Paljonko tulee maksamaan omakotitalo 115 neliötä

Paljonko tulee maksamaan nykyhinnoilla omakotitalo n.115 neliötä. pohjat ovat normaalit ,eikä talosta tehdä kallista :slight_smile:

eli maa-aines talon alla on normaalia, normaali puurunko jne… tekisin kaiken muun itse paitsi sähkö ja putkitöitä. kappaletavarasta. tontti on. olen ammatiltani muurari/kirvesmies, mutta noita hinnan arvioijia on niin paljon :slight_smile: piirustukset tekisi serrkupoika (halvalla) valvoja olisi työantajani (halvalla)

halpa ja hyvä? :smiley:

kun lähtötiedot on tuota tasoa niin kaikki arvaukset on yhtä lähellä totuutta niin kauan kunnes on jotain suunnitelmia paperilla. minä arvaan 200 tuhatta ilman tonttia, liittymiä, lupamaksuja yms.

käytä OP:n kustannuslaskuria, se on todettu melko hyvin suuntaa antavaksi laskuriksi.

Yhdyn edelliseen arvaukseen (200.000).

jos ei tonttia mukana niin max 120.000 jos perusmateriaalit sisällä.

Nunnukalle;höpö, höpö.Puhe oli käsittääkseni talon kokonaiskustannuksista ilman tonttia ja liittymiä!!

Nyt ei taaskaan tiedetä että mihin se mökki tulee…

Ei pohjosessa vedätetä laudan ostajia siihen malliin kuin meitä etelän veteliä. Muistakaa se.

Pohjoseen voi tehdä juuri ja juuri tolla 120t:lla jos on: tontti oma, sähköt on, ja paskat menee jonnekki ja jotain juotavaksikin.

Mutta siellä vaatiikin sitten erityishuolellisuutta eristykseen ja muuhunkin tekemiseen koska siellä ollaan kun siperiassa.

Etelässä haarukka on 150-200 000 jos kaikki tontit sun muut on jo valmiina. Se on karua mutta niin se vaan valitettavasti on.

1.) “Paljonko tulee maksamaan nykyhinnoilla omakotitalo n.115 neliötä. pohjat ovat normaalit ,eikä talosta tehdä kallista :)”

2.) “olen ammatiltani muurari/kirvesmies”

3.) “tekisin kaiken muun itse paitsi sähkö ja putkitöitä.”

4.) “piirustukset tekisi serrkupoika (halvalla) valvoja olisi työantajani (halvalla)”

Määrittele itse tuo “kalliin” raja-arvo, niin talosta tulee halpa. Hyvästä ei varmaa tietoa, kun projekti on vasta suunnittelu-/haaveasteella.

ei oo höö hpö juttua… rakentaja olis siis ammattilainen joka tarvitsee vain putkimiestä ja sähkäriä vähän, tuon kokoiseen taloon sähkötyöt n.80-100h+tarvikkeet, putkityöt siltä osin kuin ei itse laita niin max 50h… eli tarvikkeisiin jää 110.000 eur. Joten varmasti sillä rahalla saa itse kokonaan tekemällä perustalon ilman tonttia.

Jos kerran tiedät!!! mitäs täällä kyselet.

Tuota, täysin amatöörinä tuli mieleen tuohon Nunnukan "110.000 tarvikkeisiin", että kaivetaanko lapiolla pohjat ihan itse, tehdään mahdolliset pihatiet ym. työt käsipelillä ja työhön tarvittavat kaikki laitteetkin löytyy omasta takaa? Jonkunmoinen summa tulee suunnittelusta, luvista jne. Itsestä tuo 120.000 tuntuu utopistiselta, tekipä talon sitten mihin kolkkaan Suomea hyvänsä, mutta minä olenkin vain amatööri.

Utopistit ja unelmoijat tekevät kustannusarvioita ja sitten se on ammattilaisten vika kun kaikki menee pieleen!

"Paljonko tulee maksamaan nykyhinnoilla omakotitalo n.115 neliötä. pohjat ovat normaalit ,eikä talosta tehdä kallista :)"

Etkö osaa hinnoitella työtäsi? Pieni opastus: kun teet työsi halavalla, niin siitä tulee ilmeisesti halpa, kun taas teet työsi kalliisti, niin siitä tulee ilmeisesti kallis, joten kannattaa hinnoitella työsi kalliisti, niin silloin voit kehaista naapureillekin kuinka kalliissa talossa asut. Työn laatuhan on sitten aivan eri asia.

