marksto, alat todellakin vaikuttaa siltä että olet opiskellut Venuksen kieltä jo pidemmän aikaa ![]()
Okei japi, idea viedään eteenpäin. Tuo valuva hässäkkä kuulostaa suttaiseilta leikiltä, ei hyvä.
Ihan miten vain parhaaksi näette.
Minä en enää tämän asian tiimoilta puske päin tuulta. Jos järkipuhe ei auta niin on paras olla hiljaa ja siirtyä takavasemmalle.
Näkemiin…
Marksto. Kyllä minä tarkoitin, että sitä vanhaa sulkumuoviakin jätetään pieni kaistale, jonka päälle sitten laitetaan liimavaahtoa. Tähän päälle sitten lasketaan urtsilevy. Nuo saumaraothan ovat tietysti itsestäänselvyys.
Hitaastikovetttuva ruisku-uretaani kovettuu ja turpoaa parissa sekunnissa. Sitä ennen se on ehtinyt jo tunkeutua aika pieniinkin rakoihin. Leviämiseen vaikuttaa tietysti myös käytetty suutintyyppi ja ilman määrä. Seurasin kerran, kun tiivistivät alaohjauspuun ja betonin välin, jossa oli kyllä bitumikernikin. 6 tuuman parrun alta ainakin tuli kauttaaltaan hyvin läpi toiselle puolelle.
Nopeimmillaanhan ruisku-uretaani kovettuu ja laajenee silmänräpäyksesä.
BT: Näkemyksesi on rakennusteknisestä näkökulmasta täysin oikea, kiitos ajatuksistasi. Jään nyt tosiaan jatkamaan sätökseni suunnittelua ja puske sitte sieltä takavasemmalta taas muiden asioiden merkeissä. Niitä asioita riittää, kun olen päättänyt tehdä kaiken voitavani, ilman miestä talossa.
Japi; tyhmä kysymys, mutta puhutko nyt ihan tavallisesta pistoolilla toimivasta polyuretaanivaahdosta? Sekin turpoaa hetkessä, mutta kuivuminen vie tunnin.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa (uretaani levy liimataan) kyllä.
Toisessa vaihtoehdossa en tarkoita. Ruiskumiehiä löytyy muutama Suomesta. Heillä on kiertävä kalusto. Parhaat heistä oikaisevat taloista painuneet nurkat ja vajonneet lattiatkin.
Okei…! Opin taas uutta! Mikäköhän musta tulee vielä isona ![]()
Pahoin pelkään että sorrutaan tohon ekaan vaihtoehtoon. BT voi sitte jäädä jännäämään koska Chilina palaa tänne itkien kun katto on taas homeessa xD
Piruuttani kävin vilkaisemassa…; täällä on näköjään nyt aika hässäkkä, sota ei yhtä miestä kaipaa, painun takaisin “pellolle”, BT:n kaveriksi…!
Hässäkkähän on ollu kadoksissa pari päivää…?
Tämä ketju ollee tässä. Kiitti kaikille perehtymisestä!!! ![]()
Nyt mä teen virheen ja avaan tämän uudestaan, kun hitaana en kerinnyt viimeksi edes mukaan. Sen verran monenmoista tullut esiin, ettei ihan (taas kerran) näkemättä arvaa arvailla mitään varmaa. Mut oletko nyt ihan varmaksi jo päättänyt tuon remontin ja aloitat sen, meni syteen tai saveen?
Tässäkin pistäisin jarrut kiinni ja ratkaisisin asian vaikka väliaikaisesti, ja ottaisin mietintämyssyn uudestaan päähän. Jos siellä on jotain niin ratkaisevaa ahtautumaa tuuletuksissa, että täytyy uretaanilla alkaa madaltamaan eristepaksuutta seinänvierillä, niin ei sillä keinoin tule valmista.
Seuraavaa remonttia kun joku tekee, se joutuu taas luvan saadakseen korjaamaan talon nykyisiä energiavaatimuksia vastaavaksi. Ei se, että katsotaan taulukosta nykyistä rakennusvuoden määräysten mukaista eristystä vastaava uraanikerros, auta kivenheittoa kauemmas.
