Mystinen ongelma sähköisen lattialämmityksen kanssa

Ötzi, Ruosu ja Marksto olivat hakoteillä ja olisivat kutsuttaneet sähköasentajan paikalle korjaamaan sähköjä. Olisihan se ollut noloa kutsua isopalkkainen asentaja kymmenien kilometrien päästä kääntämään kytkintä. Onneksi Halpakorjaus oli perillä ongelman laadusta. Kaikki kunnia kuuluu yksin hänelle ongelman ratkaisussa.

"Ötzi, Ruosu ja Marksto olivat hakoteillä ja olisivat kutsuttaneet sähköasentajan paikalle korjaamaan sähköjä. Olisihan se ollut noloa kutsua isopalkkainen asentaja kymmenien kilometrien päästä kääntämään kytkintä. Onneksi Halpakorjaus oli perillä ongelman laadusta. Kaikki kunnia kuuluu yksin hänelle ongelman ratkaisussa."
Tosin se ammattitaitoinen sähkäri olisi sillä samalla keikkamaksulla pitänyt käytönopastuksen myös niihin muihin kytkimiin ja termostaatteihin joita käyttäjä ei vielä näin vähän aikaa asuttuaan ole edes huomannut kosketella.
Vallankin jos kaikki kuvat ja toimintakuvaukset kerran puuttuu niin sähkömiehen opastava käynti ei olisi ollenkaan liioiteltua.

“…niin sähkömiehen opastava käynti ei olisi ollenkaan liioiteltu…”

Ruopsa kommentoi harvoin, mutta puhuu aina asiaa! Voisihan tätä jankutusta jatkaa ihmettelemällä miksi tosiaan ei asennuksen suorittanut firma jättänyt “käyttöohjeita”? Autokaupassakin yleensä tulee käsikirja mukana, että tietää missä asennossa nappulat pitää olla, jotta kaikki toimii normaalisti…? Sitten on taas eri asia jos ne täydelliset “kuvat” on varmassa tallessa “tulevien vikojen” takia…?

Mitäs varten pitää kutsua kallispalkkainen asentaja opastuskäynnille, kun Halpakorjaus opastaa täällä ihan ilmaiseksi?

>Jatkakaa toki veikkaamista. Usein tällaisissa ongelmissa kuitenkin yksinkertaisin selitys on todennäköisin.<  

Toinen syy voi olla muualla täälläkin esille tullut yösähkön ajan lyheneminen. Jos ennen mennyt päälle klo 20 ja nyt meneekin vasta klo 23 tai jotain, niin vaikuttaahan sekin…

Mulla oli vielä helpompi vika. Mun uudessa termostaatissa on erillinen anturi lattialle ja toinen huonelämpötilalle. Lattia-anturi oli rajoitettu liian pienelle lämmölle (tai anturi on liian lähellä kaapelia…) ja lämmitti siksi vain vähän aikaa kerrallaan. Nostin epämääräisen asteikon mukaan lattian lämmön ylärajaksi jotain 40 C ja nyt pelaa.

Vastaisen varalle sinulle ja miksei muillekkin: Tuon ikäisestä talosta/remonttikohteesta löytyy yleensä sähkösuunnitelmat kunnan arkistosta Tai ainakin sähkösuunnittelijan nimi jolta voi pyytää suunnitelmat

Toinen mahdollisuus on kysyä suunnittelijan nimi entiseltä omistajalta, siis vastasen varalle

Nyt vika löytyi teillä peilistä ja sinänsä hyvä juttu! :-)

Minä oisin veikannut tietämättömänä "kylmäjuotosta" jossain härpäkkeessä

Olen tuohon törmännyt heikkovirtapuolella ja varmaan sinäkin?