Matalan katon eristys ja tuuletus

VAROITUS. Sisältää niin paljon hölinää että ei heikkohermoisille.

 

Pete: Jos ja kun sä nyt olet sitä kattoa avaamassa, niin kyllä mä vielä hiukan haluaisin solkata tuota uutta kokoonpanoa. En tiedä, millaiset ristikot siellä nyt on ja kuinka paksua ainesta on yläpaarre. Jos se yläpaarre on jotain kahden tuuman luokkaa eikä tälläista nykyriukua, niin mää teen sulle ehdotuksen.

Pelkkä "jos" tällä hetkellä. Paksut on paarteet. No teeppä, vaikka kaksikin!


Noita kattotuoleja voisi korottaa kattokulmaa muuttamatta vaikka sen sata milliä, mitä hyvä tuuletus räystäällä tarvitsee. (ei tuokaan auta, jos räystäslaudoitus on liian tiivis).

Räystäslautojen harvennus tehdään nyt ihan jokatapauksessa.

Jos siihen lyö jokaisen päälle lappeelleen pari pattinkia päällisin, niin saadaan tuo tuuletusväli aikaiseksi ilman kohtuuttomia muutoksia ulkonäköön. Ja kun korotus nojaa koko matkaltaan tasaisesti yläpaarteeseen, niin en näe mitään rakenteellista riskiäkään tässä. Jos sellaista on, sen tietää sitten joku muu.

Joo. Tää on mr. Bigin idea myös, että ikään kuin kiilataan korkeammaksi että saadaan reunoille muutama sentti lisäarmoa tuuletukseen.

Siinä pärjäisi pienemmälläkin materiaalilla. Mut jos lyö vaikka kakkosnelosen syrjälleen, siinä on jonkinlainen nurjahdusvaara. Ja jos alimman korvaa kakkoskakkosella, se on herkkä halkeilemaan ennen kuin se on kiinni alustassaan ja ylempi pattinki siinä. Pari pattinkia päällisin, niin on varaa naulailla useampaan riviin ja ruoteen pitempi kiinnityspinta poistaa nurjahdusriskiä.

Juurikin näin.

Japi: Lisätään senverran, että jos räystäitä pidentää, niin sitten vanhat pellit käy lyhyiksi. Jos välttämättä haluu vanhat käyttää, niin peltisepänliikkeestä saa aika halvalla sopivat harjapellit, ja väitän , ettei edes huomaa kuin ehkä pellin väristä.

Tästä minä olin huolissani jo mr. Bigille hänen korotussuunnitelmansa kanssa. Että loppuu pellit kesken. Kuten sanottu, katolla on elinkaari vasta alkumetreillä, no okei kilsoilla, mutta on niin hyväkuntoinen ettei viittis viedä keräykseen. Se on kyllä mielenkiintoista, että miten ne ruuvinreijät saadaan natsaamaan kun tällä tavalla lähetään nuukailemaan. Toi on tietty hyvä pointti että vois hankkia lisää peltiä!

Pete: Harkinnanarvoinen asia. Pidennys auttaisi seiniä pysymään kuivempana ja toisaalta  myös helpottaisi korotuksen feidaamista ulkonäön kannalta. Täytyy vaan ensin katsoa, kun ymmärsin että noita räystäitä on ennenkin jatkettu, ettei tule liian notkea toteutus.

Kuten jo hölisty, ei se kyllä siihen kuivuuteen auta. Sade piiskaa tota päätyä eniveis. Jaa että notkeus ei ookkaan aina hyvästä?


Tuo ratkaisu antaisi mahdollisuuden myös villaeristykseen, kun sitä voisi jo lisätäkin, kunhan tuulenohjaimilla pitää sen kymmenen sentin räystäsraon auki. Tietenkin se höyrysulku täytyy tarkistaa huolella.

Kyllä se spuukkeli sinne nyt tulee jos tulee. Sori jos hoen, mutta en jaksa ittekkään lukea omia kommenttejani enää, niin tarkoitus on eristää noi reunat pu-levyillä ja keskelle tulittaa pöllyvillaa. Tässä muuten sitä Venusta taas, spuukkeli ja pöllyvilla -> learn.

Saikohan tästäkään taas mitään tolkkua...?

Joo. Oot yhtä fiksu tässä asiassa ku maailman fiksuin.

Ilahdutan teitä nyt katon kuvilla. En tiedä mitä toi seitti on, mutta sitä oli jokapuolella. Joku hämyriyhdyskunta tai home? Eihän tommosia lautojakaan sais missään nimessä maata villojen päällä. Sekin on ollu ongelma.

 

kuvaSynkkää.

kuvaSynkempää. harmi ku tähän ei voi liittää hajua.

