjalle)

-seinien runkomateriaalit 9 000 (talo yksikerroksinen, pohja 11 x 11 m)
  • ikkunat ja ulko-ovet 6000
  • lattiavalu 2000
  • keittiö 4000
  • sähköt (sis. lämmitys) 10000
  • vedet ja ilmat 6000
  • katto 4000
  • eristeet 2500
  • lattian pintamateriaalit 1500
  • ulkorappaukset ja tasoitukset 12000
  • väliseinät ja ovet 4000

tästä jää 26 tonnia liittymiin, pikkusälään, maaleihin, laattoihin jne. Yllä olevissa heitoissa on siis kaikki yksinkertaista ja kaikki itse tehtynä paitsi sähköt, LVI, lattian valu ja rappaukset + tasoitukset. Yllä oleva on siis fiktiivinen pieni talo.

Voisi olla,mutta ei valitettavasti onnistu nykyaikana noilla hinnoilla.

Kaiken itse tehden rakentamisaikakin olisi noin 4-vuotta!

Kiitokset Janne***. Painoin peukkuakin. Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.

Tuossa arviossasi tehdäänkö siis perustukset myös itse vai jääkö itselle vain tapetointi ja listojen lätkintä makuuhuoneeseen ?

Joku rakennusliike ( valitettavasti linkki hukassa ) mainosti rakentavansa Jämerä taloja 1400-1600 euroa neliö avaimet käteen. Taitaa olla mainospuhetta, jolla köyhä saadaan höynäytettyä velkakierteeseen ?

Mites toi Jannen arvio menisi puutalossa ? Auttaisi hiean vertailemaan kivitalon ja puutalon välistä hintaeroa, ja harkinnassa, kumpaan sitä lopuksi päätyy.

Mikähän asiantuntija-arvio on tämäkin HTT?

"Ompas Jannella pieni mökki.", mutta ilmeisesti ei leikkimökkisi. Ja meneekö sinulla tosiaan iäisyys: "Kaiken itse tehden rakentamisaikakin olisi noin 4-vuotta!".

kyllä itse pitää tehdä perustukset, muurata runko, tehdä katto, pystyttää väliseinät jne. Perustushinnassa on kyllä jonkun verran ilmaa. Samoin tasoitus + rappaustyötä saa tänäpäivänä halvemmalla. Puutalo tulisi itse pitkästä tehden saman hintaiseksi, ts. sen rungon materiaalin osuus on koko hommassa aika pieni.

Tottahan se on, että siihen aikaa kuluu. Jos se tapahtuisi kädenkäänteessä, niin ei sitä kukaan työkseen tekisi. Toisaalta pari vuotta omaan taloon on aika vähän verrattuna 20 vuoden pakkotyöhön pankille, josta pitää maksaa verot ja korot, jotka kumuloituessaan kolminkertaistavat hinnan. Pitkässä lainassa joudut siis ansaitsemaan kolminkertaisesti sen rahan, jonka lainaat.

Nyt Janne*** puhuu täyttä asiaa, mutta puurunkoinen on teeseitsetekijälle huomattavasti helpompi toteuttaa ja myöskin edullisempi ja nopeampi ja kevyempi tehdä siis.

Nyt löytyi pari mielenkiintoista linkkiä

Jämerä talo 1400-1600 euroa neliö Linkki

Helsingin sanomien 2005 saamat tarjouspyynnöt. Linkki

Tuossa Hesarin jutussa ollaan haettu 200000 euron kämppää, ja lisäksi olisi hankittava tontti.

Jämerän edustaja on ehdottanut kultasiipi 142:sta ja kyllä se mullekin kelpaa.

Kastellilta oltiin saatu Karelia 127 yläkerta valmiina hintaan 245 000 euroa kaikki pihatyöt tehtynä. Kyseisessä kämpässä artikkelin mukaan olisi tilaa yläkertoineen 181 neliötä. Luulisin, että se Jämerän kultasiipi olisi saman hintainen.

Nyt pitää enää tietää paljonko kalliimpaa tuon rakennuttaminen on nykypäivänä.

Valitettavasti ei rakentamista osata yhtään, eikä itse viitsi sössiä taloa perustuksia tekemällä, eli urakoitsijan hankkimiseksi menee.

Jos kultasiipi 142 tai muu kivitönö onnistuu alle 200 000 euroa, siten että itse hoitaa siivouksen ja lopun pihatyöt ja pistää listat paikoillee, niin se on sitten se.

jos hommasta ei ole mitään kokemusta, niin sitten avaimet käteen on erittäin hyvä valinta. Teettämällä muilla menee totaalisesti hermot ja rahat.

Se on helppo sanoa että tekee pihatyöt itse… Mites teet kun piha tarvitsee 300 tonnia kiveä tien ja pihan täytteksi ja nurmikonkin allusta 20 kuormaa täytemaata. Pakkohan siinä jossain vaiheessa jonkun muunkin on sitä kiveä/maata siirrellä tms… eli ihan ilmaista ei sekään ole.

Avaimet käteen on kaikkein hermohelpoin keino "tehdä" talo. Teettämällä tosiaan menee hermot ja yöunet pitkäksi aikaa… Ja itse tekemällä aikaa kaiken opetteluun ja lisäks pitää olla se ymmärtävä perhe joka ymmärtää että itse tekemällä menee se vapaa aika sitten siihen, eikä ihan riitäkkään…