VAROITUS. Sisältää niin paljon hölinää että ei heikkohermoisille.
Pete: Jos ja kun sä nyt olet sitä kattoa avaamassa, niin kyllä mä vielä hiukan haluaisin solkata tuota uutta kokoonpanoa. En tiedä, millaiset ristikot siellä nyt on ja kuinka paksua ainesta on yläpaarre. Jos se yläpaarre on jotain kahden tuuman luokkaa eikä tälläista nykyriukua, niin mää teen sulle ehdotuksen.
Pelkkä "jos" tällä hetkellä. Paksut on paarteet. No teeppä, vaikka kaksikin!
Noita kattotuoleja voisi korottaa kattokulmaa muuttamatta vaikka sen sata milliä, mitä hyvä tuuletus räystäällä tarvitsee. (ei tuokaan auta, jos räystäslaudoitus on liian tiivis).
Räystäslautojen harvennus tehdään nyt ihan jokatapauksessa.
Jos siihen lyö jokaisen päälle lappeelleen pari pattinkia päällisin, niin saadaan tuo tuuletusväli aikaiseksi ilman kohtuuttomia muutoksia ulkonäköön. Ja kun korotus nojaa koko matkaltaan tasaisesti yläpaarteeseen, niin en näe mitään rakenteellista riskiäkään tässä. Jos sellaista on, sen tietää sitten joku muu.
Joo. Tää on mr. Bigin idea myös, että ikään kuin kiilataan korkeammaksi että saadaan reunoille muutama sentti lisäarmoa tuuletukseen.
Siinä pärjäisi pienemmälläkin materiaalilla. Mut jos lyö vaikka kakkosnelosen syrjälleen, siinä on jonkinlainen nurjahdusvaara. Ja jos alimman korvaa kakkoskakkosella, se on herkkä halkeilemaan ennen kuin se on kiinni alustassaan ja ylempi pattinki siinä. Pari pattinkia päällisin, niin on varaa naulailla useampaan riviin ja ruoteen pitempi kiinnityspinta poistaa nurjahdusriskiä.
Juurikin näin.
Japi: Lisätään senverran, että jos räystäitä pidentää, niin sitten vanhat pellit käy lyhyiksi. Jos välttämättä haluu vanhat käyttää, niin peltisepänliikkeestä saa aika halvalla sopivat harjapellit, ja väitän , ettei edes huomaa kuin ehkä pellin väristä.
Tästä minä olin huolissani jo mr. Bigille hänen korotussuunnitelmansa kanssa. Että loppuu pellit kesken. Kuten sanottu, katolla on elinkaari vasta alkumetreillä, no okei kilsoilla, mutta on niin hyväkuntoinen ettei viittis viedä keräykseen. Se on kyllä mielenkiintoista, että miten ne ruuvinreijät saadaan natsaamaan kun tällä tavalla lähetään nuukailemaan. Toi on tietty hyvä pointti että vois hankkia lisää peltiä!
Pete: Harkinnanarvoinen asia. Pidennys auttaisi seiniä pysymään kuivempana ja toisaalta myös helpottaisi korotuksen feidaamista ulkonäön kannalta. Täytyy vaan ensin katsoa, kun ymmärsin että noita räystäitä on ennenkin jatkettu, ettei tule liian notkea toteutus.
Kuten jo hölisty, ei se kyllä siihen kuivuuteen auta. Sade piiskaa tota päätyä eniveis. Jaa että notkeus ei ookkaan aina hyvästä?
Tuo ratkaisu antaisi mahdollisuuden myös villaeristykseen, kun sitä voisi jo lisätäkin, kunhan tuulenohjaimilla pitää sen kymmenen sentin räystäsraon auki. Tietenkin se höyrysulku täytyy tarkistaa huolella.
Kyllä se spuukkeli sinne nyt tulee jos tulee. Sori jos hoen, mutta en jaksa ittekkään lukea omia kommenttejani enää, niin tarkoitus on eristää noi reunat pu-levyillä ja keskelle tulittaa pöllyvillaa. Tässä muuten sitä Venusta taas, spuukkeli ja pöllyvilla -> learn.
Saikohan tästäkään taas mitään tolkkua...?
Joo. Oot yhtä fiksu tässä asiassa ku maailman fiksuin.
Ilahdutan teitä nyt katon kuvilla. En tiedä mitä toi seitti on, mutta sitä oli jokapuolella. Joku hämyriyhdyskunta tai home? Eihän tommosia lautojakaan sais missään nimessä maata villojen päällä. Sekin on ollu ongelma.
Synkkää.
Synkempää. harmi ku tähän ei voi liittää hajua.
Semmosia tällä kertaa juu. Kiitos teille kun jaksatte miettiä näitä mun kanssa. Eli tilanne on nyt siis se, että ootte saanu mut nyt ajattelemaan, että onko tää nyt seuraava homma sittenkään. Kun tää koko keissi on niin perhanan moniulotteinen. Täl hetkellä listassa on seuraavia asioita:
1. Mikä on ensi talven lämmitysmuoto ilmalämpöpumpun lisäksi. Sähköpatterit? Takka? naapuritalossa koko lämmitys hoituu varaavalla takalla ja lämpöpumpulla hyvin pienin kustannuksin (kopsutalo). On niillä sitten kylppärissä lattialämmitys. Naapuri on valanu lattianraot umpeen, eikä murehdi alapohjasta ollenkaan. Meillä se on nyt tarkoitus pitää alipaineisena varmuuden vuoksi. (Jos joku sittemmin mukaan tullut ihmettelee mistä puhun, niin asia on oksennettu ketjuun U-laatta korvausilmakanavana ja pureksittu hyvinkin tarkkaan älykkäiden rakentajien kanssa)
2. Kylpyhuoneeseen tarvitaan lattialämmitys, koska sen sitten tekis?
3. Salaojitus täytyy uusia tänäkesänä myös (jos jollain on vuokrattavana Turun alueella pikkukaivureita, tai tietää mistä niitä sais niin Chilinalle yv)
4. Katto. Onkse nyt ajankohtanen vai ei? Tarviikse sitte vaan siirtää ja kestää tätä ajottaista tunkkasta hajua pihalla ja sisällä sääoloista riippuen. Jalapenakin jo haistaa asian; JESH! (miäheni)
5. Marksto. Kun se höpöttää meijän ilmanvaihdostakin eikä vastaa kun kysyn. Mikä siinä nyt on vikana? Korvausilma tulee tuuletusluukkujen venttiileistä ja menee koneellisen poiston kautta ulos. Enkä oo nyt allerginenkaan enää. Miksei tää nyt toimi muka? Ai kun ei oo LTO käytössä enää? No eiks se oo sitte tota lämmityspohdintaa vaille valmis?