Semmosia tällä kertaa juu. Kiitos teille kun jaksatte miettiä näitä mun kanssa. Eli tilanne on nyt siis se, että ootte saanu mut nyt ajattelemaan, että onko tää nyt seuraava homma sittenkään. Kun tää koko keissi on niin perhanan moniulotteinen. Täl hetkellä listassa on seuraavia asioita:

1. Mikä on ensi talven lämmitysmuoto ilmalämpöpumpun lisäksi. Sähköpatterit? Takka? naapuritalossa koko lämmitys hoituu varaavalla takalla ja lämpöpumpulla hyvin pienin kustannuksin (kopsutalo). On niillä sitten kylppärissä lattialämmitys. Naapuri on valanu lattianraot umpeen, eikä murehdi alapohjasta ollenkaan. Meillä se on nyt tarkoitus pitää alipaineisena varmuuden vuoksi. (Jos joku sittemmin mukaan tullut ihmettelee mistä puhun, niin asia on oksennettu ketjuun U-laatta korvausilmakanavana ja pureksittu hyvinkin tarkkaan älykkäiden rakentajien kanssa)

2. Kylpyhuoneeseen tarvitaan lattialämmitys, koska sen sitten tekis?

3. Salaojitus täytyy uusia tänäkesänä myös (jos jollain on vuokrattavana Turun alueella pikkukaivureita, tai tietää mistä niitä sais niin Chilinalle yv)

4. Katto. Onkse nyt ajankohtanen vai ei? Tarviikse sitte vaan siirtää ja kestää tätä ajottaista tunkkasta hajua pihalla ja sisällä sääoloista riippuen. Jalapenakin jo haistaa asian; JESH! (miäheni)

5. Marksto. Kun se höpöttää meijän ilmanvaihdostakin eikä vastaa kun kysyn. Mikä siinä nyt on vikana? Korvausilma tulee tuuletusluukkujen venttiileistä ja menee koneellisen poiston kautta ulos. Enkä oo nyt allerginenkaan enää. Miksei tää nyt toimi muka? Ai kun ei oo LTO käytössä enää? No eiks se oo sitte tota lämmityspohdintaa vaille valmis?

 

Noi kuvat kun olisit laittanut heti näytille (saattoivat olla mut en ole huomannut) niin olis ollu pari asiaa vähemmän kinattavaksi mun kanssa. Ja noita yläpaarteita ei le vielä päässyt katsomaan tuolta villojen seasta?



Onko nykyisistä salaojista mitään tietoa? Onko niitä, missä ja missä syvyydessä. Rakenntamisajankohta jättää monta vaihtoehtoa auki toteutuksen ja putkimateriaalin suhteen. Mut jos ne on päätetty uusia, niin silloinhan noita on tavallaan turha pohtia. Ajattelin vaan, että olisivatko elvytettävissä.



Miten syvät perustukset tuossa, oletko tehnyt koekuoppaa lapiolla?

Noni. Ne kuvat on tuolla Kysy-palstallakin.
Tarkotatko kuitenkin alapaarteita? Niitä ei olla tsekattu. Salaojia ei ole varmaan, koska tarkastuskaivotkin puuttuu. Kuntokartotuksessa oli huomioitu sadevesiviem...eiku mitä ne on? Ne betonihässäkät mihin sadevesi menee rännistä? *piiloblondi, ei mikään terävin kynä kynienpitopaikassa* Niin niissä on reijät pohjalla (reunoissa) ja kartottaja oli kirjottanu että ne toimii lähinnä "ympäristön kastelujärjestelmänä" :D

Ollaan kaivettu kuoppa ja perustukset ei ollu kauhian syvällä.

Juu ei ku ylä. Kun ne käy tuolla villojen seassa siellä, missä huovan aluslaudoitus on pahimman näköistä. Selviäisi ehkä jo räystäitä purettaessa.



Tuon ikäisestä puuttuu aina ne tarkastuskaivot, hyvä jos yksi on poistonurkalla. Että voi ne siellä olla ja niiden olemassaolosta ja korkeusasemasta voi päätellä jotain vertaamalla näitä nykyiseen kosteusasteseen.

Niin, se ilmakiertoinen lämmitys ei enää talvella riitä, on mielipiteeni. Toisekseen se LTO on kai nyt aivan hyödytön, kun korvausilma tulee “luukuista” raakana. (Enpä ole huomannut, että olisit kysynyt.)

Tarkotatko tota ilmalämpöpumppua…?

kuvaTässä vielä räystäät.


 

 

On noi kyl aika onnettoman lyhkäset. Vaik talo koht matala oliski. Ei piän jatko ainakan haitta tekis.

Mää en ala. Ennnnnn....!!!  Ei nyt taas mitään uutta listan jatkoks. Eiks toho ny riitä vaa jumalatoine rako ja se o siin.

Riittää

(ai koska mä aloin vinkumaan?) Okei. Kiitti kuitenki.

