Kylmä varasto puolilämpimäksi

Selvä. Sokkelihan nousee nyt sisäpuolelta 5-10cm lattian yläpuolelle. Sille varmaan tarvitsisi jotain eristettä laittaa?

Ajattelin pintamateriaaliksi muovimattoa kun sitä sattuu olemaan puolitoista rullaa joutilaana. Kuinka tuo maton laittaminen tulisi tässä toteuttaa?

Lattia ei liene kovin tasainen? Vaatisi varmaan tasoittamisen. Tasoitteen tulis olla absoluuttisen kuiva ennen maton liimausta. Monissa uusissakin rakennuksissa asian kanssa on hutiloitu ja matoista ja liimoista on päässyt ilmaan myrkkyjä. Mutta sen kummempia materiaaleja ei muovimaton alle tarvita. Itse jättäisin lattian mieluummin vaikka ihan sellaiseksi, kuin laittaisin muovia…

Kylmäsillat täytyy tietysti saada pois. Tuossahan jo aiemmin on ehdotettu muutamaakin ratkaisua.

Marksto: “Lattiahan on siis eristetty…”; periaattessa kyllä, mutta ei ole selvinnyt mitä tuo 2 x styroxi konkreettiisesti tarkoittaa…? Jos on 2x50 mm, kuten epäillä sopii,niin ei enää aivan luonnonvaraisena ole, ja tässähän alunpitäenkin vain "puolilämpimästä puhutaan…; onhan siinä jonkunlaisia mietteitä ollut alunpitäenkin, jos kerran niitä u-arvoja on villojen kanssa räknätty ? Siis että aivan miten vaan väki päättää! Päällysteestä puheenollen, niin mitenkäs olisi “kumilattia”, aivan näin kuntoilumielessä…? Voisi tuntua mukavammalle tossunpohjaan, kuin tuo kova betoni, jos siihen ei kerran nyt muuta joustavaa haluta eikä tarvitse väliin laittaa ?

Ruosu: "Pari päivää sitten tuota jo tuossa ehdottelin.."

Kuka nyt tontun neuvoja tosissaan ottaa ja kun ehdottelee kaikkea maan ja taivaan väliltä niin kyllä sokeakin kana jyvän löytää.

Lattian eriste on kunnossa, seiniin ja kattoon sitten uretaania. Vai onko niissäkin jo höyrysulku ja eriste?

Tiettyyn kokemukseen perustui tuo…; kaikennäköisiä reikiä on tullu porattua ! Pimeässä ja sokeanakin vielä kyllä luultavasti onnistuu…!

Jos uretaania pannaan seiniin, niin pitää niihinkin porata reikiä, että kalvo puhkeaa…?!

Kysyjä ei ole kertonut seinien ja katon tilanteesta, mutta sokkelissa mainitsee olevan kylmäsillan. Hän kirjoitti että “Piirustuksiin oli myös kirjattu u-arvo eristetylle varastolle 10cm villalla, mutta villoja siinä ei siis ole.” Hmm…

Höyrysulkua ja eristettä ei siis ole seinissä tai katossa. Ajattelin seiniin hieman halvempaa finnfoamia rungon väliin (jää tuuletusrako ulkoverhouksen taakse) ja ohuempaa finnfoamia sisäpuolelle. Ajattelin yläpuoliseen eristämiseen vaihtoehdoksi puhallusvillaa kun tuota tilaa olisi reilusti. Höyrynsulkumuovin paikka pitänee silloin miettiä…villa - gyproc - muovi - paneeli? (paneeli tulee kun sitä kerran sattuu löytymään…)

No miksei siellä katossa voisi käyttää esim. SPU remonttia, niin tulisi se höyrysulkukin kerrasta kohdalleen; kun näyttää että pitää lisää “miettiä,” ennenkuin sattuu oikeeseen paikkaan…! Yläpuolta voi sitten lisäeristää melkein millä haluaa.

Paneeli - gyproc - höyrynsulku - villa olisi oikea järjestys alhaaltapäin. Tuuletus täytyy muistaa miettiä, kun tuo puhallusvilla tuo siihen omat haasteensa.

Täällä taas. edellisen kerran olin tällä palstalla vuonna 2008. Aika menee kun iltamissa.

Vielä noi vanhat vehkeet nytti vörkkivän vaik en ole käyttäny kuuteen vuoteen. Homma toimii kun Vilkkaan bussin vesiklosetti.