Mun mielestä tuossa puhutaan jo sen kokoluokan työmäärästä, että en lähtisi leikkiin. Kun lopputulos jää puolitiehen pitkällä tähtäimellä. Täällä on tullut oikeasti hyviä ja käytännöllisiä neuvoja ja aivan toteuttamiskelpoisia. Ja saahan sen noilla tehtyä mut sitten kasaa seuraavaan remonttiin lisää rästiä.
Täytyy ottaa huomioon myös se, että neuvot ovat hyviä juuri siksi, kun niitä jakaa osaava väki. Mut se yläpohjan eristysprojekti kattotuolien yli kiipeillen tai väleistä ryömien ja säätiedotuksia vahtien on minun realismilleni utopiaa. Uskallan luulla, että hommasta pääsee jyvälle kun oma ramontti alkaa olla valmis.
Koko työmäärästä ja kustannuksista se pelkkä pelti on murto-osa, vaikka kuinka vistottaisi laittaa muutaman vuotta vanha pelti sulattoon. Virhe mikä virhe, ei se moka sun ole. En näe pitkällä tähtäimellä, johon sisältyy kiinteistön seuraava myyntivuosi, muuta rationaalista vaihtoehtoa, kuin katon korottaminan.
Nyt sen verran lisätoimenpidettä, että suunnittelette sen katon korotuksen. Sen voi toteuttaa uusilla ristikoilla niinkin, ettei yläpohjaa tarvitse purkaa, kunhan joku osaa ja haluaa suunnitella ristikoiden tuennan ulkoseiniin.
Sitten kun uusi rakenne on sateensuojassa, on aikaa tehdä siellä vintillä vaikka mitä ja hosumatta. Paitsi että ei tarvi muuta kuin lisätä (puhallua) villaa. Mut se vaihe, kun rupeaa yrityksen ja erehdyksen kautta sadetta peläten siellä värkkien väleissä tyhjän päällä keikkuen liimaamaan niitä pu-levyjä, ei ole masokistillekaan kivaa.
Tuli vähän äkkiä tuotettua tämä teksti, toivottavasti siitä saa tolkkua eikä vilise virheitä...
Puhut paljon mutta asiaa. En lähde sun(kin) kanssa vänkäämään tästä. Heitän sut tonne BT:n lokeroon nyt tässä asiassa. Laatikon päällä lukee: ihan liian fiksut miehet mulle/ aina liian oikeessa.
Nämä toisetkin herrat on kaikki varmasti samaa mieltä, mutta vastasivat suoraan kysymykseen, hyvä niin. Mulla ei ole suoraan sanoen intressejä lähteä tekemään sitä korotusta, monestakaan eri syystä. Syyt pidän nyt itselläni.
Ymmärrän tuon. Mut kun mulla on sellainen olo, et se aikomasi työ on ihan turhaa ajan ja rahanmenoa ynnä riskinottoa. Niin voisitko ajatella ottavasi aikalisän koko hommassa.
Hih, mä tiesin joutuvani samaan lokeroon, siellähän tämä sanottiin jo sivulla 1. On totta, että tässä ei tullut sulle sopivaa vastausta, mut onko tosiaan sitten pakko tehdä mitään. Pääseekö sinne virittämään minkäänlaisia tuulenohjaimia? Mun mielestä tilapäinen eristyksen heikentäminenkin on parempi, kuin huono tuuletus. Ja sit kun tekee, niin tekee kunnolla.
Jollei rautalanka auta, niin mä käytän jotain punosta…
Talo haisee pihalle saakka, eristeet menee vaihtoon. Ne on homeessa, ei siihen mikään tuuletus auta. Haju puskee matalapaineella millon mistäkin. Hehe, ei tod. pääse asentelemaan ohjaimia nyt tolla eristepaksuudella.
Sit ku tekee, niin tekee halvalla. Täs tapauksessa. Ja mulla on syyni.