Siis, tässä pytingissä vissiin on konesauma-, ei profiililipeltikatto?

Mistä niin päättelit? Se on profiili meinaan.

Psssst, Pete mä kuiskaan nyt ku tää ei liity ketjun aiheeseen, niinku ei kyllä noi kaikki muutkaan (miten ois "Chilinan onkelmatalo"- ketju?)

Tuon ikäisestä puuttuu aina ne tarkastuskaivot, hyvä jos yksi on poistonurkalla. Että voi ne siellä olla ja niiden olemassaolosta ja korkeusasemasta voi päätellä jotain vertaamalla näitä nykyiseen kosteusasteseen.

En ymmär tota viimist virket. Mihin kosteusasteeseen? 

Jalapena, ol tarkkan ny siäl ku toi urakoitsija voi puhhu assia.

No hih, se oli semmone epäsana, ko ol kiiru enkä ehtiny sepustamaan tarkempaa. Tarkoitin sitä vaikutelmaa jun kokonaisuudesta tulee. Että jos missään kohden perustuksia ja rakenteita ei ole havaittavissa kosteutta, ja sieltä loytyy vanhat putket asialliselta syvyydeltä ja asiallisella aineksella peitettynä, niin niilläkin voi pärjätä. Tekee vaikka yhden avauksen johonkin nurkkaan ja lisää siihen kaivon. Kun kumminkin kannattaaa jostain se putki avata ja suorittaa aistinvarainen arvostelu.



Kaikkein tärkein on kumminkin se, että jos siellä putkisto on, niin se myös tyhjenee johonkin. Eli purkupaikka tarttis löytää ja varmistaa ettei se padota. Sit vielä tuohon aikaan ja myöhemminkin se purkukin tehtiin yleensä samalla salaojaputkella, joka on sittemmin toiminut pensaiden juurille kasvatusalustana. Että pieniä ennakkoselvityksiä kannattaa tehdä ennen suurempia toimenpiteitä.

Jos on profiilipelti, niin kun purat huovat ja laudoituksen alta pois, niin aluskatteeksi diffuusioavoin (ns. hengittävä) ja tekee suljetun järjestelmän, silloin voi aluskatteen vetää reunoilla lämmöneristeeseen kiinni.

Pete: Shhh, nyt kaikki kuuli!!

Okei. Täytyy selvittää asiat! Ja kyllä toi Jalapena onkin varmaan selvitelly jo kaikennäköstä kun olen osannu kerranki olla puuttumatta johonki asiaan. Mua ihmetyttää kaikkeen muuhun neroiluun nähden että jos salaojia ei löydy. Tän rakennuksen tuntien salaojista lähtee kasteluputket sokkelin edustan kukkapenkille.

kvkj: Tartten ny aamukaffen ens.

En kyllä lähtis tuolle kvkj:n linjalle. Kokonaisuus ratkaisee ja tässä on ongelman uusiutumisen estämisen kannalta nyt olennaista että ilma vaihtuu. Se diffuusiovapaa aluskate ei lisää ilmanvaihtoa mihinkään. Jos tuollainen työ ja vaiva nähdään, niin silloin sen raon jättäminen vaikka korotuksella on pikkujuttu. Ei ole mieltä ottaa mitään riskiä turhan säästön takia (taitaa sillä tyvekin tms. hinnalla saada pienen kasan pattinkia).

Kahvi juotu ja RT-kortista ladattu tietokanta päähän.

Hommeli vaikuttaa siltä että haluaisin tilkkusen tyvekiä ja tehä sillä kaikenmaailman kokeiluja. Vois ommella vaikka tuulipuvun siitä? Diffuusioavoimet rintsikat?

Nerokas keksintö! Kukkotappelujen välttämiseks suljen tämän aluskateaiheen nyt tähän. Kiitos ideasta kvkj!

Olen yleensä aika sanavalmis nainen, mut nyt täytyy sanoa että menin täysin sanattomaks. Oveen koputettiin ja siellä seisoi yrittäjä naapurikunnasta ja kysyi onko kattoremontti ajankohtainen? Herrane aika... Päässä raksutti että mitä tässä tapahtuu, kunnes hän ihmetteli mikä mulle tuli :D Hän osoitti naapuritaloa jossa oli kattoremppa just alotettu ja sanoi että on tekemässä näitä nyt täällä. Juu. Huh. Joo. Okei. Joo, annappa se esite ja päästä mut pyörtymään. 

Laittakaa niitä mainoksia mieluummin vaan yksäreinä vastaisuudessa! :D Vitsivitsi, kyllä se herra oli niin hämmästyny mun lautasen kokosiks möllähtäneistä silmistä että kyseessä oli puhdas sattuma. Ja  siellä ne näköjään puuhailevat katolla toisessa talossa.