Tervetuloo! Tuhlaajapojan paluu! :D

Laita tosiaan polyuretaania lattiian, seiniin ja kattoon. Huolehdi ettei kylmäsiltoja jää eli eriste liittyy eristeeseen ympäri huoneen poislukien ovi ja ikkunat. Laita lattiiaan vaikka vaneri, seinille ja kattoon vaneri tai paneli. U-arvot (eristävyyden) löydät SPU:n nettisivuilta, samoin myös nykyvaatimukset puoliläpimälle tilalle. Sitten voitkin miettiä että ovatko ovi ja ikkunat tarpeeksi hyvin eristäviä?

Yeees… I`m Back. Elikkä olen selkä.

Mä oon pyöriny täällä monta vuotta, mutta avannu suuni nyt vasta täällä keskusteluissa. Oon oppinu pienessä ajassa paljon. Täällä kuuluu olla asiallinen jöllikkä. Tämmöstäkään viestiä ei sais kirjottaa toisen alottamaan ketjuun. En ole kattonu onko tuolla edes osastoa yleiselle turinalle. Ei varmaan, koska tämä on ammattilaisten asiapitoinen foorumi :) Kerran mut käskettiin suomi24:een kun olin liian puheliaalla tuulella :D Osa ihmisistä on ärsyttäviä, mutta niin olen minäkin jos haluan :P 

Tää on kiva paikka, nyt kun on alkanu erottaa ketkä tietää ja ketkä vaan tekee.

Palaan asiaan vielä parilla lisäkysymyksellä.

Laitoin annettujen ohjeiden mukaisesti kattoon spu:ta.

Seinässä oli kuitenkin eriste, vaikka olin sen aluksi käsittänyt toisin. Seinän rakenne sisältä ulos: lastulevy - tervapaperi? (ruskea paperi) - lasivilla 95mm - tuulensuojapaperi - ulkoverhous

Eriste on rungon välissä. Käykö rakenne näin vai tulisiko minun katkaista rungon kylmäsiltaa sisäpuolisella eristeellä?

Ulkoverhous on pienellä tuuletusraolla ja pellavaöljymaalilla…vaikuttaako tämä jotenkin asiaan…eli saako rakennetta höyrysulkea?

Sitten tuumailin vielä lattian reuna-aluetta. Styroksin ja sokkelin välissä näkyy osalla seinistä pieni rako. Johtunee lattiavalun kuivuessa tapahtuneesta kutistumisesta…mutta voiko tuota rakoa tukkia uretaanivaahdolla?

Puurunko ei aiheta varsinaista kylmäsiltaa.Höyrysulun saa ja kannattaa rakentaa mutta ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia kun tilassa oleskellaan. Höyrynsulun pitää olla mahdollisimman lähellä lämmintä pintaa eli sisäpintaa. Tuo paperi on ilmansulku ja rakenne hengittäisi jos sillä olisi keuhkot tai kidukset. Jos eristävyys riittävä käyttötarkoitukseen niin ei kannata tehdä mitään muuta kuin tarkistaa ja korjata mahdolliset vauriot. Rako kannatta tiivistää tiivistekitillä (esim. Sika-tiivistekitillä) jotta mahdolliset pöpöt ei pääse tilaan. Urtaanivaahtoakin voi käyttää jos sitä ei tarvitse leikata eli rikkoa umpisolurakennetta, yläosa kannattaa varmistaa tiivistekitillä tai kait oikeammin tiivistemassalla. Jos käyttää urtsaa niin kannattaa laitta ohuina kerroksina jotta ei tarvitse leikata auki umpisoluista rakennetta kuin vain ylimmästä kerroksesta.Yleensä isoissa saumauksissa laitetaan alle umpisoluinen saumanauha ja loppu kitataan tiivistekitillä/-massalla. Varmaan sekava kirjoitus mutta yritä ymmärtää! :-( :-)

Kyllähän tuon “ymmärtää”…! Täyttä soopaa “osuuskaupan hyllyltä”…!

Rakenne on ok puolilämpimään tilaan. Seinään höyrynsulku ja raot tiivistemassalla (jos ovat yksittäisiä ja pieniä kuten sanoit).

Kiitos vastauksista.

Voiko höyrysulkua laittaa lastulevyn päälle?

Ajattelin tässä helppoutta kun tuo lastulevy lähtee naulatttuna lähinnä pienehköinä palasina…eli kuinka tuon voisi tehdä irrottamatta lastulevyä? Pintaan oli tulossa tapettia kahdelle seinälle, kahdelle pääosin kaappeja.

Lattianrajan rakoa on kahdella seinällä aika lailla koko matkalta…vajaa sentin leveydeltä.