No, näkemättä loppuu mulla eväät tässä kohden kesken. Täytyy vissiin käydä tekemässä uudet. En vaan saa nyt tuota kokonaisuutta hahmotettua niin, että se olisi pakko tehdä. Oliko sulla jotain kuvia niistä räystäistä, siis nykyisestä kokoonpanosta, ja paikkansapitäviä. Olis rautalankaa tähänkin suuntaan…
Kuvia ei ole, mutta siinä on ongelmana se, että katon reunojen villat tukkii räystäiltä “tulevan” ilman nyt. Katto on niin loiva. Toi yks sana on sitaateissa koska räystäitten laudoitus on lähes ummessa. Tila ei ole siis tuulettunu kunnolla ja reunimmaiset villat kärsineet. Ihmettelen miten katto voi muuten olla noin kunnossa, mutta luultavasti Kotilämmön korvausilmaputki on pitäny sen alipaineisena ja umpio on tuulettunu tänne huoneilmaan. Kotilämmöstä höpisin jo tarpeeks U-laatta ketjuun ni se on sieltä luettavissa. Sorry epäselvyys, kissa kiihdyksissä taas. Suapi kysellä.
" Varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. " -Check
Vierailin kaupallisen tv-kanavan tönöaiheisella sivustolla ja piti oikein hieraista silmiä millasta rakennuskantaa taas pukkaa Turun suuntaan... Hyvänen aika ja te puhutte että meijän kattoo tarttis korottaa? Mää vedän sen tasaseks ja pyyrän 350 000! Ei hel... mitä aprillipiloja tähän aikaan vuodesta...
Jos ja kun sä nyt olet sitä kattoa avaamassa, niin kyllä mä vielä hiukan haluaisin solkata tuota uutta kokoonpanoa. En tiedä, millaiset ristikot siellä nyt on ja kuinka paksua ainesta on yläpaarre. Jos se yläpaarre on jotain kahden tuuman luokkaa eikä tälläista nykyriukua, niin mää teen sulle ehdotuksen.
Noita kattotuoleja voisi korottaa kattokulmaa muuttamatta vaikka sen sata milliä, mitä hyvä tuuletus räystäällä tarvitsee. (ei tuokaan auta, jos räystäslaudoitus on liian tiivis). Jos siihen lyö jokaisen päälle lappeelleen pari pattinkia päällisin, niin saadaan tuo tuuletusväli aikaiseksi ilman kohtuuttomia muutoksia ulkonäköön. Ja kun korotus nojaa koko matkaltaan tasaisesti yläpaarteeseen, niin en näe mitään rakenteellista riskiäkään tässä. Jos sellaista on, sen tietää sitten joku muu.
Siinä pärjäisi pienemmälläkin materiaalilla. Mut jos lyö vaikka kakkosnelosen syrjälleen, siinä on jonkinlainen nurjahdusvaara. Ja jos alimman korvaa kakkoskakkosella, se on herkkä halkeilemaan ennen kuin se on kiinni alustassaan ja ylempi pattinki siinä. Pari pattinkia päällisin, niin on varaa naulailla useampaan riviin ja ruoteen pitempi kiinnityspinta poistaa nurjahdusriskiä.
Tuo ratkaisu antaisi mahdollisuuden myös villaeristykseen, kun sitä voisi jo lisätäkin, kunhan tuulenohjaimilla pitää sen kymmenen sentin räystäsraon auki. Tietenkin se höyrysulku täytyy tarkistaa huolella.
Saikohan tästäkään taas mitään tolkkua...?
Peten idea antas myös mahdollisuuden pidentää räystäitä samalla. Se viistosade siis...
Lisätään senverran, että jos räystäitä pidentää, niin sitten vanhat pellit käy lyhyiksi. Jos välttämättä haluu vanhat käyttää, niin peltisepänliikkeestä saa aika halvalla sopivat harjapellit, ja väitän , ettei edes huomaa kuin ehkä pellin väristä.
Harkinnanarvoinen asia. Pidennys auttaisi seiniä pysymään kuivempana ja toisaalta myös helpottaisi korotuksen feidaamista ulkonäön kannalta. Täytyy vaan ensin katsoa, kun ymmärsin että noita räystäitä on ennenkin jatkettu, ettei tule liian notkea toteutus.
Mr.Bigin idea oli mun mielestä Peten kuvaileman kaltainen. Mun täytyy lukee se viäl uudestaan sit ku jaksan keskittyy.
Mun mielest räystäät on jo suht pitkät, eikä tolla härmäpäädyllä estäis viistosateen raiskausta....? En ossa sanno. Auttaisko valokuvat mittää?