Eli saako putket ja johdotuksen vetää itse? Ja sähköurakoitsija tulee kytkemään nämä johdotukset kun kaikki komponentit ovat vielä näkyvillä?
Periaatteessa ei, mutta jos urakoitsija siihen suostuu (osa jopa suostuu), niin kyllä. Vastuu siirtyy lopuksi sille joka työn hyväksyy ja tarkastaa. Opastettuna henkilönä voit tehdä osan töistä, kunhan tiedät mitä teet ja saat kunnon ohjeet.
Johdon veto on sen verran talipään hommaa, eikä siinä lopulta edes säästy paljoa tunteja, että kannattaako moisessa kitsastella.
Ja kytkentävaiheessa yksi väärinvedetty johto saa pahimmassa tapauksessa aikaiseksi ison määrän lisätöitä joten säästetty hinta voi tulla äkkiä kaksinkertaisena takaisin ja tuolloin sen maksaa asiakas.
Vaikka itse en edes paljoa tee tuollaisia niin asiakkaan itse vetämissä johdoissa on ollut aina jotain pielessä.
Saa vedellä ja lykätä itselle ja anopille vieläpä surrata päätkin yhteen,kun täyttää setin kaavakkeen ja maksaa jotain kaksi ja puoli sataa ekua,valmistuttua tilaa varmennustarkastuksen ,niin ei tarvita mitään urakoitsijoita.(koskee tietysti max. kahden perheen asuntoa ja 35 A sulakkeita).
eikös se mene jotenkin että lähiomaiselle eli lapsille tai vanhemmille saa tehdä ilman urakointioikeuksia varmennustarkastuksen kautta… Tuolloinkin pitää olla sähköasentajan paperit kourassa…
Tää on provo, älkää nyt jumalauta menkö halpaan.
Ei sitä sukulaisuussuhde ratkaise mitä saa tehdä mitä ei. Sähköasennuksissa kaikkilla samat “pelisäännöt”.
Tuossa on tuo setin kohta asiasta itselle ja lähiomaiselle tehtävistä sähkötöistä. Eli urakointioikeuksia ei välttämättä aina tarvita.
http://www.seti.fi/Kelpoisuustodistus.aspx
Oli provoilua tai ei tosin ei tämä juuri liittynyt suoranaisesti alkuperäiseen edes.
on kyllä melkoista neuvostoliittoa tämä maa. Taas on yksi ammattiryhmä saanut suojattua omat -ei niin kauhean vaativat- hommansa. Tähän on sitten annettu hieman myönnytyksiä, sillä eihän omat tai sukulaisten työt niin vaativia ole.
Rakennusalalle pitäisi saada yhteinen eurooppalainen ohjeistus, niin loppuisi tällaiset setipelleilyt. mannereuroopassa sähkölaitos tuo mittarin tontille ja siitä eteenpäin se on sitten asiakkaan oma asia, mitä sinne virittää tai virityttää. Joka tähän aiot kuitata jotain turvallisuudesta, niin kerro samalla, kuinka moni ihminen suomessa kuolee vuosittain sähköiskuun ja kerro sitten vielä, miten se isku on hankittu.
Sehän meni niin että urakointioikeuksia ei tarvita muutamissa poikkeuksissa, silti ammattitaito tarvitaan ja lupa työhön anotaan erikseen.
Eihän se sähkölaitos suomessakaan ole kiinnostunut mitä siitä mittarilta eteenpäin tehdään No juu mittarointipyynnössä on kohta jatkaako urakoitsija kohteen loppuun vai ei mutta ihan sama kumpaan kohtaan laittaa ruksin.
Ja niistä kuolemista niin suoraan ei monikaan mutta sähkötapaturmissa yleensä se henki lähteekin vasta seuraavana yönä pulssin laskettua…
Aina tämä vain naurattaa samalla tavalla kun omakohtainen ja lähes kaikkien tietämieni asentajien kokemuksien mukaan nuo “ammattilaisten” tekemät johtovedot ja putkitukset ovat aiheuttaneet lisätöitä vinon pinon. Mutta poikkeuksia tietysti löytyy että varmasti moni osaa tehdä asiat paljon paremminkin kuin virallinen asentaja. Yleensä sen näkee parin minuutin jutustelulla tuleeko hommasta mitään vai ei. Sama monessa muussakin rakentamiseen liittyvässä. “joo joo kyllä mä ite teen nämä…”
Jokainen tekee miten tykkää.
yllättävän moni tekee lapsetkin ite, vaikka siihen jos mihin pitäisi hakea joku pätevyys ja tutkinto. Ja tuohon työn kommentointiin, niin tilaajan mielestä lähes kaikki ammattilaisetkin tekevät työt päin pe***ttä.