Jos olet oikeasti muurari/kirvesmies niin kyllä silläkin ammattitaidolla pitäisi vähän pystyä arvaamaan rakenteita ja sitä kautta työmääriä ja kustannuksia. Vaatii vaan vähän vaivannäköä.

Sitten ymmärrän jos muurari tarkoittaa sitä että on muurannut pihalleen grillin ja kirvesmies sitä että on rakentanut pitkästä tavarasta yhden leikkimökin tai kantanut lautoja oikealla työmaalla.

olen ammattitutkinnon suorittanut muurari, että sillälailla. perus ammattini on kirvesmies. yhden hotelli työmaan, talotehtaalla olon ja parin mökin jälkeen niihin hommiin kyllästynyt, joten nykyään pelkkä muurari.

siksi kyselin täällä ku toiset sanoo toista ja toiset toista. ja sama linja näyttää jatkuvan täälläkin :slight_smile: eli saanko taloani pohjoiseen rakennettua 140.000 eurolla… eli olisko täällä joku joka on vasta rakennellut tuon kokoista taloa?

Tyhmä kysymys kun ei tiedä mistä hommaat materiaalit ja miten hyvä olet tinkimään ja kilpailuttamaan kamat. Niistä se säästö syntyy kun työt itse teet. Ja se tavallinen pohja on aika epämääräinen käsite ehkä 20t€ ±10t€. Tuon kokoinen valmistalo on noin 130-140t siis hiekkapatjasta ylöspäin.

Kun lähdet siitä, että 140.000,- budjetilla et sitä taloa saa täysin valmiiksi, silloin olet realistisella pohjalla, etkä tällöin väkisin yritä pettää itseäsi.
Talostakin saattaa tulla asuttava.

Herra on hyvä ja lähtee kokeilemaan 140t budjetilla, siinä saa kovasti jännittää riittääkö rahat siihen vaiheeseen että asunto on asumiskunnossa. Sitten tulee vielä kaikki pihahommat, terassit, mahdolliset autokatokset ja erillisvarastot.

Sanon edelleen että kokeile sitä OP:n laskuria! Taytä asiakohdat realistisesti ja kerro tänne mitä ohjelma arvasi talosi hinnaksi. Noilla lähtötiedoilla tuo laskuri taitaa olla tällä hetkellä paras arvion tekijä.

Meillä tuli maksamaan 157 asuineliötä yksikerrosratkaisu 184000€ eli vajaa 1200€/asuineliö, notta ei tuo 140t€ aivan mahdottomalta kuulosta. Tuossa meidän hinnassa on kaikki paitsi tontti ja osa pihatöistä, mutta mm liittymät kuuluu hintaan. Sisustusmateriaalitkin on vähintään keskitasoa (mitä ikinä se onkin) tamiparketit, kaakelit jne . Talorakennettu 2007 suurelementtipaketista.

Talon kokonaishinnan laskutapa neliöiden mukaan on vähän harhaanjohtava,koska pienemmässäkin on tehtävä keittiöt,saunat,pesutilat,tekniset tilat,piiput,takat,ym,tekniikka joka näyttelee rakennuskustannuksien merkittävää osaa.Kun näihin neliöihin aletaan lisäämään halvenpi neliöisiä tiloja,ehkä isommat huonekoot,makuu ,vaate ,varasto,ym,tiloja,niin totta kai ne alkavat pudottamaan rakennuskustannusten neliöhintaa.

Niin ja se meidän tupahan oli muuten 2008 rakennettu eikä 2007.

Eiköhän täältä nyt kuitenkin olla suurrrusluokkaa hakemassa tuolle talolle eikä sitä tarkkaa hintalappua. Suurimmasta hinnasta ja pienimmästä kun alkaa maalaisjärjellä haarukoimaan, niin eiköhän se siitä.

Itte lähdin aikoinani laskemaan 1500€/asuineliö ja päästiin alle 1200€, joten jäi hyvä mieli kaikesta uhratusta vapaa-ajasta, kun voi edes vähän laskea itsellekin tuntipalkkaa.