Niitä seuraavana yönä kuolleita taisi viime vuonna olla ihan kokonainen yksi. Sekin asentaja, ammattismies.
Mielestäni olen säästänyt aika pitkän pennin tekemällä vedot itse useammassa kohteessa, vaikka jonkun mielestä läpiviennit, putkitukset yms. eivät maksa kummasti juuri mitään??Omille sähkäreilleni ainakin minä olen joutunut maksamaan ihan saman tuntitaksan kuin kytkemisistäkin. Näkemystä/ kokemusta rak.alalta toki täytyy olla, enkä kelle tahansa leipurille edes noin “simppeliä” juttua suosittele. Jannen kanssa tavallaan samaa mieltä neuvostoasenteesta monessakin nykydirektiivissä eri osa-alueilla. Se vaan on niin hel…in vaikeaa vetää rajaa minkälaisella kokemuksella/näkemyksellä saisi mitäkin tehdä ettei vahinkoja tulisi…
Sen kyllä huomaa, kuten janne sanoi"asiakkaan oma asia mitä sinne virittää tai virityttää" Olen lomaillessani nähnyt mitä ihmeellisimpiä sähköasennusvirityksiä jotka varmasti ovat tietyissä olosuhteissa hengenvaarallisia. Jannen setipelleily on tarkoitettu ainoastaan käyttäjän turvallisuuden lisäämiseksi, eikä näiden “kaikkien alojen ammattilaisten” kiusaksi
En ole sähköalan ammattilainen. Varmaan moni on jo arvannutkin...
Rikon siis varmasti lakia vaihtaessani 2-lankaiset pintajohdot 3-lankaisiin aina remonttien edistyessä. Ja tekemällä peräkkäisten nollauksien tilallle oikean maadoituksen. Törkein rikkomukseni oli varmaan vaihtaa pikieristeinen yläkerran syöttöjohto nykyaikaiseen 3-lankaiseen...
Vielä syvemmälle lainrikkomukseen olen mennyt laittamalla vikavirtasuojia keskukseen maadoitusten valmistuttua.
Lisäksi olen erehtynyt piirtämään sähköpiirustukset talostani ja kaiken lisäksi vanhoilla piirustumerkinnöillä (kun en oikein osaa niitä uudempia)...
Pitäiiköhän laittaa vanhat johdot takaisin paikalleen ja repiä piirustukset
Eikös se anoppi ole lähiomainen ja vieläpä rakas sellainen,kaiken tietävä.Ja seti myöntää luvan työtodistusta/tilisiirto numeroa vastaan. Pitäisi olla yksinkertaisenpi ja helpompi asia kuin esimerkiksi hakea lupa toimia terveyskeskus lääkärinä joissa on nykypäivänä tullut esiin yllättäviäkin asioita.Ja on mielestäni riskialttinpi ala kuin sähköasennukset jotka ulkopuolinen on tarkastanut ja hyväksynyt käyttöön otettavaksi.
Juuh, mitä sitä turhaan rahojaan hukkaan heittäm’ään, kun itsekin osaa. Tullut tehtyä autotallin sähköistys ja monta muutakin sähköremonttia iha ite. Noh on kyl perustiedot koulutuksessa, mut kaikki on toimineet mitä oon tehny. Eikä oo kukaan kuollu. Eikä se 230V ees aina tapa. ei es joka kerta. Välillä piristää mukavasti päivää ku ottaa säkärit.
Olettehan myös huomioineet vakuutusehdoissa oikeudettoman sähköasennuksen vaikutuksen. Tietenkin olette ilmoittaneet vakuutusta ottaessanne, että minä teen mitä minä haluan!!
Vittuun kaikki säädökset! Kulma kertaa käämi, pimeenä koko lääni.
Ka sinne sinne mutta sielläkin täytyy olla hengissä , ei sinne ruumiita huolita.
Mitä sen on välii, ku on kuollu.